El passat 26 de juliol de 2022 el Consell de Ministres va acordar sol·licitar al Congrés dels Diputats l’apreciació de la situació d’emergència extraordinària prevista a l’article 135.4 de la Constitució Espanyola que comporta la pròrroga de la suspensió de les regles fiscals per a l’exercici de 2023. Aquest apartat 4 de l’article 135 de la Constitució diu que els límits de dèficit estructural i de volum de deute públic només podran superar-se en cas de catàstrofes naturals, recessió econòmica o situacions d'emergència extraordinària que escapin al control de l'Estat i perjudiquin considerablement la situació financera o la sostenibilitat econòmica o social de l'Estat, apreciades per la majoria absoluta dels membres del Congrés dels Diputats. Per la seva banda, l’article 11.3 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF) estableix que <<excepcionalment, l’Estat i les Comunitats Autònomes podran incórrer en dèficit estructural en cas de catàstrofes naturals, recessió econòmica greu o situacions d’emergència extraordinària que escapin al control de les Administracions Públiques i perjudiquin considerablement la seva situació financera o la seva sostenibilitat econòmica o social, apreciades per la majoria absoluta dels membres del Congrés dels Diputats. Aquesta desviació temporal no pot posar en perill la sostenibilitat fiscal a mig termini (...)>>.
El Congrés dels Diputats ha apreciat aquesta situació per majoria absoluta dels seus membres en el Ple de 22 de setembre de 2022[1].
Al suspendre les regles fiscals per a l’exercici 2023 no resultaran d’aplicació les mesures correctives i coercitives que estableix la LOEPSF l’any 2023, excepte les mesures automàtiques de correcció previstes a l’article 20 de LOEPSF. Per tant, no s’exigirà la presentació de plans economicofinancers ni la seva aprovació ni s’aplicaran mesures com l’adopció d’acords de no disponibilitat de crèdits amb origen en aspectes relatius a la presentació o aprovació d’aquests plans o al compliment de les regles. A més, com a conseqüència de la suspensió de les regles fiscals, les entitats locals poden fer ús dels seus romanents i contribuir així a la recuperació econòmica i social.
En aquest sentit, la Direcció General de Política Financera, Assegurances i Tresor recomana destinar el romanent de tresoreria per a despeses generals al finançament de despeses de caràcter no recurrent (inversió o despesa corrent no recurrent) atès que el romanent és un recurs no recurrent. Amb caràcter previ, cal tenir en compte els criteris generals d’utilització del romanent de tresoreria per a despeses generals de signe positiu que es detallen a l’apartat 13 de la nota informativa de la Direcció General de 24.01.2022, sobre el règim de tutela financera dels ens locals per a l’exercici de 2022 (sanejament de les obligacions i devolucions d’ingressos pendents d’aplicar al pressupost, compliment dels compromisos de despesa assumits per l’existència de romanents de crèdit incorporables i compliment del termini legal de pagament a proveïdors).
Nota premsa Ministeri d’Hisenda. ENLLAÇ.
Nota informativa DGPFAT de 28.09.2022. ENLLAÇ.