El passat dia 21 de desembre de 2023 es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC núm. 9065 - 21.12.2023) el Decret Llei 4/2023, de 19 de desembre, de necessitats financeres del sector públic en pròrroga pressupostària i de mesures en l'àmbit de la reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa i el Decret 222/2023, de 19 de desembre, pel qual s'estableixen els criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, mentre no entrin en vigor els del 2024.
A. INTRODUCCIÓ: EL RÈGIM APLICABLE A LA PRÒRROGA PRESSUPOSTÀRIA:
Amb caràcter introductori, cal constatar que la presentació i aprovació de la Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per l’any 2024 al Parlament de Catalunya s’ha endarrerit i no ha estat possible que aquests entressin en vigor el dia 1 de gener de 2024, situació aquesta que ha fet necessari regular una situació de pròrroga dels pressupostos de l’any 2023, aprovats per la Llei 2/2023, del 16 de març.
La situació de pròrroga pressupostaria es troba expressament reconeguda a l’apartat 2 de l’article 21 de la Llei Orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (LOFCA) modificada per la Llei Orgànica 3/2009, de 18 de desembre i pel que preveu l’article 33 del Text Refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre que estableix que, si per qualsevol motiu, l’1 de gener el pressupost no està aprovat, es considerarà prorrogat automàticament el de l'any anterior en els seus crèdits inicials fins a l'aprovació i la publicació dels nous al DOGC.
Malgrat això, durant el període de prorroga pressupostaria en l’exercici 2024 s’han d’adequar determinades necessitats financeres que necessiten endeutament públic per al seu equilibri i que han de ser autoritzades per una norma amb rang de llei, per tant, un Decret (norma de rang reglamentari) que regulés la situació de pròrroga resultaria insuficient per fixar aquestes autoritzacions i límits sens perjudici que certs aspectes si es puguin regular en una norma amb rang reglamentari i és en aquest marc on també s’aprova el Decret 222/2023, de 19 de desembre.
Per últim, el Decret Llei 4/2023, del 19 de desembre, conté algunes mesures encara que de menor importància relatives a l’àmbit de reestructuració del sector públic per a agilitar l’activitat administrativa de la Generalitat de Catalunya relatives a l’ Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil (IDIADA).
B. REGULACIÓ DE LA SITUACIÓ DE PRÒRROGA PRESSUPOSTÀRIA:
En primer lloc, l’article 1 del Decret Llei 4/2023 conté una sèrie de previsions en matèria financera. L’apartat 1 d’aquest article autoritza al Govern de la Generalitat, en els termes i condicions que fixa la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023 i durant el temps que duri la situació de pròrroga pressupostària a que faci ús d’operacions d’endeutament de qualsevol modalitat, amb la limitació que el saldo viu no superi el que autoritza la Llei esmentada, incrementat pels imports que derivin dels programes d'endeutament que s'aprovin en aplicació de la normativa d'estabilitat pressupostària.
Per la seva banda, l’apartat 2 de l’art. 1 autoritza una sèrie d’operacions d’endeutament a un seguit d’entitats del sector públic (per exemple, a l'Institut Català de Finances -ICF-) mentre que l’apartat 3 del mateix precepte també autoritza al Govern a prestar una sèrie d’avals des de l’entrada en vigor del Decret Llei i mentre es mantingui la situació de pròrroga pressupostària al llarg del 2024. Per últim, l’article 1.4 del Decret 4/2023, de 19 de desembre, autoritza al Govern a prestar una sèrie de garanties.
Per la seva banda, el Decret 222/2023, de 19 de desembre, conté una sèrie de criteris d'aplicació de la pròrroga dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, mentre no entrin en vigor els del 2024 (article 1, <<objecte>>).
Pel que fa al seu àmbit d’aplicació, l’article 2 del Decret estableix que es prorroguen:
- Els pressupostos de les seccions pressupostàries de la Generalitat de Catalunya;
- El pressupost del Servei Català de la Salut;
- Els pressupostos de les entitats autònomes administratives;
- Els pressupostos de l'entitat autònoma comercial i de les entitats de Dret públic;
- Els pressupostos de les societats mercantils, dels consorcis i de les fundacions en què la Generalitat disposa del control efectiu en els seus òrgans de govern.
A més, l’article 2.3 del Decret conté una regla específica pel que fa als consorcis i les fundacions dels quals la Generalitat no té el control però que, en virtut de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, li han estat adscrits i les entitats participades per la Generalitat de forma no majoritària que han estat classificades dins el sector Administració pública de la Generalitat, d'acord amb la metodologia del Sistema Europeu de Comptes (SEC).
Per la seva banda, l’article 3 conté una sèrie de regles o criteris en relació a la determinació dels crèdits prorrogats. Principalment, és important tenir en compte el que estableix la lletra a) de l’article 3 en el sentit que la estructura orgànica, econòmic i per programes del pressupost prorrogat s’ha d’adaptar a la organització administrativa vigent a l’exercici 2024. A més, tal com diu la lletra b) del mateix article 3 les <<despeses finançades amb ingressos finalistes, és a dir, ingressos procedents d'altres administracions o tercers, es prorroguen per l'import ajustat a la consignació pressupostària per a l'exercici 2024 de l'administració d'origen, sense que això suposi un import superior al crèdit inicial del 2023>> i <<no es prorroguen els crèdits per a despeses destinades a programes o actuacions que finalitzen el 2023>> [lletra c) art. 3]. Cal destacar, també, que els crèdits del capítol 1 (despeses de personal) s’ajusten a les dotacions pressupostades a 31 de desembre del 2023 mentre que la resta de despeses (capítols del 2 al 9), es prorroguen els crèdits inicials del 2023 [lletra e) art. 3].
També, l’article 4 del Decret 222/2023 preveu la possibilitat que el Departament competent en matèria de de pressupostos pugui acordar la retenció de saldos en període de pròrroga en funció de l’estat d’ingressos i despeses així com poder acordar altres mesures que siguin necessàries per complir la normativa d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
L’article 5 conté un seguit de criteris i regles pel que fa a la comptabilització de les despeses durant la pròrroga pressupostària mentre que l’article 6 expressament diu que els crèdits de les despeses del pressupost prorrogat tenen les vinculacions establertes en l'article 5 de la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023.
El Decret 222/2023, de 19 de desembre continua establint les normes aplicables al règim de modificacions pressupostàries a l’article 7 alhora que l’article 8 (<<Operacions financeres>>) estableix la pròrroga de l’autorització que conté la Llei 2/2023, del 16 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, per a l'emissió de deute o la formalització d'operacions d'endeutament, en qualsevol modalitat, amb la limitació que el saldo viu no superi el que autoritza la Llei esmentada. Per últim, l’art. 9 regula la imputació de compromisos de despesa d'exercicis anteriors.
Pel que fa a les Disposicions Addicionals, la D.A. Primera autoritza al departament competent en matèria de pressupostos per realitzar les modificacions pressupostàries necessàries (entenent aquestes com les adaptacions tècniques que calguin com a conseqüència de les reorganitzacions administratives per crear seccions, els serveis (...)mentre que la D.A. Segona estableix que <<es prorroga la cartera de serveis socials aprovada pel Decret 142/2010, de l'11 d'octubre, amb les modificacions introduïdes pel marc legal vigent>>.
C. MESURES EN L’ÀMBIT DE LA REESTRUCTURACIÓ DEL SECTOR PÚBLIC:
L’article 2 del Decret Llei 4/2023, de de 19 de desembre, modifica la disposició transitòria segona de la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l'activitat administrativa, que resta redactada de la forma següent: “El patrimoni propi de l'Institut d'Investigació Aplicada de l'Automòbil s'integra en el patrimoni de l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Els béns immobles que conformen el complex de l'Albornar tenen la consideració de béns demanials”. També, es deroga l’article 6 de la Llei 11/2011, de 29 de desembre (v. Disposició Derogatòria).
D. ENTRADA EN VIGOR:
Tant el Decret Llei 4/2023, de 19 de desembre com també el Decret 222/2023, de 19 de desembre van entrar en vigor el passat dia 1 de gener de 2024.
E. ENLLAÇOS: