DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S’ha publicat al DOGC, el dia 9 de gener de 2025 el Decret 1/2025, de 7 de gener, pel qual s'aproven les bases reguladores i d'execució del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya per al període 2025-2029 (DOGC núm. 9325 - 9.1.2025). Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (disposició final), per tant, entra en vigor el dia 10 de gener de 2025.
1. Introducció: el nou PUOSC per al període 2025-2029
Amb caràcter introductori, cal recordar que els articles 188 i 189 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i del règim local de Catalunya (en endavant, TRLMRLC) defineixen el Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (en endavant, PUOSC) com un programa específic del Pla director d'inversions locals de Catalunya, que ha d'aprovar el Govern de la Generalitat.
Des de 1980 ―any en què la Generalitat de Catalunya va assumir les competències en matèria de cooperació econòmica a les obres i els serveis de competència municipal― el PUOSC ha representat una eina fonamental per donar suport als ajuntaments en la prestació de serveis a la ciutadania.
L'objectiu del PUOSC és impulsar accions per fer possible executar les estratègies territorials que han de permetre als ens locals consolidar els criteris de desenvolupament que afavoreixin la generació d'oportunitats, i també assolir un objectiu de millora i fer un canvi en la dinàmica existent per impulsar les accions territorials prioritàries.
Pel que fa al nou PUOSC 2025-2029 (un cop finalitzat l’anterior pel període 2020-2024) les principals novetats que cal esmentar són que, en primer lloc, l’assignació dels recursos pel nou període es farà en règim de concurrència no competitiva, fet que comportarà una simplificació i reducció de les càrregues administratives molt important tant pels ens locals com per als mateixos òrgans administratius de la Generalitat. A més, s’assignaran els projectes subvencionables dels municipis i les entitats municipals descentralitzades (en endavant, EMDs) per anualitats d'acord amb l'anualitat sol·licitada, amb prioritat per a les entitats locals de menys població. Així mateix, s'estableix la possibilitat que l'òrgan concedent, amb la sol·licitud prèvia de l'ens local beneficiari, autoritzi la novació objectiva del projecte subvencionat que comporti la modificació substancial o la substitució del projecte subvencionat per un nou projecte.
Per una altra banda, és necessari recordar que la convocatòria única de subvencions del PUOSC per al període 2025-2029 s'obre per resolució de la persona titular del departament competent en matèria de cooperació amb l'Administració local de Catalunya (article 3).
Finalment, pel que fa a l’aspecte econòmic o quantitatiu, el nou PUOSC 2025-2029 està dotat amb 500 milions d'euros (500.000.000 €) d’acord amb el previst a l’art. 2 d’aquest Decret, fet que suposa doblar el pressupost que es va destinar a l’anterior convocatòria del PUOSC 2020-2024 que era de 250 milions d’euros (250.000.000 €).
2. Bases del PUOSC 2025-2029 (Annex 1)
Objecte i finalitat (apartat 1) |
La finalitat del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (en endavant, PUOSC) d'aquest període és assolir que els ens locals de Catalunya puguin executar obres i serveis de competència municipal segons l'article 66 del text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril. Per assolir aquesta finalitat, els projectes que hagin obtingut una subvenció del PUOSC, un cop s'hagin executat, han de poder-se destinar a l'ús públic, i s'han de portar a terme en béns de titularitat de l'ens local beneficiari o amb un títol de concessió de domini públic a aquest ens local. |
||||||||||||||
Entitats beneficiàries (apartat 3) |
Poden ser destinataris de la subvenció els ens locals següents: a) Els municipis. b) Les entitats municipals descentralitzades. c) Els consells comarcals que hagin assumit competències municipals per qualsevol dels mecanismes que estableix el text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, en les obres i els serveis de competència municipal i d'abast o interès supramunicipal o comarcal, establertes en els programes d'actuació comarcal respectius. d) Les mancomunitats de municipis, per acord dels membres, en els serveis de prestació mancomunada d'abast supramunicipal, sempre que no estiguin inclosos en el programa d'actuació comarcal. |
||||||||||||||
Quantia (apartat 5) |
L'import màxim de subvenció que podrà obtenir cada ens local, per al conjunt de projectes a subvencionar, es calcularà d'acord amb els criteris objectius següents: - Consells comarcals: un import fix de 512.195,12 euros. - Entitats municipals descentralitzades: un import fix de 375.000 euros. - Municipis: - Un import fix de 275.000 euros per a cada municipi. - Un import fix de 110.000 euros per a cada municipi rural (menys de 2.000 habitants). - Un import variable dels 129.410.000 euros per al conjunt de municipis, en funció de tres variables: — Un 20 % d'acord amb el nombre de nuclis de població (màxim de vint nuclis). — Un 70 % d'acord amb la població del municipi (màxim de 20.000 habitants). — Un 10 % d'acord amb la relació inversa de la densitat poblacional (màxim de deu habitants per km2). L'import per a cada municipi serà d'un mínim de 400.000 euros i d'un màxim de 789.900 euros (v. Annex 2 - Import màxim de subvenció per municipi per a tot el període, llistat). - Mancomunitats de municipis: un import màxim de 500.000 euros, que es deduirà de la dotació fixada per als ens locals que formin part de la mancomunitat en la proporció que fixi l'acord de sol·licitud de subvenció. Les subvencions destinades a municipis de fins a 50.000 habitants tenen la consideració d'extraordinàries a l'empara del paràmetre de tipologia dels municipis que estableix l'article 5.1 segon de la Llei 23/1987. El finançament dels projectes de caràcter supramunicipal presentats pels consells comarcals i les mancomunitats de municipis pot arribar fins al 95 % del pressupost subvencionable del projecte. D’acord amb la població dels municipis i entitats municipals descentralitzades, la subvenció per a cada projecte seleccionat no podrà superar els percentatges següents:
|
||||||||||||||
Execució i justificació (apartat 18) |
Els projectes subvencionats s'han d'executar en els terminis màxims següents:
|
||||||||||||||
Sol·licituds (apartats 8 i 9) |
El termini de presentació de les sol·licituds serà el que determini la convocatòria corresponent (pendent de publicació). El formulari de sol·licitud normalitzat estarà a disposició dels ens sol·licitants a l’EACAT. El formulari de sol·licitud normalitzat ha d'anar acompanyat del següent: a) Una memòria tècnica valorada del projecte a executar, que inclogui un resum del pressupost d'execució. b) Un plànol de situació, a prou escala per poder identificar el projecte, i també els plànols generals que el defineixin, si escau. c) En el cas de les mancomunitats de municipis, l'acord dels membres per sol·licitar la subvenció, que haurà de fixar la dotació de cada municipi i entitat municipal descentralitzada que se cedeix a la mancomunitat.
|
Enllaços
- Decret 1/2025, de 7 de gener, pel qual s'aproven les bases reguladores i d'execució del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya per al període 2025-2029.
- Nota de premsa del Govern de la Generalitat de Catalunya.
- Notícia participació de l’ACM en la presentació del PUOSC 2025-2029.