S’ha publicat a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals -en tant que centre principal de Comunicacions entre la Secretaria General de Finançament Autonòmica i Local i les Entitats Locals- el dia 14 de febrer de 2024, l’Extracte de l’Acord adoptat per la Comissió delegada del govern per a assumptes econòmics el 12 de febrer de 2024, relatiu a l'assignació per a 2024 dels imports corresponents als compartiments Fons d'Ordenació i Fons d'Impuls Econòmic, del Fons de Finançament a Entitats Locals, i es fixen les condicions financeres per a la concertació de les operacions de crèdit a subscriure per a la cobertura d'aquells imports.
Aquest Acord té per objecte establir la distribució del finançament corresponent al procediment d’adhesió que es va iniciar al juliol de 2023 i va finalitzar el passat dia 18 de setembre de 2023 relatiu a les necessitats financeres a cobrir a l’any 2024 amb càrrec als compartiments Fons d’Ordenació i Fons d’Impuls Econòmic del Fons de Finançament a EELL i es determinen les condicions per a la concertació de les operacions de crèdit a subscriure en el marc d’aquest procediment. Malgrat això, el mateix Acord diu que aquests préstecs es formalitzaran previsiblement a finals del pròxim mes de març o primers dies del mes d’abril.
A. Introducció: el Fons de finançament a entitats locals al R.D. Llei 17/2014
En relació a aquest Fons de Finançament a les Entitats Locals, hem de recordar que es va crear en virtut del Reial Decret Llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les Comunitats Autònomes i entitats locals i altres de caràcter econòmic (BOE 30.12.2014). Aquest R.D. Llei es va aprovar a l’empara del previst a la Disposició addicional primera de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF) que preveu que les CCAA i les Corporacions locals puguin sol·licitar a l’Estat l’accés a “mesures extraordinàries de suport a la liquiditat”.
En concret, l’article 7 d’aquest R.D. Llei estableix el següent:
<<1. Es crea el Fons de Finançament a Entitats Locals amb naturalesa de fons sense personalitat jurídica dels previstos a l’article 2.2 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, amb la finalitat de garantir la sostenibilitat financera dels Municipis adherits, mitjançant l’atenció de les seves necessitats financeres.
2. El Fons de Finançament a Entitats Locals s’estructura en tres compartiments amb característiques i condicions pròpies amb la següent denominació:
- Fons d’Impuls Econòmic.
- Fons d’Ordenació.
- Fons en liquidació per al Finançament dels Pagament a Proveïdors d’Entitats Locals (...)>>.
El Títol III del R.D. Llei 17/2014 regula els compartiments Fons d’Impuls Econòmic i Fons d’Ordenació del Fons de Finançament a Entitats Locals.
B. Sobre el Fons d’Ordenació
L’apartat I. de l’Acord adoptat per la Comissió Delegada del Govern per Afers Econòmics fa referència al Fons d’Ordenació. El primer subapartat fa referència a la finalitat que han de tenir els recursos assignats al compartiment d’aquest Fons i el 2024 les finalitats seran les següents:
FINALITAT RECURSOS ASSIGNATS AL FONS D’ORDENACIÓ |
Venciments del principal, i els interessos associats, corresponents a operacions de préstec a ll/t que compleixin amb el pº de prudència financera. |
Venciments corresponents a les operacions de préstec formalitzades en el marc del mecanisme de finançament dels pagaments a proveïdors. |
Venciments derivats dels deutes que en aquell mateix marc s’estiguin compensant mitjançant retencions en la PTE. |
Anualitat a satisfer en l’exercici corrent per abonar les liquidacions negatives que resultin de l’aplicació de les regles dels Capítols II i IV dels Títols II i III del TRLRHL. |
Execució de sentències judicials fermes d’acord amb la Disp. Addicional 1ª de la L.O. 6/2015, de 12 de juny. |
Posteriorment, el subapartat 2 conté una relació de tota la documentació necessària per la subscripció d’operacions de crèdit amb càrrec al compartiment Fons d’Ordenació al 2024. Prèviament, per poder formalitzar aquestes operacions de crèdit l’entitat local ha de trobar-se en les situacions definides a les lletres a) i b) de l’article 39.1 del Reial Decret Llei 17/2014, de 26 de desembre.
Pel que fa a la modalitat de finançament, el subapartat 3 estableix que aquesta serà a través de préstecs directes de l’Estat amb càrrec al Fons de Finançament a EELL a través del compartiment Fons d’Ordenació i en què actuarà com a banc agent l’Institut de Crèdit Oficial (ICO).
Per la seva banda, el subapartat 4 dins d’aquest apartat I de l’Acord de la CGAE regula les condicions generals i el calendari de disposició del préstec formalitzat amb càrrec al compartiment Fons d’Ordenació i el subapartat 5 regula la condicionalitat addicional específica per ajuntaments que es troben en el Fons d’Ordenació per risc financer d’acord amb l’article 39.1.a) del R.D. Llei 17/2014 habilitant, en aquest cas, que el Ministeri d’Hisenda pugui sol·licitar informació sobre el compliment de la normativa d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, morositat i control del deute comercial i no financera en el sector públic. En el cas de que no es produeixin reduccions apreciables del PMP a proveïdors, el Ministeri d’Hisenda requerirà a la Corporació local la justificació d’aquesta circumstàncies i la seva correcció. En cas de no atendre’s el requeriment serà d’aplicació l’apartat 5 de la Disp. Addicional 1ª de la LOEPSF.
C. Sobre el Fons d’Impuls Econòmic
L’apartat II de l’Acord esmentat fa referència al Fons d’Impuls Econòmic. En primer lloc, pel que fa a la finalitat dels recursos assignats a aquest Fons aquests hauran d’atendre en aquest 2024 les següents finalitats:
FINALITAT RECURSOS ASSIGNATS FONS D’IMPULS ECONÒMIC |
Venciments de principal, i els seus interessos associats, corresponents a les operacions de préstec a llarg termini que hagin finançat inversions financerament sostenibles (IFS) i compleixin amb el principi de prudència financera. |
Execució de sentències judicials fermes d’acord a la Disp. Addicional 1ª de la L.O. 6/2015, de 12 de juny. |
El subapartat 2 de l’apartat II de l’Acord de la Comissió Delegada conté una relació de tota la documentació necessària per la subscripció d’operacions de crèdit amb càrrec al compartiment Fons d’Impuls Econòmic. Pel que fa a aquesta documentació i, de forma succinta, trobem la següent:
1.- Acord de l’òrgan competent d’acord amb l’article 52 del TRLRHL i amb el que disposi a aquests efectes la LRBRL.
2.- Copia d’haver subscrit l’acte d’adhesió a la plataforma Emprende i de l’acte d’adhesió al Punt general d’entrada de factures electròniques de l’AGE (...).
3.- Informe de l’òrgan interventor en el que es determinin les operacions incloses en la sol·licitud d’adhesió al Fons d’Impuls Econòmic que s’han refinançat o novat en termes de prudència financera.
4.- Identificació de les sentències judicials fermes l’execució de les quals es finançarà amb càrrec al Fons d’Impuls Econòmic.
5.- Qualsevol altre documentació que estimi necessària el Ministeri d’Hisenda.
A més, la modalitat de finançament serà préstecs directes de l’Estat amb càrrec al Fons de finançament a EELL del compartiment Fons d’Impuls Econòmic i s’instrueix a l’ICO per a la formalització de les operacions de crèdit esmentades, operacions que s’ajustaran a les condicions financeres esmentades a l’apartat III de l’Acord de la CGAE (v. apartat III “Condicions financeres per a les operacions de crèdit que es formalitzin en aplicació de l’Acord al que es refereix la present Nota”).
Per últim, una novetat important respecte els Acord de la CGAE de 2023 és que ara es recull un període d'amortització de 12 anys, en comptes de1 0, fins al 31 de març de 2036. A més, s'elimina el període de carència, que l'any passat es va establir en dos anys.
D. El fons de finançament a EELL a Catalunya i a l’Estat espanyol l’any 2024
L’Acord de la Comissió Delegada del Govern per Afers Econòmics (CGGAE) determina la distribució per a aquest any 2024 de 179,24 milions d'euros a través del Fons de Finançament a Entitats Locals. D'aquesta quantitat, 146,12 milions d'euros es destinen al Fons d'Ordenació -corresponent 47,5 milions d’euros a Ajuntaments que es troben en risc financer i 98,62 milions d’euros a Corporacions que no s’han pogut refinançar en condicions de prudència financera-i 33,12 milions d'euros al Fons d'Impuls Econòmic. En aquest cas, tant l’assignació global del total del Fons de finançament a EELL com la distribució entre els dos compartiments es basen en les necessitats que les entitats locals han traslladat al Ministeri d’Hisenda.
Pel que fa a la distribució dels imports per CCAA i la quantitat destinada als ens locals de Catalunya es distribueix un total de 18.005.223,09 d’euros dels quals corresponen 12.656.432,46 € al compartiment Fons d’Impuls Econòmic i 5.348.790,63 € al compartiment Fons d’Ordenació.