DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
El dia 2 de gener de 2025 es va publicar a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals, central principal de comunicació de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local del Ministeri d’Hisenda, l’obertura de l’aplicació de captura dels pressupostos per a l’exercici 2025 de les Entitats Locals i la publicació de la Guia per a la comunicació de la informació.
1. Introducció: la comunicació dels pressupostos de les entitats locals abans del 31 de gener de cada exercici
Amb caràcter introductori, l’article 15.3 de l’Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d'informació previstes en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF) estableix l’obligació que les entitats locals remetin abans del 31 de gener de cada any la informació relativa als pressupostos de les entitats locals. Aquesta remissió s’haurà d’efectuar per mitjans electrònics a través del sistema que el Ministeri d’Hisenda habiliti a l’efecte (art. 5.1). Posteriorment, aquesta Ordre de l’any 2012 va ser modificada per l’Ordre HAP/2082/2014, de 7 de novembre, amb el propòsit de donar compliment a nous requeriments d’informació sobre Passius contingents i Beneficis fiscals.
En concret, l’art. 15.3 de l’Ordre HAP/2105/2012, d’1 d’octubre, estableix que, abans del 31 de gener de cada exercici, les Corporacions Locals comunicaran la següent informació:
«a) Els pressupostos aprovats i els estats financers inicials de tots els subjectes i entitats compresos en l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordre, de les inversions previstes realitzar en exercici i en els tres següents, amb la seva corresponent proposta de finançament i els estats de previsió de moviment i situació del deute.
Si a 31 de gener no s'hagués aprovat el Pressupost, haurà de remetre's el prorrogat amb les modificacions derivades de les normes reguladores de la pròrroga, fins a l'entrada en vigor del nou Pressupost.
- b) La informació que permeti relacionar el saldo resultant dels ingressos i despeses del pressupost amb la capacitat o necessitat de finançament, calculada conforme a les normes del Sistema Europeu de Comptes.
- c) L'informe de la intervenció d'avaluació del compliment de l'objectiu d'estabilitat i del límit del deute.
- d) La informació relativa a personal recollida en els apartats 1 i 2 de l'article 7.
- e) Informació sobre els passius contingents, com són les garanties públiques i préstecs morosos, que puguin incidir de manera significativa en els pressupostos de les Corporacions Locals.
- f) Les Corporacions Locals incloses en l'àmbit subjectiu dels articles 111 i 135 del text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, hauran de remetre Informació detallada dels beneficis fiscals i la seva incidència en els ingressos de cada entitat local.
La resta de Corporacions Locals remetran aquesta informació d'acord amb el que es preveu en els seus respectius pressupostos, en els termes establerts per la citada Llei Reguladora de les Hisendes Locals».
D’acord amb la Guia per a la comunicació de la informació, «això implica que la Intervenció, o òrgan que exerceixi les funcions, de la Corporació Local (article 4.1.b), ha de comunicar al MINHAC la següent informació:
De cadascuna de les entitats compreses en l'àmbit d'aplicació de l'Ordre, que inclou les Corporacions Locals, d'acord amb la definició i delimitació del Sistema Europeu de Comptes (article 2.1), i la resta d'entitats dependents de les Corporacions locals no incloses en l'apartat anterior (article 2.2):
- a) Si l'Entitat està sotmesa a Pressupost Limitatiu/Comptabilitat Pública:
- Pressupost aprovat per a l'exercici 2025 o, si és el cas, el prorrogat fins a l'aprovació del Pressupost.
- Inversions que es preveu realitzar en l'exercici 2025 i en els tres següents.
- Estat de moviments i situació del deute.
- Dotació de plantilles i efectius previstos en l'exercici 2025.
- Situació del Deute
- Passius contingents.
- Beneficis fiscals i el seu impacte en la recaptació.
- Informació que permeti relacionar el saldo resultant d'ingressos/despeses amb la capacitat o necessitat de finançament, d'acord amb el Sistema Europeu de Comptes aprovat pel Reglament (UE) 549/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de maig de 2013 (SEC 2010).
- b) Si l'Entitat està subjecta al Pla de Comptabilitat d'Empreses o a les seves adaptacions sectorials:
- Estats financers inicials (Balanç, Compte de Pèrdues i Guanys i Estat de flux de fons previsionals) per a l'exercici 2025.
- Inversions que es preveu realitzar en l'exercici 2025 i en els tres següents.
- Estat de moviments i situació del deute.
- Dotació de plantilles i efectius previstos en l'exercici 2025.
- Si l'entitat forma part del sector Administracions Públiques d'acord amb la delimitació del SEC 2010, s'hi inclourà, a més, la següent informació:
− Situació del Deute.
− Previsió de la Capacitat/Necessitat de finançament de l'entitat en l'exercici 2025 calculada conforme a les normes SEC.
- Informe de la Intervenció local de compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària i d'estabilitat financera per al grup d'entitats Sector Administracions Públiques (Corporació Local d'acord amb la delimitació SEC).
- Informe de la Intervenció local, individual de cadascuna de les entitats dependents de la Corporació Local no classificades en el Sector Administracions Públiques, de compliment de l'estabilitat pressupostària en termes d'equilibri financer (article 3.3 de la Llei 2/2012)».
Pel que fa a la forma de realitzar la comunicació, com ja hem dit, aquesta comunicació s’haurà de realitzar per mitjans telemàtics. En aquest sentit, s’ha habilitat a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals una aplicació per a la captura dels pressupostos de les entitats locals.