S’ha publicat al BOE, el dia 26 de febrer de 2024 la Resolució de 22 de febrer de 2024, de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local, per la qual es desenvolupa la informació a subministrar per les Corporacions Locals relativa a l'esforç fiscal de 2022 i la seva comprovació en les Delegacions d'Economia i Hisenda.
A. Introducció:
En primer lloc, hem de recordar que l’inici d’aquest exercici 2024 s’ha caracteritzat per la pròrroga de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2023 (LPGE 2023) d’acord amb el que estableix l’art. 134.4 CE i l’art. 38 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre.
Per la seva banda, l’article 27 del Reial Decret Llei 8/2023, de 27 de desembre, pel que s’adopten mesures per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels conflictes a Ucraïna i Orient Pròxim, així com per pal·liar els efectes de la sequera ha actualitzat les referències temporals de la fórmula per al càlcul de l’esforç fiscal de 2022 dels municipis necessari per procedir a la liquidació definitiva de la participació dels tributs de l’Estat (PTE), establertes, per l’any 2021 a l’article 99.3 apartat b).2 de la LPGE 2023.
D’acord amb l’article 116 de la LPGE 2023 la data límit de presentació de la informació sobre esforç fiscal corresponent a l’any 2022 és el proper 30 de juny de 2024. Aquesta Resolució es dicta per part de la Secretaria General a l’objecte de facilitar que les Corporacions locals puguin donar compliment a aquesta obligació i puguin calcular l’esforç fiscal amb major precisió.
B. Informació a subministrar (apartat 1 de la Resolució):
D’acord amb l’apartat 1 de la Resolució, la informació que els ajuntaments hauran de remetre amb caràcter bàsic i complementari és la següent:
INFORMACIÓ A SUBMINISTRAR PER LES CORPORACIONS LOCALS (ESFORÇ FISCAL) |
|
|
Informació bàsica |
Recaptacions liquides dels següents tributs:
|
|
Bases imposables deduïdes dels padrons de l’any 2022, així com les altes, corresponents a l’IBI, especificant separadament urbans i de característiques especials. També incloure reducció D.A. 9ª TRLRHL. |
||
Tipus de gravamen aplicats a l’IBI per cada tipus de bé immoble. |
||
Quota tributària total exigible al municipi per l’IAE. |
||
Informació complementària |
En cas de delegar la gestió recaptatòria en un ens supramunicipal, s’haurà d’adjuntar el certificat de la recaptació obtinguda per aquell ens deixant constància de que els ingressos corresponen al 2022 i que han estat recaptats en període voluntari. |
|
C. Termini i forma de remissió de la informació a les Delegacions d’Economia i Hisenda:
L’apartat 2 de la Resolució de 22 de febrer de 2024 estableix que <<els Ajuntaments hauran de gravar i transmetre la informació esmentada en l’apartat anterior a partir de la publicació de la present resolució al Butlletí Oficial de l’Estat i abans del 30 de juny de 2024>>. Els ajuntaments hauran de remetre la informació establerta a l’apartat 1 de la Resolució amb la signatura electrònica de l’Interventor o, en el seu cas, del òrgan que tingui atribuïda la funció de comptabilitat, complimentant-se a través de l’aplicació disponible a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals.
També, aquest apartat preveu quina serà la conseqüència en el cas que l’ajuntament no gravi i transmeti tota la informació en el termini establert. En aquests casos, s’aplicarà el coeficient mínim de l'esforç fiscal mitjà calculat en els termes de l'apartat 3 de l'article 116 de la Llei 31/2022, de 23 de desembre.
D. Comprovació de la informació subministrada per les entitats locals (apartat 3) i remissió a la Secretaria General de la informació relativa a l’esforç fiscal (apartat 4):
L’apartat 3 de la Resolució esmentada estableix quins són els extrems que les Delegacions d’Economia i Hisenda hauran de comprovar en relació al contingut dels certificats d’esforç fiscal dels ajuntaments.
Bàsicament, les Delegacions hauran de comprovar, per una banda, les recaptacions (apartat 3.1) tenint en compte els extrems establerts en aquest subapartat i, per un altre banda, haurà de comprovar els elements tributaris bàsics (apartat 3.2). Un cop efectuada la comprovació d’acord amb els criteris establerts, les Delegacions d’Economia i Hisenda ajustaran als mateixos les certificacions corresponents, accedint a la mateixa aplicació habilitada a aquest efecte per la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local.
Per una altra banda, d’acord amb l’apartat 4, abans del 30 d'octubre de 2024 i una vegada efectuada la comprovació de la informació rebuda, d’acord amb el contingut d'aquesta resolució, les Delegacions d'Economia i Hisenda comunicaran a la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local la finalització del procés de comprovació de les certificacions dels ajuntaments de les seves respectives províncies, donant especial relleu a les incidències existents. La citada Secretaria General procedirà al bloqueig de la informació corresponent a tots els ajuntaments el mateix 30 d'octubre de 2024 o el següent dia hàbil.
També s’inclou una sèrie de documentació complementària que els Ajuntaments de la província hauran d’acompanyar.
Per últim, l’apartat 5 de la Resolució preveu la possibilitat de que els terminis assenyalats en aquesta es puguin prorrogar d’ofici en la forma prevista en l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPACAP).
E. Enllaços:
- Text íntegre Resolució de 22.02.2024 de la S.G. de Finançament Autonòmic i Local. ENLLAÇ.