El passat dia 30 de desembre de 2021 va entrar en vigor la Llei 20/2021, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública, que modifica la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, text refós aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, i que estableix importants novetats en matèria de funció pública.
Malgrat que la regulació existent fins avui sobre la matèria pretenia limitar el nomenament del personal funcionari interí o personal laboral temporal a casos excepcionals d'indubtable i estricta necessitat i durant el temps imprescindible fins a la seva cobertura per funcionaris de carrera, l'evolució de l'ocupació al sector públic a l’Estat espanyol ha estat marcada per l'augment de la taxa de temporalitat.
Sobre aquesta base, la norma busca estabilitzar les polítiques relatives al personal de les administracions públiques per tal que cobreixin les necessitats reals dels serveis i limitin la temporalitat a l'atenció de necessitats de caràcter estrictament conjuntural i de caràcter permanent. Si bé una taxa de temporalitat és necessària i inherent a qualsevol organització, no ho és quan esdevé estructural.
Per tant, aquesta Llei pretén establir una pràctica assentada de convocatòria periòdica i sistemàtica de les places vacants per a la seva provisió definitiva i millorar així l'eficiència dels recursos humans a les administracions públiques per tal de reduir-ne la temporalitat i flexibilitzar-ne la gestió.
Les novetats més importants de la norma són les següents:
- Modificació de l’Estatut bàsic de l’empleat públic: es reforça la noció de temporalitat de la figura del personal funcionari interí, per tal de delimitar clarament la naturalesa de la relació que l’uneix amb l’Administració.
Pel que fa a l’art. 10, relatiu als funcionaris interins, la major part de novetats ja havien estat incorporades al Reial decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública: per exemple, la limitació dels 3 anys quan cobreixin places vacants dels funcionaris de carrera, la limitació durant el termini estrictament necessari en cas de substitució transitòria dels titulars o el termini màxim de 9 mesos dins d’un període de 18 mesos en cas d’excés o acumulació de tasques, així com la introducció del principi de celeritat en els procediments de selecció o la finalització d’ofici de la relació d’interinitat transcorreguts els 3 anys des del nomenament del personal funcionari interí.
Pel que fa a l’art. 11, relatiu al personal laboral, el RDL 14/2021 ja havia afegit un nou apartat que establia que els procediments de selecció del personal laboral han de ser públics i regir-se pels principis d’igualtat, mèrit i capacitat. En el cas del personal laboral temporal es regeixen igualment pel principi de celeritat, tenint per finalitat atendre raons expressament justificades de necessitat i urgència.
Per últim, afegeix també la disposició addicional dissetena, en què es preveu un règim de responsabilitats en cas d'incompliment de les mesures anteriorment enunciades i introduïdes a l'art. 10 de l’EBEP. En aquest sentit, tota actuació el contingut de la qual incompleixi els terminis màxim de permanència com a personal temporal serà nul·la i, a més, donarà lloc a compensacions econòmiques per al personal temporal.
- Processos d’estabilització del treball temporal: s’amplien aquests procediments com a mesura complementària per tal de pal·liar la situació existent.
S’autoritza un nou procés d’estabilització de treball públic que inclourà les places de naturalesa estructural que estiguin dotades pressupostàriament i hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompuda almenys en els 3 anys anteriors al 31 de desembre de 2020. Aquests procediments també garantiran el compliment dels principis legals de selecció a les administracions públiques.
Les places afectades pels processos d'estabilització previstos per les Lleis de pressupostos generals de l’Estat dels anys 2017 i 2018 seran incloses dins del procés d'estabilització descrit sempre que haguessin estat incloses a les corresponents ofertes d'ocupació pública d'estabilització i arribada la data d'entrada en vigor d'aquesta Llei, no hagin estat convocades o, havent estat convocades i resoltes, hagin quedat sense cobrir.
Les ofertes d’ocupació que articulin els processos d’estabilització contemplats en la mateixa llei s’hauran d’aprovar i publicar en els corresponents diaris oficials abans de l’1 de juny de 2022. La publicació de les convocatòries dels processos selectius per a la cobertura de les places incloses en les ofertes d’ocupació pública s’haurà de produir abans del 31 de desembre de 2022. La resolució dels processos selectius haurà de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.
El sistema de selecció serà el concurs-oposició, amb una valoració en la fase de concurs d’un quaranta per cent de la puntuació total, en la qual es tindrà en compte majoritàriament l’experiència en el cos, escala, categoria, o equivalent de què es tracti, podent no ser eliminatoris els exercicis en la fase d’oposició.
El personal funcionari interí o laboral temporal que, trobant-se en actiu com a tal, veiés finalitzada la seva relació amb l’Administració per la seva no superació del procés selectiu d’estabilització, tindrà dret a percebre una compensació econòmica equivalent a vint dies de retribucions fixes per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats. En el cas del personal laboral temporal la indemnització consistirà en la diferència entre el màxim de vint dies del seu salari fix per any de servei, amb un màxim de dotze mensualitats, i la indemnització que els correspondria percebre per l’extinció del seu contracte.
Les Administracions Públiques hauran de certificar al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública el nombre de places estructurals ocupades de forma temporal.
- Disposició addicional primera
Els municipis, excepte els de gran població (d’acord amb la LBRL) poden encomanar la gestió material de la selecció del seu personal funcionari de carrera o laboral fix, així com el personal funcionari interí i personal laboral temporal, a les diputacions provincials, ens supramunicipals o òrgans equivalents a les comunitats autònomes uniprovincials.
- Disposició addicional segona
El Ministeri d'Hisenda i Funció Pública ha d'elaborar un informe anual de seguiment de la situació de la temporalitat a l'ocupació pública, que ha de trametre al Congrés dels Diputats, el qual haurà d’incloure el detall funcional amb escala autonòmica i local de totes les situacions de temporalitat a l'ocupació pública.
- Disposició addicional tercera
Les administracions públiques poden nomenar personal interí en les places vacants que es produeixin en l'exercici pressupostari per jubilació, així com les places de necessària i urgent cobertura que no computen a la taxa de reposició d'efectius. Aquestes places s'han d'incloure obligatòriament a l'oferta d'ocupació pública de l'exercici en què s'hagi nomenat aquest personal i, si això no és possible, a l'oferta de l'any següent.
- Disposició addicional quarta
Les administracions públiques han d’adoptar les mesures apropiades que permetin assegurar el compliment del termini establert per a l'execució dels processos selectius. Per altra banda, les convocatòries d'estabilització podran preveure per a aquelles persones que no superin el procés selectiu, la seva inclusió a borses de personal funcionari interí o de personal laboral temporal específiques o la seva integració en borses ja existents.
- Disposició addicional cinquena
Regula les peculiaritats dels processos d'estabilització d'ocupació temporal del personal investigador i estableix que el sistema de concurs previst a l'art. 26.4 de la Llei 14/2011, d'1 de juny, de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació, és aplicable a les places dels processos d'estabilització d'ocupació temporal.
- Disposició addicional sisena
Es tracta d’una de les novetats més destacades de la Llei, i determina que les administracions públiques convocaran, amb caràcter excepcional i pel sistema de concurs, aquelles places que reuneixin els requisits establerts a l'art. 2.1 i hagin estat ocupades amb caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016.
Aquests processos, que s'han de fer per una sola vegada, poden ser objecte de negociació en cadascun dels àmbits territorials de l'Administració de l'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals.
- Disposició addicional setena
Els preceptes continguts a la Llei relatius als processos d'estabilització són aplicables a les societats mercantils públiques, entitats públiques empresarials, fundacions del sector públic i consorcis del sector públic, sens perjudici de l'adequació, si escau, a la normativa específica.
- Disposició addicional vuitena
Els processos d'estabilització de la DA 6a inclouran a les seves convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de forma temporal per personal amb una relació d'aquesta naturalesa anterior a l'1 de gener de 2016.
- Disposició addicional novena
En el marc del que estableix el TREBEP i aquesta Llei, l'administració de les comunitats autònomes, entitats forals i locals, desenvoluparan els processos d'estabilització i duran a terme, en el marc del que preveu aquesta Llei, acords amb les organitzacions sindicals per assolir l'objectiu de reducció de la temporalitat establert en aquesta norma.
l. Disposició transitòria segona
La modificació de l’EBEP és aplicable únicament respecte del personal temporal nomenat o contractat amb posterioritat a la seva entrada en vigor.
- Disposició final segona
Es manté en vigor la DF 2a del RDL 14/2021, relativa a l'adaptació de la normativa del personal docent i del personal estatutari i equivalent dels serveis de salut.
- Enllaç a la Llei: ENLLAÇ