DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
El dia 22 de maig de 2024 es va publicar al BOE el Reial Decret Llei 2/2024, de 21 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents per a la simplificació i millora del nivell assistencial de la protecció per desocupació, i per a completar la transposició de la Directiva (UE) 2019/1158 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors, i per la qual es deroga la Directiva 2010/18/UE del Consell.
Aquest Reial Decret Llei ha estat convalidat pel Congrés dels Diputats , segons resulta de la resolució publicada al BOE el dia 27 de juny de 2024: Resolució de 20 de juny de 2024, del Congrés dels Diputats, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord de convalidació del Reial decret llei 2/2024, de 21 de maig.
1. Introducció: La transposició completa de la Directiva (UE) 2019/1158, de 20 de juny de 2019 i la «simplificació i millora del nivell d’assistència de desocupació» en el marc del PRTR
Amb caràcter introductori, la Directiva (UE) 2019/1158 del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a la conciliació de la vida familiar i la vida professional dels progenitors i els cuidadors, i per la que es deroga la Directiva 2010/18/UE del Consell és una Directiva que té per fonament la igualtat entre dones i homes. Més concretament, els seus Considerants estableixen que les polítiques de conciliació han de servir per contrarestar la desavantatjosa situació de les dones en el mercat de treball i els efectes nocius derivats de la perpetuació dels rols de cura.
Amb la finalitat de completar la transposició de l’esmentada Directiva a l’ordenament jurídic espanyol es modifica, en primer lloc, el permís de lactància previst a l’article 37.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors (en endavant, ET) per reforçar i complementar el recentment reconegut permís parental previst a l’article 48 bis ET —recordem que aquest permís estableix un dret d’absència de la persona treballadora (progenitora) per motius familiars del qual pot fer-se ús fins els 8 anys del menor—. També es modifiquen els apartats 3 i 4 de l’art. 84 ET relatius a la concurrència respecte els convenis col·lectius autonòmics i, per últim, s’introdueix una nova Disposició addicional 28a relativa a les eleccions a òrgans de representació en l'àmbit de les persones artistes que desenvolupen la seva activitat en les arts escèniques, audiovisuals i musicals.
En segon lloc i, a efectes també de completar aquesta transposició, l’article tercer del R.D. Llei 2/2024 introdueix una modificació puntual en el Text refós de la Llei de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (en endavant, TREBEP) per incloure de forma expressa les fórmules flexibles d’ocupació com exercici efectiu del dret a la conciliació respecte dels cuidadors. Amb aquesta finalitat, es modifica l’article 47 TREBEP a efectes de que s’adapti totalment a les previsions de l’art. 9 de la Directiva (UE) 2019/1158. En relació a aquesta modificació el Preàmbul del Reial Decret Llei diu el següent:
«Les fórmules de treball flexible, juntament amb la resta de les mesures en matèria de jornada, deriven de la potestat autoorganitzativa de les Administracions Públiques i es troben previstes en els instruments de regulació de la jornada de cada Administració. Amb aquesta modificació es ve a dotar aquestes mesures de conciliació de base jurídica legal, per a garantir la uniformitat en l'aplicació d'aquests instruments, així com preveure la seva aplicació amb caràcter bàsic als cuidadors que, en els termes de la directiva, seran aquells empleats públics que dispensin cures a una persona que convisqui en el mateix domicili i necessiti o cures per un motiu mèdic greu».
Per últim, es modifiquen diferents preceptes del Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social (en endavant, TRLGSS) per complir amb el procés de reforma inclòs al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (Component 23, Reforma 10 «Simplificació i millora del nivell assistencial de desocupació»). En concret, l’article segon del R.D. Llei 2/2024, de 21 de maig, modifica els articles 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 282, 286 i 287 del TRLGSS per «ampliar el nivell de cobertura eliminant llacunes de desprotecció, simplifica i millora els requisits d'accés i manteniment i es garanteix als beneficiaris dels subsidis l'accés als itineraris personalitzats d'ocupació amb la finalitat de millorar la seva ocupabilitat i fomentar de la seva inserció laboral».
Finalment, aquest Reial Decret Llei consta de tres articles (que modifiquen l’ET, el TRLGSS i el TREBEP, respectivament), cinc disposicions addicionals, cinc disposicions transitòries, una disposició derogatòria i catorze disposicions finals i es dicta a l’empara dels títols competencials recollits en l'article 149.1.7ª, 13ª, 17ª i 18ª de la Constitució Espanyola (CE) que atribueixen a l'Estat la competència exclusiva en matèria de legislació laboral, entre d’altres.
Aquest Reial Decret Llei entra en vigor l’endemà de la seva publicació al BOE (ap. 1 Disposició final catorzena) excepte alguns aspectes de la modificació del TRLGSS que entraran en vigor el dia 1 de novembre de 2024 (ap. 2 D.F. 14ª) i alguns aspectes de la modificació de la regulació de l’Ingrés Mínim Vital que entraran en vigor el dia primer del mes següent al de la seva publicació al BOE i uns altres que entraran en vigor als 6 mesos de la publicació (ap. 3 D.F. 14ª). En concret, la modificació del TREBEP i l’ET entra en vigor l’endemà de la seva publicació al BOE, per tant, el dia 23 de maig de 2024.
2. La introducció de les fórmules de treball flexible per garantir la conciliació de la vida familiar i laboral al TREBEP: la modificació de l’article 47 TREBEP
L’article tercer del Reial Decret Llei 2/2024 modifica l’article 47 del TREBEP que queda redactat en els termes següents:
«1. Les Administracions Públiques establiran la jornada general i les especials de treball dels seus funcionaris públics. La jornada de treball podrà ser a temps complet o a temps parcial.
2. Les Administracions Públiques adoptaran mesures de flexibilització horària per a garantir la conciliació de la vida familiar i laboral dels empleats públics que tinguin al seu càrrec a fills i filles menors de dotze anys, així com dels empleats públics que tinguin necessitats de cura respecte dels fills i filles majors de dotze anys, el cònjuge o parella de fet, familiars per consanguinitat fins al segon grau, així com d'altres persones que convisquin en el mateix domicili, i que per raons d'edat, accident o malaltia no puguin valer-se per si mateixos».
Per tant, la novetat és la introducció d’aquest nou apartat 2 a l’article 47 TREBEP relatiu a les mesures de flexibilització horària per a garantir la conciliació de la vida familiar i laboral dels empleats públics en els supòsits establerts.
3. Modificació de la regulació del permís de lactància (art. 37.4 ET) i altres qüestions
L’article primer del Reial Decret Llei 2/2024 modifica el Text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors (ET) en tres aspectes:
1.- Es modifica l’art. 37.4 ET que queda redactat de la següent manera:
«4. En els supòsits de naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, d'acord amb l'article 45.1.d), les persones treballadores tindran dret a una hora d'absència del treball, que podran dividir en dues fraccions, per a la cura del lactant fins que aquest compleixi nou mesos. La durada del permís s'incrementarà proporcionalment en els casos de naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment múltiples.
Qui exerceixi aquest dret, per la seva voluntat, podrà substituir-lo per una reducció de la seva jornada en mitja hora amb la mateixa finalitat o acumular-lo en jornades completes.
La reducció de jornada contemplada en aquest apartat constitueix un dret individual de les persones treballadores sense que pugui transferir-se el seu exercici a l'altra persona progenitora, adoptant, guardadora o acollidora. No obstant això, si dues persones treballadores de la mateixa empresa exerceixen aquest dret pel mateix subjecte causant, podrà limitar-se el seu exercici simultani per raons fundades i objectives de funcionament de l'empresa, degudament motivades per escrit, havent l'empresa d’oferir un pla alternatiu que asseguri el gaudi de totes dues persones treballadores i que possibiliti l'exercici dels drets de conciliació.
Quan totes dues persones progenitores, adoptants, guardadores o acollidores exerceixin aquest dret amb la mateixa durada i règim, el període de gaudi podrà estendre's fins que el lactant compleixi dotze mesos, amb reducció proporcional del salari a partir del compliment dels nou mesos».
2.- També es modifiquen els apartats 3 i 4 de l’article 84 amb la finalitat de reconèixer la prioritat d’aplicació dels convenis o acords col·lectius d’àmbit autonòmic sobre qualsevol altre conveni sectorial o acord d’àmbit estatal, sempre que aquests convenis i acords obtinguin el suport de les majories exigides per a constituir la comissió negociadora en la corresponent unitat negociadora. Aquesta aplicació prioritària queda limitada ara al fet que la regulació dels convenis o acords autonòmics resulti més favorable per a les persones treballadores que la fixada en els convenis o acords estatals (v. nou apartat 3 de l’art. 84 ET).
A més, es concreta el nou disseny de la prioritat aplicativa dels convenis col·lectius provincials però condicionada a que «així es prevegi en acords interprofessionals d'àmbit autonòmic subscrits d'acord amb l'articulo 83.2 i sempre que la seva regulació resulti més favorable per a les persones treballadores que la fixada en els convenis o acords estatals» (v. nou apartat 4 de l’art. 84 ET).
3.- S’afegeix una nova disposició addicional vint-i-vuitena a l’ET per regular les eleccions a òrgans de representació en l'àmbit de les persones artistes que desenvolupen la seva activitat en les arts escèniques, audiovisuals i musicals al qual ens remetem.
4. Modificacions en el TLGSS per simplificar i millorar el nivell assistencial de desocupació
L’article segon del Reial Decret Llei 2/2024, de 21 de maig modifica diferents preceptes (articles 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 282, 286, 287, entre d’altres) del Reial Decret Legislatiu 8/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei General de la Seguretat Social (TRLGSS) per assolir els següents objectius (entre d’altres):
Simplificació de la regulació per a permetre una major flexibilitat en l’accés i una minoració de les càrregues administratives;
Permetre que el Servei Públic d’Ocupació Estatal incrementi l’automatització dels subsidis de forma similar a les prestacions contributives;
Revisió de les característiques bàsiques de la protecció per desocupació en el seu nivell assistencial, de tal forma que amplia el seu nivell de cobertura eliminant llacunes de desprotecció.
Garantir als beneficiaris dels subsidis l'accés als itineraris personalitzats d'ocupació amb la finalitat de millorar la seva ocupabilitat i fomentar de la seva inserció laboral.
5. Modificacions puntuals en la regulació de l’Ingrés Mínim Vital (IMV)
La Disposició Final quarta del R.D. Llei 2/2024, de 21 de maig modifica la Llei 19/2021, de 20 de desembre, per la qual s'estableix l'ingrés mínim vital, a fi que la regulació del subsidi per desocupació i la de l'ingrés mínim vital guardin la necessària coherència (per exemple, s’exclouen de les rendes computables el subsidi no contributiu per desocupació, quan a la data de sol·licitud de la prestació s'hagués extingit o es modifica el concepte de parella de fet per homogeneïtzar-lo en ambdues prestacions).
Per part seva, la disposició transitòria cinquena disposa el règim aplicable en els procediments de reconeixement del dret a la prestació d'ingrés mínim vital iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor del reial decret llei.
6. Enllaços
- Reial Decret Llei 2/2024, de 21 de miag (Text complet). ENLLAÇ