El dia 29 de desembre de 2021 es va publicat al Butlletí Oficial de l’Estat la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022. D’entre les mesures que s’hi troben incloses en destaquem les següents, pel seu impacte sobre els ens locals:
Despeses de personal
El Títol III de la Llei regula les despeses de personal i, en concret, el seu capítol I determina aquestes despeses en relació amb el personal al servei del sector públic. Les bases de la planificació d’aquesta activitat (art. 19) determinen, a grans trets, els següents aspectes:
- Les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior al 2% respecte a les vigents a 31 de desembre de 2021, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a la seva antiguitat.
- Les despeses d'acció social (complements diferents de les contraprestacions pel treball realitzat amb la finalitat de satisfer determinades necessitats conseqüència de circumstàncies personals del personal) no podran incrementar-se, en termes globals, respecte de les del 2021.
- Es podran realitzar aportacions a plans de pensions d’ocupació o contractes d’assegurança col·lectius sempre que no se superi l’esmentat increment global.
- La massa salarial del personal laboral (conjunt de les retribucions salarials i extrasalarials meritades per aquest personal l'any anterior) es podrà incrementar en el mateix percentatge esmentat anteriorment. Se n’exceptuen:
- Les prestacions i les indemnitzacions de la Seguretat Social.
- Les cotitzacions al sistema de la Seguretat Social a càrrec de l’ocupador.
- Les indemnitzacions corresponents a trasllats, suspensions o acomiadaments.
- Les indemnitzacions o abonament de despeses per despeses que hagi realitzat el treballador.
- Els conceptes de sous i triennis es proposen de la següent manera (art. 19.5):
Grup/subgrup EBEP |
Sou (€) |
Trienni (€) |
A1 |
14.864,16 |
572,04 |
A2 |
12.852,72 |
466,56 |
B |
11.235,00 |
409,32 |
C1 |
9.650,28 |
353,16 |
C2 |
8.031,60 |
240,36 |
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) |
7.351,08 |
180,96 |
- Pel que fa a les pagues extraordinàries dels mesos de juny i desembre de 2022, es proposen els següents conceptes de sou i triennis:
Grup/subgrup EBEP |
Sou (€) |
Trienni (€) |
A1 |
764,37 |
29,43 |
A2 |
781,15 |
28,35 |
B |
809,20 |
29,5 |
C1 |
695,06 |
25,41 |
C2 |
663,20 |
19,83 |
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) |
612,59 |
15,08 |
- Les referències a les retribucions s'entenen sempre fetes a retribucions íntegres.
- El que disposen els apartats anteriors s'ha d'entendre sens perjudici de les adequacions retributives que, amb caràcter singular i excepcional, resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d'efectius assignats a cada programa o pel grau d'assoliment dels objectius que s'hi fixen.
- Els acords, convenis o pactes que impliquin creixements retributius superiors als fixats en els apartats anteriors han d'experimentar l'adequació oportuna, i esdevindran inaplicables les clàusules que s'hi oposin.
Per la seva banda, l’art. 20 regula l’oferta d'ocupació pública, així com els contractes i nomenaments temporals del personal del sector públic. En aquest sentit, estableix el següent:
- Les taxes de reposició seran d’un 120% pels sectors prioritaris (amb l’excepció de les forces i cossos de seguretat de l’estat, policia autonòmica i policies locals, que també es consideren prioritaris però tindran una taxa de 125%) i d’un 110% pels altres sectors.
- Les entitats locals que tinguin amortitzat el seu deute financer a 31 de desembre de l’exercici anterior tindran una taxa del 120% en tots els sectors.
- Es consideren sectors prioritaris els següents:
- Administracions públiques amb competències educatives en les places dels docents.
- Administracions públiques amb competències sanitàries en les places del personal del sistema de salut.
- Forces armades pel que fa a les places de militars.
- Administracions públiques respecte de la lluita contra el frau fiscal, laboral, de subvencions i SS.
- Administracions públiques respecte de l’assessorament jurídic i gestió dels recursos públics.
- Cos de lletrats i funcionaris de l’administració de justícia.
- Administracions públiques respecte del personal de prevenció i extinció d’incendis.
- Administracions públiques i agents del Sistema espanyol de ciència, tecnologia i innovació respecte de les places del personal de I+D+i.
- Catedràtics, professors titulars i doctors d’universitats.
- Supervisió i inspecció dels mercats de valors.
- Seguretat aèria, marítima i ferroviària.
- Administració penitenciària.
- Funcionaris del cos de seguretat nuclear i protecció radiològica del Consell de seguretat nacional.
- Acció exterior de l’Estat.
- Personal que presta assistència directa a la ciutadania en serveis socials, transport públic, seguretat i emergències, serveis públics, gestió de prestacions i polítiques actives en matèria de treball.
- Tecnologies de la informació i comunicacions.
- La taxa de reposició d'un o més sectors prioritaris es podrà acumular a altres sectors prioritaris, i la taxa de reposició dels sectors no prioritaris es pot acumular als sectors prioritaris. Les entitats locals que tinguin amortitzat el deute financer a 31 de desembre de l'exercici anterior podran acumular la seva taxa de reposició indistintament en qualsevol sector.
- Les administracions públiques no podran cedir taxa de reposició a les seves societats mercantils públiques, entitats públiques empresarials i fundacions. Es podrà cedir taxa de reposició als consorcis per part de les administracions i altres entitats que participin al consorci.
- Quan s'hagi acordat, per conveni o per qualsevol altre instrument jurídic, la gestió del servei per una administració diferent de la titular del servei, aquesta pot cedir taxa de reposició a l'Administració que fa la prestació. A més, les entitats locals poden cedir taxa a entitats locals supramunicipals en què participin.
- No es podrà contractar personal temporal ni realitzar nomenaments de personal estatutari temporal i de funcionaris interins excepte en casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables.
Finançament dels ens locals
El títol VII s'estructura en dos capítols, dedicats respectivament a entitats locals i comunitats autònomes. El capítol I estableix les normes per al finançament de les entitats locals. Les principals mesures tenen a veure amb els següents àmbits:
- Actualització dels municipis inclosos en l’àmbit subjectiu de la Llei reguladora de les hisendes locals (LRHL) d’acord amb els criteris establerts al títol VII, capítol I secció 1a de la Llei de pressupostos generals de l’Estat.
- Cessió a favor dels municipis de la recaptació d’impostos estatals, com l’IRPF, l’IVA, l’impost especial sobre begudes alcohòliques o impostos especials sobre hidrocarburs i tabac (arts. 77 a 80).
- Participació dels municipis en els tributs de competència estatal, tant pels que formen part del fons complementari de finançament com per la resta (art. 83).
- Establiment d’un crèdit amb la finalitat de compensar als ajuntaments els beneficis fiscals concedits a les persones físiques o jurídiques en els tributs locals d’exacció obligatòria, així com bestretes per desfasaments en la gestió recaptatòria dels tributs locals.
Tributs locals
L’article 62 modifica el Reial Decret Legislatiu 1175/1990, de 28 de setembre, pel qual s’aproven les Tarifes i la Instrucció de l’Impost sobre Activitats Econòmiques, de la forma següent:
S’afegeix un nou grup 863 en la agrupació 86 de la secció segona de les Tarifes de l’Impost sobre Activitats Econòmiques, amb la redacció següent:
«Grupo 863. Periodistas y otros profesionales de la información y la comunicación.
Cuota de: 115 euros.
Nota: Los sujetos pasivos clasificados en este grupo están facultados para la obtención, tratamiento, interpretación y difusión de informaciones o contenidos a través de cualquier medio escrito, oral, visual, digital o gráfico, así como para el asesoramiento y ejecución de planes de comunicación institucional o corporativa.»
Règim retributius dels membres de les corporacions locals
La disposició addicional vint-i-sisena actualitza el límit màxim total que poden percebre els membres de les corporacions locals per tots els conceptes retributius i assistències, exclosos els triennis als quals tinguin dret els funcionaris de carrera que es trobin en situació de serveis especials. Els quadres amb els límits retributius són els següents:
Habitants |
Referència (€) |
Més de 500.000 |
111.684,46 |
300.001 a 500.000 |
100.516,00 |
150.001 a 300.000 |
89.347,55 |
75.001 a 150.000 |
83.763,88 |
50.001 a 75.000 |
72.595,46 |
20.001 a 50.000 |
61.427,01 |
10.001 a 20.000 |
55.842,25 |
5.001 a 10.000 |
50.258,57 |
1.000 a 5.000 |
44.673,79 |
En el cas de les corporacions locals amb menys de 1.000 habitants, resultarà d’aplicació la següent escala, en funció de la dedicació dels regidors:
Dedicació |
Referència (€) |
Dedicació parcial al 75% |
33.505,38 |
Dedicació parcial al 50% |
24.570,42 |
Dedicació parcial al 25% |
16.753,28 |
Disposicions addicionals
La Llei inclou altres disposicions addicionals que afecten directament els ens locals. En destaquem les següents:
- Disposició addicional 83ª. Criteris per al càlcul de l'índex d'evolució dels ingressos tributaris de l'Estat esmentat al capítol I del títol VII. S’hi estableixen els requisits per al càlcul de l’índex d’evolució dels ingressos tributaris de l’Estat en relació amb la participació que hi tenen els ens locals.
- Disposició addicional 88ª. Criteris per al càlcul de l'índex d'evolució dels ingressos tributaris de l'Estat per a la liquidació de la participació de les entitats locals en tributs de l'Estat de l'any 2020.
- Disposició addicional 84ª. Compensacions als ajuntaments addicionals a la corresponent a les quotes de l'impost sobre vehicles de tracció mecànica objecte d'exempció l'any 2022, com a conseqüència de l'aplicació dels beneficis fiscals establerts al vigent Conveni de Cooperació per a la Defensa amb els Estats Units, de data 1 de desembre de 1988, a favor dels municipis als quals sigui aplicable aquesta mesura i els seus limítrofs.
- Disposició addicional 86ª. Compensació a les entitats locals per l'efecte de la implantació del subministrament immediat d'informació de l'IVA (SII IVA) a la liquidació de la participació en tributs de l'Estat de 2017.
- Disposició addicional 87ª. Aplicació de l’art. 36 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d’Economia Sostenible, a determinats supòsits de subministrament d’informació.
- Disposició addicional 88ª. Dotació addicional de recursos per incrementar el finançament a les entitats locals, amb motiu dels saldos globals negatius de les liquidacions de la participació en tributs de l'Estat relatives a l'exercici de 2020.
- Disposició addicional 94ª. Ampliació dels àmbits objectiu i subjectiu del Fons de Finançament a Entitats Locals per atendre les obligacions pendents de pagament a proveïdors de determinades Entitats Locals.
- Disposició addicional 96ª. Subvencions a les entitats locals per serveis de transport col·lectiu urbà interior.
- Disposició addicional 97ª. Regulació de la concessió de subvencions nominatives destinades al finançament del transport públic regular de viatgers de Madrid, Barcelona, València i les illes Canàries.
Disposicions finals
Les Disposicions Finals de la Llei que contenen diferents modificacions legislatives d’aplicació als ens local que detallem a continuació:
- Disposició final 14ª. Modifica l’article l’art. 203.1.b del text refós de la LRHL, que queda redactat de la manera següent:
“«[...]
b) Aprobar la adaptación del Plan General de Contabilidad Pública para las entidades locales, su normativa de desarrollo y los planes especiales o parciales que se elaboren conforme a la misma, así como los de las entidades públicas empresariales y sociedades mercantiles con participación total o mayoritaria de las entidades locales, que se elaboren conforme al Plan General de Contabilidad de la empresa española.
[...]»
- Disposició final 21ª. Modifica l'art. 1.1 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, que queda redactat com segueix:
«Artículo 1. Régimen de incompatibilidades de pensiones indemnizatorias, prestaciones compensatorias y percepciones similares.
1. Las pensiones indemnizatorias, prestaciones compensatorias y cualquier otra percepción económica prevista con ocasión del cese de altos cargos en cualquier cargo, puesto o actividad en el sector público son incompatibles con cualquier retribución con cargo a los Presupuestos de las Administraciones Públicas, de los entes, organismos y empresas de ellos dependientes, o con cargo a los delos órganos constitucionales o que resulte de la aplicación de arancel, así como con cualquier retribución que provenga de una actividad privada, con excepción de las previstas en el artículo 13.2.c) de la Ley 3/2015, de 30 de marzo, reguladora del ejercicio del alto cargo de la Administración General del Estado.
A estos efectos se considera también actividad en el sector público la desarrollada por los miembros electivos de las Cortes Generales, de las Asambleas legislativas de las Comunidades Autónomas y de las Corporaciones Locales, por los altos cargos y restante personal de los órganos constitucionales y de todas las Administraciones Públicas, incluida la Administración de Justicia.»
- Disposició final 29ª. Modifica els articles 159, 226, 324 i 332 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen al ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer. Pel que fa al món local, tenen especial incidència les modificacions que es destaquen a continuació:
Es modifica la lletra a) del apartat 4 de l’article 159, que queda redactat com segueix:
“a) Todos los licitadores que se presenten a licitaciones realizadas a través de este procedimiento simplificado deberán estar inscritos en el Registro Oficial de Licitadores y Empresas Clasificadas del Sector Público, o cuando proceda de conformidad con lo establecido en el apartado 2 del artículo 96 en el Registro Oficial de la correspondiente Comunidad Autónoma, en la fecha final de presentación de ofertas siempre que no se vea limitada la concurrencia. A estos efectos, también se considerará admisible la proposición del licitador que acredite haber presentado la solicitud de inscripción en el correspondiente Registro junto con la documentación preceptiva para ello, siempre que tal solicitud sea de fecha anterior a la fecha final de presentación de las ofertas. La acreditación de esta circunstancia tendrá lugar mediante la aportación del acuse de recibo de la solicitud emitido por el correspondiente Registro y de una declaración responsable de haber aportado la documentación preceptiva y de no haber recibido requerimiento de subsanación”.
Es modifica el número 3 de la lletra f) de l’apartat 4 de l’article 159, que queda redactat com segueix:
“3.º Comprobar en el Registro Oficial de Licitadores y Empresas Clasificadas que la empresa está debidamente constituida, el firmante de la proposición tiene poder bastante para formular la oferta, ostenta la solvencia económica, financiera y técnica o, en su caso la clasificación correspondiente y no está incursa en ninguna prohibición para contratar. Si el licitador hubiera hecho uso de la facultad de acreditar la presentación de la solicitud de inscripción en el correspondiente Registro a que alude el inciso final de la letra a) del apartado 4 de este artículo, la mesa requerirá al licitador para que justifique documentalmente todos los extremos referentes a su aptitud para contratar enunciados en este número”.
La resta de l’article 159 manté la mateixa redacció.
Es dona una nova redacció a l’apartat 1 de l’article 226, que queda redactat com segueix:
“1. Cada contrato que se pretenda adjudicar en el marco de un sistema dinámico de adquisición deberá ser objeto de una licitación. En aplicación de lo dispuesto en el párrafo anterior, la adjudicación de los contratos específicos en el marco de un sistema dinámico de adquisición se basará en los términos que hayan sido previstos en los pliegos de cláusulas administrativas particulares y de prescripciones técnicas del sistema dinámico de adquisición, que deberán concretarse con mayor precisión con carácter previo a la licitación para la adjudicación del contrato específico en las correspondientes invitaciones”.
Enllaç a la Publicació de la LPGE 2022: ENLLAÇ