DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
El dia 14 de gener de 2025 es va publicar a l’Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals, central principal de comunicació de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local del Ministeri d’Hisenda, l’obertura de l’aplicació del Pla Pressupostari a Mitjà Termini 2026-2028 i la publicació d’una Guia per a la seva comunicació.
1. Introducció: el Pla Pressupostari a Mitjà Termini i les novetats pel període 2026-2028.
Amb caràcter introductori, l’article 29 («Pla pressupostari a mitjà termini») de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (en endavant, LOEPSF) preveu que s’elaborarà un pla pressupostari a mitjà termini (en endavant, PPMT) que s’inclourà en el Programa d’Estabilitat, en el qual s’emmarcarà l’elaboració dels pressupostos anuals i a través del qual es garantirà una programació pressupostària coherent amb els objectius d’estabilitat pressupostària, de deute públic i de conformitat amb la regla de la despesa. Aquest pla pressupostari abastarà un període mínim de tres anys (art. 29.2) i contindrà, entre d’altres paràmetres, els que s’enumeren en aquest article.
Aquest precepte es va concretar posteriorment a l’article 6 de l’Ordre HAP/2105/2012, d’1 d’octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d’informació previstes a la LOEPSF que estableix l’obligació de remetre informació sobre els plans pressupostaris a mitjà termini. Aquesta remissió, d’acord amb l’article 5 de l’Ordre HAP/2105/2012, haurà d’efectuar-se per mitjans electrònics i mitjançant signatura electrònica a través del sistema que el Ministeri d’Hisenda habiliti a tal efecte.
Ara, la Subdirecció General d’Estudis Financers d’Entitats Locals de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local del Ministeri d’Hisenda ha elaborat una Guia que té per objecte mostrar els formularis base per al compliment de l’obligació de trametre el pla pressupostari a mitjà termini amb referència ara al període 2025-2028. Aquests formularis són provisionals i estan subjectes als canvis i adaptacions que puguin sorgir.
Pel que fa als canvis introduïts en l’aplicació respecte el PPMT 2025-2027, el document preveu el següent:
«Per al 2024 es reactiven les regles fiscals suspeses des del 2020. Els Acords del Consell de Ministres de 12 de desembre de 2023 i de 13 de febrer de 2024, pels quals es fixaven els objectius d'estabilitat i el sostre de despesa no financera per a les Administracions Públiques en el període 2024-2026 d'acord amb la Llei orgànica 2/2012 d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, van ser aprovats pel Congrés dels Diputats i tots dos van ser rebutjats pel Senat.
En aquests Acords per a les Entitats Locals es va fixar l'objectiu del dèficit del 0,0% del PIB per als tres exercicis contemplats i de deute públic del 1,4% per a 2024 i del 1,3% per a 2025 i 2026 i s'estableix la taxa de referència de creixement del Producte Interior Brut a mitjà termini de l'economia espanyola, que limita la variació de la despesa computable de les Administracions Públiques, en el 2,6%, el 2,7% i el 2,8% per a 2024, 2025 i 2026, respectivament.
En haver estat rebutjats pel Senat tots dos Acords del Consell de Ministres i una vegada consultats els Serveis Jurídics de l'Estat, en virtut dels principis que regeixen l'aplicació de la normativa i actes de la Unió Europea i exercint la responsabilitat que s'atribueix al Govern de l’Estat, conforme al que es preveu en l'article 10 de la LOEPSF, tenen caràcter vinculant els objectius d'estabilitat pressupostària establerts per al subsector local en l'Actualització del Programa d'Estabilitat 2023-2026, de 28 d'abril de 2023, valorat favorablement pel Consell (Recomanacions de 14 de juliol de 2023). Per al subsector de les Corporacions Locals es fixen els objectius de superàvit del 0,1% del PIB en 2025 i del 0,2% del PIB en 2026, de deute del 1,3% del PIB en 2025 i 2026 i l'aplicació de la taxa de referència de creixement del PIB de 2,7% i 2,8% per a la regla de la despesa en 2025 i 2026, respectivament. Quant als objectius previstos al 2027 i 2028, al no disposar d'informació i fins que no es coneguin els mateixos s'aplicaran els corresponents a l'últim any del període disponible 2026 (...)».
Posteriorment, el document parla de les modificacions que s’han efectuat en algun dels formularis del model ordinari (per exemple, F2.1: inclou, d'una banda, un major detall dels ingressos associats a la Mesura 1: Pujades tributàries, supressió d'exempcions i bonificacions voluntàries).
Per una altra banda, la Guia recorda que es preveuen dos models:
- Model ordinari: És el model a remetre per les entitats locals la població de les quals superi els 5.000 habitants.
- Model simplificat: És el model a remetre per les entitats locals la població de les quals és inferior a 5.000 habitants, si bé podran optar per la remissió del model ordinari si així ho decidissin.