S’ha publicat al DOGC, el dia 2 de febrer de 2024 la Resolució ACC/220/2024, d'1 de febrer, per la qual es declara l'estat d'emergència I per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Ter-Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Llobregat, es declara la sortida d'alerta de la unitat d'explotació del Consorci d'Aigües de Tarragona i s'actualitzen diversos estats de sequera pluviomètrica.
A. Introducció: l’entrada en l’estat d’Emergència I en 202 municipis
Aquesta Resolució suposa l’entrada en l’estat d’Emergència I per sequera hidrològica de les unitats d'explotació 10 Embassaments del Llobregat, 12 Embassaments del Ter i 13 Embassaments del Ter-Llobregat. A més, es declara la sortida de l'estat d'alerta per sequera hidrològica, i retorn a l'estat de prealerta, de la unitat d'explotació 8 Consorci d'Aigües de Tarragona.
L’entrada en l’estat d’Emergència I per sequera hidrològica de les unitats d’explotació 10 Embassaments del Llobregat, 12 Embassaments del Ter i 13 Embassaments del Ter-Llobregat inclou 202 municipis abastits per les xarxes en alta dels Embassaments del Ter i/o del Llobregat que representen un total de 5.919.081 habitants de les comarques de l’Alt Penedès, Anoia, Bages, Baix Empordà, Baix Llobregat, Barcelonès, Berguedà, Garraf, Gironès, Maresme, Selva, Solsonès, Vallès Occidental i Vallès Oriental. (*) El municipi de Vallirana es troba en estat declarat d'emergència per sequera hidrològica. La resta de municipis de la unitat 01 Anoia-Gaià es mantenen en excepcionalitat.
Hem de recordar que, d’acord amb l’apartat 3.7 del Pla Especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera (en endavant, PES), la declaració d'entrada i sortida dels estats de sequera hidrològica es fa mitjançant resolució de la Direcció de l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), un cop assolits els llindars corresponents en els indicadors, segons l'Acord del Comitè Permanent de la Sequera i havent-se de publicar aquesta Resolució al DOGC, al web de l’Agència Catalana de l'Aigua i al Portal de la Transparència i aquesta publicació comporta l'activació de les mesures de gestió de la sequera vinculades a cadascun dels estats de sequera que preveuen els apartats 4 i 5 del PES.
B. Limitacions particulars en l’ús d’aigua per a abastament de població en Emergència I
|
Regla general: Resta prohibit l’ús d’aigua per al reg de jardins i zones verdes, tant de caràcter públic com privat.
|
Reg de jardins i zones verdes |
Excepció 1: Es permet el reg públic de supervivència d’arbrat i jardins botànics sota les següents condicions:
|
|
Excepció 2: Es permet el reg de camps esportius de gespa natural per a la pràctica de l’esport federat (*), en les condicions següents:
|
(*) La nova lletra f) del subapartat 5.6.2 del PES en establir que <<el Consell Català de l’Esport és el responsable de delimitar l'àmbit corresponent a l'esport federat o equivalent>>.
Fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic d’aigua |
Regla general: Resta prohibit l’ompliment total o parcial de les fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic. |
|
Excepció: Basses que serveixen de refugi a fauna en perill d'extinció i fauna destinada a la recuperació de les espècies autòctones en les masses d'aigua, sempre que:
|
|
Regla general: Es prohibeix la neteja amb aigua potable de carrers, clavegueram, paviments, façanes i similars, ja siguin públics o particulars.
(!) Únicament pot emprar-se aigua no potable per la neteja de carrers, clavegueram, paviments, i façanes d’edificis quan aquesta procedeixi de la regeneració o del freàtic i es comprovi que no suposa una reducció de la disponibilitat d’aigua per a l’abastament domiciliari. |
Neteja de carrers, claveguerams, paviments, façanes i similars (*) |
Excepció 1: Es permet la neteja amb aigua potable quan és resultat d’un accident o d’un incendi, o bé existeix un risc sanitari o un risc a la seguretat viària sempre que:
Excepció 2: Es permet la neteja d’aparadors i finestres amb galleda i esponja. |
|
|
(*) Aquestes restriccions es mantenen des de l’estat d’Excepcionalitat.
|
Regla general: Resta prohibit l’ompliment total o parcial de qualsevol tipus de piscina. |
|
Excepció 1: Es permet l’ompliment total o parcial de les piscines d'aigua de mar que s'omplin i es buidin sense connexió a les xarxes d'abastament ni sanejament. |
Piscines |
Excepció 2: Es permet el reompliment parcial de les piscines cobertes inscrites al cens d'equipaments esportius de la Generalitat de Catalunya i de les piscines descobertes d'ús durant tot l'any per a la pràctica esportiva federada sota les següents condicions:
|
|
Excepció 3: Es permet l’ompliment i el reompliment de les piscines d'ús terapèutic ubicades en hospitals, residències, centres d'educació especial i centres de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública |
|
Excepció 4: Es permet l’ompliment i el reompliment de les piscines destinades al bany de persones que disposen d'una avaluació del grau de discapacitat en la qual consta que pateixen alteracions de la conducta. |
Neteja de vehicles |
Regla general: Es prohibeix la neteja de qualsevol tipus de vehicle. |
|
Excepció: Es permetrà la neteja si aquesta es realitza a establiments comercials de neteja de vehicles sempre que comptin amb sistemes de recirculació de l'aigua. |
Eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire (*) |
Es prohibeix la utilització d’aigua per a l’eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire. |
(*) Limitació vigent des de l’estat d’Alerta.
|
S’estableix la prohibició de la utilització de dutxes i d'instal·lacions per a la neteja de peus a les platges |
Dutxes per a la neteja de peus a les platges i actes lúdics |
Es prohibeix la realització d'actes lúdics, públics o privats, que comportin la utilització d'aigua susceptible de ser apta per al consum humà, com ara les pistes de gel temporals o d'ús lúdic, les festes de l'escuma, els jocs d'aigua o similars. |
Granges (*) |
L’ús d’aigua potable queda limitat a les quantitats necessàries per l’abeurament i neteja dels animals. |
|
També es podrà fer ús d’aigua potable per la neteja del recinte, però en aquest sota les següents condicions:
|
(*) Limitació vigent des de l’estat d’Alerta.
A banda d’aquestes restriccions i limitacions establertes en el PES (d’acord amb la modificació que d’aquest va efectuar l’Acord GOV/18/2024, de 16 de gener, les Administracions locals podien establir en els seus plans d'emergència en situacions de sequera limitacions addicionals i/o prohibicions a l'ús d'aigua per l'estat d'Emergència en instal·lacions esportives, públiques o privades, i en actes i/o espais lúdics. Totes aquestes limitacions són d’aplicació per a tots els municipis en emergència, independentment de la seva dotació en normalitat i es troben recollides amb caràcter general al subapartat 5.6.2 del PES.
C. Aplicació dels Plans d’emergència en situacions de sequera i suspensió del servei
El subapartat 5.6.3 del PES estableix el següent sobre l’aplicació dels Plans d’emergència de sequera i la suspensió del servei:
Entitats titulars prestadores del servei d’abastament d’aigua |
|
Alcaldia, la Presidència o l’òrgan directiu equivalent |
|
D. Limitació del consum global d’aigua per a abastament de població en Emergència I
En primer lloc, els volums lliurats per a abastament de població no poden superar en Emergència I una dotació màxima equivalent de 200 litres per habitant i dia, incloent les fraccions servides des dels recursos propis municipals (subapartat 5.6.1).
D’acord amb el subapartat 5.3.2 lletra a) del PES, els volums lliurats per a abastament de població no ha de superar la dotació màxima que s’indica en el subapartat 5.6.1 per l’estat de sequera d’Emergència I. El càlcul dels volums màxims a subministrar, als dipòsits de capçalera municipal, es realitza considerant les xifres de població que s’indiquen a l’annex 3 del PES. Els ajuntaments o els ens titulars del servei quan correspongui poden proposar, en els seus plans d’emergència en situacions de sequera, una modificació justificada d’aquests valors.
Per una altra banda, aquesta dotació màxima (en Emergència I 200 l. per habitant i dia) s’incrementarà en aquells municipis on els consums industrials connectats a la xarxa d’abastament suposen una repercussió superior a la mitjana, situant-se en situació de normalitat entre els 10 i els 50 litres per habitant i dia. Les dotacions addicionals en cada estat de sequera s’indiquen a l’annex 4 del PES [lletra c) subapartat 5.3.2 PES].
També, en els municipis indicats a l’annex 5, on els consums industrials connectats a xarxa superen en situació de normalitat els 50 litres per habitant i dia, les entitats titulars de drets d’aprofitament d’aigua per a ús d’abastament urbà han de declarar-los de manera separada. La part restant del subministrament ha de complir el límit establert a la lletra a) -200 litres per habitant i dia- [lletra d) subapartat 5.3.2 PES].
Pel que fa a aquells municipis on els consums ramaders connectats a xarxa suposin en situació de normalitat una repercussió superior als 10 litres per habitant i dia podran declarar aquests consums de manera separada. La part restant del subministrament ha d’acomplir el límit establert a la lletra a) -en l’estat d’Emergència I els 200 litres per persona i dia – [lletra e) subapartat 5.3.2 PES].
Per últim, d’acord amb la lletra f) del subapartat 5.3.2 del PES, les entitats titulars de drets d’aprofitament d’aigua per a ús d’abastament urbà poden dictar limitacions de consum als seus abonats a fi d’assolir les reduccions necessàries en els consums globals del servei.
E. Limitació de consums d’aigua per a la resta d’usos
Amb caràcter general, les persones titulars d’aprofitaments d’aigua han de reduir els seus consums en els següents percentatges respecte del seu consum en situació de normalitat (subapartat 5.3.3 PES):
Tipus d’ús |
Alerta |
Excepcionalitat |
Emergència |
Reg agrícola |
25% |
40% |
80% |
Usos ramaders |
10% |
30% |
50% |
Usos industrials |
5% |
15% |
25% |
Usos recreatius que impliquin el reg |
30% |
50% |
Prohibit |
Altres usos recreatius |
5% |
15% |
25% |
Aquestes dotacions es poden complementar amb aigües regenerades procedents d’estació depuradora d’aigües residuals, a càrrec de la persona usuària, sempre que existeixi disponibilitat de cabals.
F. Entrada en vigor de les mesures
Aquesta Resolució produeix efectes a partir de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) i també es publicarà al web de l'Agència Catalana de l'Aigua i al Portal de la Transparència.
G. Enllaços
RESOLUCIÓ ACC/220/2024, d'1 de febrer, per la qual es declara l'estat d'emergència I per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Ter-Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Llobregat: ENLLAÇ
Acord GOV/1/2020, de 8 de gener, pel qual s’aprova el Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera -PES-: ENLLAÇ
Acord GOV/18/2024, de 16 de gener, pel qual s’introdueix una modificació puntual del PES: ENLLAÇ
Acord GOV/191/2023, de 19 de setembre, pel qual s’introdueix una modificació puntual del PES: ENLLAÇ
Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans per a municipis en estat d’Emergència I dels sistemes Ter-Llobregat i Darnius-Boadella: ENLLAÇ
Acord GOV/17/2024, de 16 de gener, pel qual s'estableix el règim de cabals mínims circulants en situació d'emergència: ENLLAÇ
Barcelona, 2 de febrer de 2024
Serveis Jurídics ACM