-
Els Jutjats de Pau continuaran fent les funcions de Registre Civil fins el 30 d’abril de 2021
Mitjançant el Real Decret-llei 16/2020 de 28 d’abril, de mesures processals i organitzatives per fer front al COVID-19 en l’àmbit de l’Administració de Justícia, (publicat en el BOE de dimecres 29 d’abril), ha regulat en la seva disposició final 2a una modificació de la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, preveient la seva entrada en vigor el 30 d’abril de 2021 excepte alguns articles que ja van entrar en vigor el 2017. Els motius del Ministeri són que “l’actual conjuntura i la necessitat de concentrar els esforços en la recuperació de l’activitat en el Registre Civil impedeix abordar en aquests moments el canvi organitzatiu i de funcionament que requereix en tan curt període de temps pel que resulta necessari ampliar per a garantir la seva adequada i plena entrada en vigor”.
La llei del Registre Civil del 2011 ve a substituir la de 1957 i pel que fa a la seva entrada en vigor ha estat objecte de successives pròrrogues (2014,2018,2020). Preveu un Registre Civil únic, informatitzat i accessible electrònicament superant el sistema de registre físic basat en llibres custodiats en oficines distribuïdes per tot el territori. En conseqüència la sol·licitud d’inscripció i la pràctica de la mateixa es podran efectuar en qualsevol de les Oficines Generals del Registre Civil amb independència del lloc en el que es produeixin els fets o actes inscribibles. A més es permet que els ciutadans podran presentar la sol·licitud i la documentació necessària per a les actuacions davant el Registre Civil en els Jutjats de Pau.
L’art 20 de la nova llei del Registre Civil regula la seva estructura en tres nivells: Oficina central, oficines generals i oficines consulars i l’article 22 determina que a cada CCAA o ciutat amb estatut d'autonomia s'ubica almenys una oficina general del Registre Civil. La disposició addicional 1a regula que el Ministeri de Justícia i les CCAA amb competències executives en la matèria poden crear als seus àmbits territorials respectius, a més, una oficina general del Registre Civil per cada 500.000 habitants i han de fixar, en els àmbits territorials respectius, l'emplaçament de les oficines generals del Registre Civil i han de determinar, mitjançant les relacions de llocs de treball, les dotacions de personal necessari i quan la norma entri en vigor (abril 2021) seran lloc de registre per a la presentació de sol·licituds i documentació d’estat civil, i d’acord amb la disposició transitòria 5a hauran de comptar amb mecanismes per emetre la publicitat de les dades incorporades als llibres no digitalitzats.
En conseqüència, aquesta nova pròrroga permet que els Jutjats de Pau mantinguin les seves funcions jurisdiccionals, i pel que fa al Registre Civil, continuaran realitzant les funcions que realitzaven fins ara.