El passat dia 29 de desembre de 2021 es va publicar al BOE la Llei 22/2021, de 28 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022. La Disposició Addicional 94ª de la LPGE per a l’any 2022 regula un mecanisme de pagament a proveïdors (l’anomenat <<Fons de Finançament a Entitats Locals per a atendre les obligacions pendents de pagament a proveïdors de determinades Entitats Locals>>). A més, el passat dia 12 de gener de 2022 es va publicar al BOE la Resolució 7 de gener de 2022, de la Secretaria General de Finançament Autònomica i Local, per la que s’estableixen instruccions relatives al calendari, actuacions, contingut dels plans d’ajust, i de la seva revisió, i dels models per a utilitzar en el procediment extraordinari de finançament per a la cancel·lació d’obligacions pendents de pagament de determinades entitats locals.
A. Pel que fa a la D.A. 94ª de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022, aquesta preveu vuit apartats que pel seu interès passem a resumir a continuació.
L’apartat 1 de la Disposició Addicional 94ª enuncia que s’amplia l’àmbit objectiu del compartiment <<Fons d’Ordenació>> de l’anomenat <<Fons de Finançament de les Entitats Locals>> regulat a l’article 40.1 del Reial Decret Llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les Comunitats Autònomes i les Entitats Locals i altres de caràcter econòmic. Aquesta ampliació de l’àmbit objectiu es tradueix en que s’inclouen les entitats locals amb un període mig de pagament global a proveïdors superior a 30 dies segons la informació subministrada al Ministeri de d’Hisenda i Funció Pública (en aquest punt, és aconsellable mirar el llistat d’entitats locals que es troben en l’Excel elaborat pel propi Ministeri l’enllaç del qual adjuntem al final d’aquesta nota-resum). Tindrà la consideració d’entitat local aquelles que es trobin entre les citades a l’art. 2 del Reial Decret Llei abans citat. A més, l’apartat 1 fa una definició de que s’ha d’entendre per proveïdor.
Tanmateix, l’apartat 2 de la D.A. 94ª estableix quins requisits hauran de reunir les obligacions pendents de pagament a proveïdors per poder ser incloses en aquest Fons. Hauran de ser obligacions vençudes, liquides i exigibles i no subjectes a cap procediment d’embargament (1), que la recepció de la factura, en el registre administratiu de l’entitat local, hagi tingut lloc abans del 1/07/2021 (2), que si es tracta d’obligacions anteriors a l’exercici 2021 s’hauran d’haver comptabilitzat abans del 31 de gener d’aquest any i en el cas d’obligacions corresponents a 2021 s’hauran d’haver comptabilitzat en aquest exercici (3) i que aquestes obligacions hauran de derivar d’una de les següents relacions jurídiques: contracte d’obres, de concessió d’obres, concessió de serveis, subministrament, serveis mixtes, contractes privats de creació i de contingut artística, contractes d’aigua, energia, transports i serveis postals, contracte d’arrendament de béns immobles, concerts subscrits en matèria sanitària, educativa i de serveis socials, etc. (4). S’exclouen, però, les obligacions subscrites amb altres Administracions Públiques a excepció de les que derivin dels encàrrecs de gestió, els concerts en matèria sanitària, educativa i de serveis socials i les transferències previstes a la lletra j).
Per la seva banda, l’apartat 3 estableix diversos mandats, un dirigit als interventors de les entitats locals, els quals queden obligats a incloure, en la plataforma telemàtica que ja s’ha habilitat per part de l’AEAT (pel vostre interès al final d’aquesta nota-resum hem l’inclòs l’enllaç directe a aquesta), una relació certificada de totes les obligacions pendents de pagament que reuneixin els requisits que hem vist anteriorment (és a dir, una relació de les factures pendents de pagament), i s’haurà de donar compte al Ple de la Corporació.
Aquest apartat també conté una obligació per la pròpia Corporació local doncs hauran de permetre que els proveïdors puguin consulta la seva inclusió en la relació certificada. En tot cas, els proveïdors podran consultar la seva inclusió en la plataforma telemàtica. A més, els proveïdors que no constin en aquesta relació certificada podran sol·licitar a l’entitat local l’expedició d’un certificat individual d’existència d’obligacions pendents de pagament. Aquest certificat l’expedirà l’interventor de la Corporació.
L’apartat 4 de la Disposició Addicional 94ª conté l’altre gran obligació (a part de remetre la documentació) que en relació a aquest mecanisme tindran les Corporacions locals incloses que és l’elaboració d’un pla d’ajust al objecte de formalitzar l’operació d’endeutament. Aquest pla contindrà un informe del interventor i haurà de ser aprovat pel Ple de la Corporació per majoria simple i s’haurà de remetre el mateix al òrgan competent del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública. L’aprovació del pla d’ajust per part del Ple suposarà l’acceptació per part d’aquest d’una operació de préstec amb el Fons de Finançament a les Entitats Locals, amb les condicions financeres que fixi la Comissió Delegada del Govern per Afers Econòmics. Aquest pla d’ajust s’aplicarà durant el període d’amortització previst per a l’operació d’endeutament que es formalitzi. Els ens locals que ja tinguin un pla d’ajust en vigor l’hauran de modificar amb l’aprovació del Ple. A més, els plans de reducció de l’endeutament o de sanejament aprovats d’acord amb la LPGE 2021 quedaran substituïts per aquest pla d’ajust.
Finalment, rebut el pla d’ajust pel Ministeri d’Hisenda s’entendrà autoritzada l’operació d’endeutament, excepte que es sol·liciti per part del Ministeri la seva modificació pel Ple. En d’incompliment del pla d’ajust, l’entitat local no podrà concertar operacions d’endeutament a llarg termini per a finançar qualsevol modalitat d’inversió. En el cas que l’Ajuntament no adopti les mesures sol·licitades per part del Ministeri, aquest podrà sol·licitar la rescissió del contracte de préstec, havent-se de procedir a l’amortització anticipada. El temps que estigui en vigor el pla d’ajust s’aplicaran les mesures de control i seguiment previstes al Reial Decret Llei 17/2014, de 26 de desembre.
L’apartat 5 ens diu que l’abonament a favor dels proveïdors comporta l’extinció del deute contret per l’Entitat local amb el proveïdor pel principal, els interessos i les costes judicials. També diu que les entitats de crèdit facilitaran a les entitats locals i al proveïdor document justificatiu de l’abonament.
Per un altre banda, l’apartat 6 diu que els ens locals que no tinguin dotat en el seu pressupost un fons de contingència, hauran de crear-lo en els pressupostos de 2023 i successius, amb una dotació mínima del 0,5% del import de les seves despeses no financeres.
Tanmateix, l’apartat 7 de la D.A. 94ª diu que les entitats locals podran finançar les obligacions de pagament abonades mitjançant la concertació d’una operació d’endeutament a llarg termini. El mateix apartat 7 disposa que succeeix si es concerten aquestes operacions, no es concerten o es concerten però s’incompleixen les obligacions de pagament fixades.
Per últim i, en relació a la Resolució de 7 de gener de 2022 que comentarem a continuació, l’apartat 8 ja establia una obligació perquè l’òrgan competent del Ministeri d’Hisenda dictés en el Primer Trimestre les instruccions o resolucions que s’estableixin necessàries per concretar aquest mecanisme sobretot pel que fa al calendari i el contingut dels plans d’ajust.
B. En relació a la Resolució de la Secretaria General de Finançament Autonòmica i Local de 7 de gener de 2022 publicada al BOE de 12 de gener, el més important que conté aquesta és l’establiment del calendari per complir les diferents obligacions recollides a la Disposició Addicional analitzada. En relació això, els terminis més importants establerts a la Resolució són els següents:
- Apartat 1: Del 17 de gener al 11 de febrer de 2022: Els interventors hauran d’incloure en la plataforma de la AEAT la relació certificada d’obligacions (factures).
- Apartat 2: Del 12 de febrer al 25 de febrer de 2022: Els proveïdors podran consultar la inclusió de les seves factures en la plataforma de l’AEAT i acceptar en el seu propi nom el cobrament per aquest procediment. També aquest és el moment de si en el cas de que no s’hagi inclòs alguna factura, els proveïdors puguin sol·licitar als ens locals la inclusió de les seves factures (certificat individual). Els interventors podran incloure canvis en la plataforma fins el 11 de març de 2022.
- Apartat 2: Del 7 de març al 11 de març de 2022: Els interventors comuniquen la relació definitiva de factures en la plataforma de l’AEAT.
- Apartat 3: Fins el 22 de març de 2022: Els Plens de les Corporació Locals aprovaran els plans d’ajust per majoria simple, el qual comportarà la formalització del préstec amb el Fons de Finançament d’Entitats Locals. Els interventors comunicaran els plans d’ajust a través de l’aplicació FFEELL.
- Apartat 3: Fins el 21 d’abril de 2022: La Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública poden requerir modificacions del pla d’ajust.
- Apartat 3: Fins el 5 de maig de 2022: Els Plens de les Corporacions Locals hauran d’aprovar les modificacions dels plans d’ajust atenent als requeriments de la Secretaria General
A més, l’apartat 4 de la Resolució estableix el contingut mínim dels plans d’ajust. Succintament, els criteris que s’hauran de tenir en compte per configurar el contingut dels plans són els següents:
- Recollir ingressos corrents suficients per finançar les seves despeses corrents i l’amortització de les operacions d’endeutament;
- Les previsions d’ingressos corrents hauran d’atenir-se a la mitjana dels ingressos efectivament obtinguts per l’entitat local en els 3 últims exercicis;
- Reduir les despeses de funcionament del pressupost general;
- Recollir un adequat finançament dels serveis públics prestats mitjançant taxes o preus públics.
- Incloure la descripció i calendari d’aplicació de les reformes estructurals que es vagin a implementar.
ENLLAÇOS
- LPGE 2022: Enllaç
- Resolució de 7/01/202: Enllaç
- Llistat d’Entitats Locals incloses en el mecanisme de pagament a proveïdors: Enllaç
- Plataforma Gestió Factures AEAT: Enllaç
- Document Ministeri Hisenda de Preguntes més Freqüents sobre el Mecanisme: Enllaç