El dia 28 d’octubre de 2017 es va publicar en el BOE el Reial Decret 946/2017, de 27 d’octubre, de convocatòria d’eleccions al Parlament de Catalunya i de la seva dissolució. El Govern de l’Estat va dissoldre el Parlament de Catalunya i va convocar les eleccions que se celebraran el dia 21 de desembre de 2017. La campanya electoral durarà 15 dies, començarà a les 00.00 hores del dia 5 de desembre de 2017 i finalitzarà a les 24:00 del dia 19 de desembre de 2017.
En data 3 de novembre de 2017 s’ha publicat el Reial Decret 953/2017, de 31 d’octubre, pel que es dicten normes complementàries per a la realització de les eleccions al Parlament de Catalunya 2017. Aquest Reial Decret té per objecte establir les normes complementaries que han de regir el procés per a les eleccions al Parlament de Catalunya de 2017, i entra en vigor el mateix dia de la seva publicació en el BOE.
El cens electoral que s’utilitzarà en les eleccions és el que s’hagi tancat el dia 1 d’agost de 2017. Els ajuntaments hauran de permetre consultar les llistes electorals vigents durant un termini de 8 dies comptats a partir del 6è dia posterior a la convocatòria de les eleccions. El cens electoral i els mitjans per a la seva consulta es troben regulats en l’article 4 del Real Decret.
Els ajuntaments hauran de reservar llocs especials gratuïts per a la col·locació de cartells, pancartes i banderoles, i tenen l’obligació de reservar llocs oficials i llocs públics per a la realització gratuïta d’actes de campanya de propaganda, d’acord amb les condicions establertes en l’article 14 del Real Decret 953/2017.
Respecte del material electoral els ajuntaments que necessitin urnes i cabines hauran de sol·licitar-les a la Subdelegació del Govern corresponent a la seva demarcació.
Tenint en compte que el dia 21 de desembre és laborable, es preveu que el dia de les eleccions es concedirà als treballadors i treballadores un permís de 4 hores dins la jornada laboral que serà retribuït i no recuperable per poder exercir el seu dret a vot. Els qui acreditin que tenen la condició de membres de mesa electoral, d’interventors o interventores tenen dret a un permís retribuït i no recuperable durant tota la jornada laboral, i un permís retribuït de 5 hores de la jornada laboral l’endemà de les eleccions. Els apoderats i apoderades tindran dret a un permís retribuït durant la jornada de votació. Aquestes previsions seran aplicables al personal al servei de l’Administració Pública en règim administratiu, estatutari o laboral. Aquests permisos es troben regulats en els articles 24 i 25 del Real Decret 953/2017, de 31 d’octubre.
En el capítol XIII del Reial Decret es fixen les indemnitzacions dels membres de les juntes electorals provincials, dels secretaris d’ajuntament (art. 28), dels membres de les meses electorals, dels membres del cos de Mossos d’Esquadra, i dels representants de l’Administració. Així mateix, l’article 32 regula el mecanisme d’indemnització de les despeses en què han d’incórrer els ajuntaments i les juntes electorals, retribuïdes pel Departament de Vicepresidència i d’Economia i Hisenda.
Els terminis fixats pel Real Decret 953/2017, de 31 d’octubre, s’entenen referits a dies naturals, i els referits a la data de convocatòria de les eleccions es computen a partir de l’endemà de la publicació del Real Decret 946/2017, de 27 d’octubre, d’acord amb la Disposició Addicional Primera.
Enllaços: