Davant la situació d’emergència causada per la pandèmia del Covid-19, el Govern de la Generalitat de Catalunya, mitjançant la Disposició Addicional Tercera del Decret llei 7/2020, de 17 de març, de mesures urgents en matèria de contractació pública, de salut i gestió de residus sanitaris, de transparència, de transport públic i en matèria tributària i econòmica (https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/dl/2020/03/17/7) , va donar resposta a la demanda plantejada per molts ens locals de poder celebrar a distància les reunions dels seus òrgans de govern, singularment els plens corporatius, ateses les mesures de confinament que cal seguir per evitar nous contagis.
El contingut de la Disposició Addicional Tercera del Decret llei 7/2020 és el següent:
- Els òrgans col·legiats de les entitats locals de Catalunya poden constituir-se, convocar i celebrar sessions, adoptar acords i remetre actes a distància, quan concorrin situacions de força major o de greu risc col·lectiu, catàstrofe i calamitats públiques. A aquests efectes, la convocatòria de les sessions haurà de motivar la concurrència o manteniment de la situació que justifica excepcionalment que se celebri a distància.
- En les sessions que se celebrin a distància, les persones que formin part dels òrgans col·legiats poden trobar-se en diferents llocs, sempre que s'asseguri, per mitjans electrònics, considerant també els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres i de les persones que els supleixen, el contingut de les seves manifestacions i el moment en què aquestes es produeixen, així com la interactivitat i intercomunicació entre elles en temps real i la disponibilitat dels mitjans durant la sessió.
- Els mitjans electrònics emprats han de garantir que no es produeixin interferències externes, la seguretat de les persones que hi participen, el manteniment del quòrum de constitució, la llibertat en la participació en els debats i deliberacions, i el secret d'aquestes deliberacions.
- Als efectes de garantir el caràcter públic de les sessions s'haurà de preveure la seva difusió per mitjà de qualsevol mecanisme audiovisual o digital.
Posteriorment, el Govern de l’Estat, via la Disposició final segona del Reial Decret llei 11/2020, de 31 de març, pel qual s’adopten mesures urgents complementàries en l’àmbit social i econòmic per fer front a la COVID-19, va afegir un nou apartat 3 a l’article 46 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (LRBRL), amb el qual regula, amb caràcter bàsic, la possibilitat de celebrar aquelles sessions a distància, en els termes següents:
«3. En todo caso, cuando concurran situaciones excepcionales de fuerza mayor, de grave riesgo colectivo, o catástrofes públicas que impidan o dificulten de manera desproporcionada el normal funcionamiento del régimen presencial de las sesiones de los órganos colegiados de las Entidades Locales, estos podrán, apreciada la concurrencia de la situación descrita por el Alcalde o Presidente o quien válidamente les sustituya al efecto de la convocatoria de acuerdo con la normativa vigente, constituirse, celebrar sesiones y adoptar acuerdos a distancia por medios electrónicos y telemáticos, siempre que sus miembros participantes se encuentren en territorio español y quede acreditada su identidad. Asimismo, se deberá asegurar la comunicación entre ellos en tiempo real durante la sesión, disponiéndose los medios necesarios para garantizar el carácter público o secreto de las mismas según proceda legalmente en cada caso.
A los efectos anteriores, se consideran medios electrónicos válidos las audioconferencias, videoconferencias, u otros sistemas tecnológicos o audiovisuales que garanticen adecuadamente la seguridad tecnológica, la efectiva participación política de sus miembros, la validez del debate y votación de los acuerdos que se adopten».
D’acord amb els preceptes transcrits cal complir un seguit de requisits per a la celebració de les reunions a distància:
- Concurrència de situacions de força major, greu risc col·lectiu, catàstrofe i calamitats públiques, amb l’afegit, segons la norma bàsica, “que impidan o dificulten de manera desproporcionada el normal funcionamiento del régimen presencial de las sesiones de los órganos colegiados de las Entidades Locales”.
- Cal disposar de mitjans electrònics que reuneixin totes aquestes condicions:
- Garantir la identitat dels membres i de les persones que els supleixen.
- Garantir el contingut de les manifestacions i el moment en què es produeixen.
- Interactivitat i intercomunicació entre els participants en temps real.
- Disponibilitat durant tota la sessió.
- Sense interferències externes.
- Seguretat de les persones que hi participen.
- Manteniment del quòrum de constitució.
- Llibertat en la participació en els debats i deliberacions.
- El secret d'aquestes deliberacions ( si la reunió no és pública)
Sens perjudici de l’ús d’altres mitjans que compleixin aquestes condicions, en l’actualitat, a través d’internet, es pot accedir a diverses aplicacions de videoconferència que permeten participar en reunions a distància utilitzant un ordinador personal, una tauleta o un telèfon mòbil intel·ligent, i que satisfan les exigències de la llei. En tot cas la persona que presideixi l’òrgan col·legiat haurà de garantir el compliment de tots aquests requisits abans d’iniciar la reunió i ordenar-ne el desenvolupament fins a la seva finalització, sempre que se’n mantingui el funcionament correcte. De la mateixa manera. el compliment d’aquestes condicions és necessari als efectes que la secretaria de l’òrgan pugui aixecar l’acta corresponent a la reunió, tant si es tracta d’una acta íntegrament escrita com d’una videoacta.
- Que els membres participants es trobin en territori espanyol
Aquesta condició va ser introduïda amb la modificació de l’article 46 LRBRL, i a banda de tractar-se, segons el nostre parer, d’una exigència absurda i innecessària, tenint en compte, per exemple, l’excepcionalitat del recurs a la celebració a distància de les sessions i d’altres elements, com ara la lliure circulació de persones al si de la Unió Europea, que qüestionen el sentit i la finalitat d’aquella limitació, es planteja un problema rellevant de comprovació del seu compliment, ja que es requeriria disposar d’uns mitjans tecnològics que permetessin acreditar la ubicació física de cadascun dels membres de l’òrgan, o si més no, la seva presència en territori de l’estat espanyol. En tot cas, entenem que, una vegada identificat cada membre de l’òrgan col·legiat, hauria de ser suficient la seva pròpia declaració de trobar-se dins les fronteres del Regne d’Espanya per donar per complert aquell requisit i permetre’n la participació en la sessió com a membre de ple dret de l’òrgan de què es tracti.
- Garantir el caràcter públic de les sessions mitjançant la seva difusió per mitjà de qualsevol mecanisme audiovisual o digital.
Les sessions del ple de les corporacions locals són publiques, segons resulta de l’article 70.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases del Règim Local: “Las sesiones del Pleno de las corporaciones locales son públicas. No obstante, podrán ser secretos el debate y votación de aquellos asuntos que puedan afectar al derecho fundamental de los ciudadanos a que se refiere el 18.1 del Constitución, cuando así se acuerde por mayoría absoluta".
L’apartat 4 de la Disposició Addicional Tercera del Decret llei 7/2020 permet garantir el caràcter públic de les sessions mitjançant mecanismes audiovisuals o digitals. Amb independència dels mitjans electrònics que s’utilitzin per celebrar la reunió per videoconferència caldrà que, simultàniament, la sessió sigui emesa per internet en temps real (streaming) i/o televisada en directe i que sigui accessible a la població en general per aquells mitjans.
Pel que fa a les sessions de la Junta de Govern local, segons l’article 70.1 LRBRL in fine: “No son públicas las sesiones de la Junta de Gobierno Local”. Això no obstant, cal tenir en compte que la sentència del Tribunal Constitucional de 26 de setembre de 2013 va declarar constitucional aquest paràgraf de l’article 70.1 amb el benentès que s’interpreti en el sentit que no es refereix a les decisions relatives a les atribucions delegades pel Ple. En aquest supòsit, la deliberació i votació sobre un punt de l’ordre del dia que correspongui a una atribució delegada del Ple haurà de ser pública, però no la resta d’assumptes que es tractin en la sessió. La part de la sessió de la Junta de Govern destinat a aquell punt hauria de ser retransmesa per mecanismes audiovisuals o digitals.
PERCEPCIÓ D’ASSISTÈNCIA PER LA CONCURRÈNCIA EFECTIVA A LES REUNIONS A DISTÀNCIA
D’acord amb l’article 75.3 LRBRL, la condició necessària perquè els electes sense dedicació exclusiva ni parcial en la mateixa corporació hi percebin assistències és la concurrència efectiva a les sessions dels òrgans col·legiats dels quals siguin membres: “Sólo los miembros de la Corporación que no tengan dedicación exclusiva ni dedicación parcial percibirán asistencias por la concurrencia efectiva a las sesiones de los órganos colegiados de la Corporación de que formen parte, en la cuantía señalada por el pleno de la misma”. Atès que els participants en les sessions a distància dels òrgans col·legiats hi concorren efectivament, tindran dret a les assistències corresponents en les mateixes condicions que les percebrien si la sessió se celebrés presencialment, ja que allò que s’indemnitza i compensa no és el desplaçament fins al lloc de celebració de la reunió sinó el fet d’assistir-hi i participar-hi com a membre de ple dret de l’òrgan col·legiat de què es tracti, condicions que es compleixen si la sessió es convoca i es desenvolupa en els termes establerts a la Disposició Addicional Tercera del Decret llei 7/2020 i a l’article 46.3 LRBRL.
Serveis jurídics
Agost 2021