Vist que el Govern espanyol té previst proposar al Congrés dels Diputats una nova pròrroga de l’estat d’alarma fins al proper 9 de maig i, tenint en consideració els perjudicis econòmics i socials que s’estan produint com a conseqüència de la situació excepcional causada per la pandèmia de Covid- 19, l’executiu ha aprovat el Reial Decret- llei 15/2020 mitjançant el qual s’estableix un nou paquet de mesures per donar suport a empreses i treballadors, per tal de reforçar, complementar i ampliar les anteriorment adoptades.
Aquestes mesures han estat configurades per a pal·liar problemàtiques en els següents àmbits:
- Mesures per reduir els costos operatius de les petites i mitjanes empreses i autònoms
- Mesures per reforçar el finançament empresarial
- Mesures fiscals
- Mesures per facilitar l’ajust de l’economia i protegir la ocupació
- Mesures de protecció dels ciutadans
- Mesures que afecten a l’àmbit de la contractació pública
Entre les que podem destacar les següents:
A. Mesures per reduir els costos operatius de les petites i mitjanes empreses i autònoms:
(articles 1 a 5 del Reial Decret- llei 15/2020)
Per tal d’atenuar la situació d’incapacitat financera en que moltes empreses i autònoms estan incursos, s’ha regulat un procediment per a que les parts d’un contracte d’arrendament d’un local per l’exercici d’una una activitat econòmica, arribin a un acord per a la moratòria del pagament de la renda arrendatícia.
Per tal de poder gaudir de la conveniència d’aquesta regulació s’han de complir els següents requisits:
- Contracte d’arrendament per l’ús diferent al d’habitatge
- Persona arrendatària: autònom o petita i mitjana empresa, que compleixi condicions de l’article 3.
- Persona arrendadora: empresa, entitat pública d’habitatge o un gran tenidor, en els termes de l’article 1.
- Sol·licitud per part de la persona arrendatària en el termini d’un mes des de l’entrada en vigor del mateix Reial Decret-llei.
La moratòria del pagament d’aquestes rendes haurà de ser acceptada per l’arrendador i serà aplicada automàticament pel període de temps que duri l’estat d’alarma, les seves pròrrogues i, en el supòsit que aquests terminis fossin insuficients, aquesta es prolongarà mensualment, no poden superar la vigència total de quatre mesos.
En aquest sentit, el pagament de la renda serà aplaçat sense cap mena de penalització i sense la meritació d’interessos, tenint efectes a la següent mensualitat, fent-se efectiu mitjançant el fraccionament d’aquestes quotes durant un termini de dos anys a comptar des del moment de superació de la situació excepcional o del termini màxim de quatre mesos citat.
B. Mesures per reforçar el finançament empresarial
(articles 6 i 7 del Reial Decret- llei 15/2020)
- Per tal de facilitar que les empreses afectades per les conseqüències de la situació de crisi sanitària puguin fer front al pagament de crèdits atorgats des de diferents instruments de l’administració, s’habilita a l’ «Instituto para la Diversificación y ahorro de la Energía (IDAE)» a dispensar ajornaments de les quotes dels préstecs concedits en el marc dels seus programes de subvencions o ajudes reemborsables. No obstant, s’exclou a les entitats públiques del sector públic estatal, autonòmic i local i als organismes i entitats públiques vinculades o dependents, de l’àmbit subjectiu d’aquesta mesura. [article 6 del Reial Decret-llei 15/2020]
- D’altra banda, per tal de garantir la continuïtat del desenvolupament de les transaccions econòmiques i aportar seguretat a les operacions comercials, es reforça el sector assegurador mitjançant l’habilitació del «Consorcio de Compensación de Seguros» per l’anàlisi i acceptació del desenvolupament d’activitats de reassegurança de crèdit i de caució a partir del 2020.
Aquest Consorci podrà acceptar la reassegurança dels riscos assumits per les entitats asseguradores privades autoritzades per a l’operació en els àmbits d’assegurança de crèdit i de caució que ho sol·licitin, en els termes determinats en el present article, complementant ràpida i eficaçment de la cobertura directa que les entitats asseguradores ofereixen a les empreses assegurades, per tal de dotar de seguretat a les transaccions econòmiques. [article 7 del Reial Decret-llei 15/2020]
C. Mesures fiscals
(articles 8 a 12 i determinades Disposicions addicionals i finals del Reial Decret- llei 15/2020)
- Als efectes de permetre que el subministrament de material sanitari es realitzi de forma efectiva, s’estableix, fins al 31 de juliol de 2020, un tipus impositiu del 0% de l’Impost sobre el Valor Afegit (IVA), aplicable a les entregues interiors, importacions i adquisicions intracomunitàries d’aquests béns que tinguin com a destinataris entitats de Dret públic, clíniques o centres hospitalaris i certes entitats privades de caràcter social, documentant-se a les factures com a operacions exemptes d’IVA.
Els béns objecte d’aquest tipus impositiu es relacionen a l’Annex del Reial Decret-llei 15/2020. [article 8 del Reial Decret-llei 15/2020]
- En relació a l’Impost sobre Societats (IS) es permet pels períodes impositius iniciats a partir de l’1 de gener de 2020, que els contribuents que el seu volum d’operacions no hagi superat els 600.000 euros puguin exercir l’opció de realitzar pagaments fraccionats sobre la part de la base imposable dels primers tres, nou i onze mesos. En canvi, per aquells contribuents que superin les quantitats indicades però que el seu import net de la xifra de negocis no sigui superior als 6.000.000 euros, podran realitzar en el termini del pagament fraccionat que s’hagi de presentar en els primers vint dies del mes d’octubre de 2020. [article 9 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Eliminació, per a petites i mitjanes empreses i autònoms, de la vinculació temporal obligatòria de tres anualitats per a la renuncia al mètode d’estimació objectiva, del règim simplificat o especial del IRPF, possibilitant que els contribuents puguin tornar a aplicar el mètode d’estimació objectiva durant l’exercici 2021, per tal que es pugui reflectir de manera més exacta la reducció d’ingressos conseqüència de la situació de pandèmia de Covid-19. [article 10 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Adaptació de les quanties dels pagaments fraccionats i ingressos a compte, de forma temporal i proporcional al període afectat per la declaració de l’estat d’alarma en a les activitats econòmiques, en relació al càlcul dels pagaments fraccionats en el mètode d’estimació objectiva de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) i els ingressos a compte del règim simplificat de l’IVA. [article 11 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Supeditació del pagament de determinats deutes tributaris a l’obtenció del finançament que es refereix l’article 29 del Reial Decret-llei 8/2020. [article 12 i Disposició transitòria primera del Reial Decret-llei 15/2020]
- Extensió temporal fins al 30 de maig de 2020 de determinades mesures tributàries contingudes en l’article 33 del Reial Decret-llei 8/2020 i Disposicions addicionals vuitena i novena del Reial Decret-llei 11/2020, aplicable també a les administracions tributàries de les Comunitats Autònomes i Entitats locals, d’acord amb la remissió de l’article 53 del Reial Decret-llei 11/2020. [Disposició addicional primera del Reial Decret-llei 15/2020]
- Reducció al 4% del tipus impositiu de l’IVA de productes culturals i d’informació dels ciutadans, per facilitar l’accés a llibres, diaris i revistes digitals. [Disposició final segona del Reial Decret-llei 15/2020]
- Modificació de l’article 33 del Reial Decret-llei 8/2020 per a la flexibilització dels terminis relacionats amb el desenvolupament de subhastes i adjudicació de béns que es refereixen els articles 104.2 i 104 bis del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial Decret 939/2005. [Disposició final vuitena apartat cinquè del Reial Decret-llei 15/2020]
D. Mesures per facilitar l’ajust de l’economia i protegir la ocupació
(articles 13 a 21 i determinades Disposicions addicionals i finals del Reial Decret- llei 15/2020)
- Regulació que el «Fondo de Educación y Pomoción de las Cooperativas» es pugui destinar com a recurs financer per dotar de liquiditat a la cooperativa o per a qualsevol activitat que pugui frenar o pal·liar els efectes de la crisi sanitària derivada del Covid-19. [article 13 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Pròrroga de dos mesos addicionals del caràcter preferent del treball a distància, així com també, el dret d’adaptació de l’horari i reducció de la jornada, per garantir la protecció de les persones treballadores i la conciliació de la vida laboral i familiar. [article 15 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Implementació de mesures en relació a les activitats portuàries per mitigar la situació de crisi, amb la reducció dels trànsits mínims establerts en els títols habilitants i l’articulació de mesures específiques respecte la taxa d’ocupació i la taxa de les embarcacions. [articles 16 a 21 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Regulació règim sancionador adaptat a les circumstàncies actuals per a fer front a situacions fraudulentes en la percepció de prestacions socials. [Disposició final tercera i novena del Reial Decret-llei 15/2020]
- Precisió del concepte de força major definit a l’article 22 del Reial Decret-llei 8/2020, en relació als anomenats ERTE, permetent el concepte de força major parcial en aquelles empreses que realitzen activitats essencials però que part de la seva plantilla no està afectada per aquesta essencialitat. [Disposició final vuitena apartat segon del Reial Decret-llei 15/2020]
- Reforçament de la protecció de les treballadores i treballadors fixes-discontinus i d’aquells que presten els seus serveis de forma fixa o periòdica en determinades dates certes. [Disposició final vuitena apartat tercer del Reial Decret-llei 15/2020]
- En relació a la suspensió de terminis en les Administracions Públiques, es suspenen els terminis que regeixen el funcionament i actuació de les actuacions comprovatòries de la Inspecció de Treball i de la Seguretat Social o requeriments efectuats pels seus funcionaris, amb excepció de que la seva intervenció sigui precisa per a la protecció de l’interès general o per estar relacionats als fets justificatius de l’estat d’alarma. [Disposició addicional segona del Reial Decret-llei 15/2020]
- Reformulació dels requisits per a la inclusió dels treballadors agraris en el Sistema Especial per Treballadors per Compte Pròpia Agraris i en el Règim Especial dels Treballadors per Compte Pròpia o Autònoms. [Disposició transitòria cinquena i Disposició final sisena del Reial Decret-llei 15/2020]
E. Mesures de protecció dels ciutadans
(articles 22 a 26 i determinades Disposicions addicionals i finals del Reial Decret- llei 15/2020)
- Amb l’objectiu de donar cobertura a diferents persones que no tinguin accés a la prestació per desocupació, s’atribueix la situació legal de desocupació a aquelles persones que els seus contractes de període de prova hagin estat extingits a partir del 9 de març o aquelles persones que l’hagin extingit voluntàriament a partir de l’1 de març degut a una oferta laboral ferma que no ha arribat a matarialitzar-se. [article 22 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Ampliació de les contingències en les que es poden fer efectius els drets consolidats dels plans de pensions, amb la regulació de les circumstàncies que donen dret a la disponibilitat d’aquests plans, el termini al que es vinculen aquestes circumstàncies i l’import màxim que es pot disposar. [article 23 del Reial Decret-llei 15/2020]
- Fixació de l’import màxim de la línia d’avals, en 1.200 milions d’euros, per donar cobertura al finançament d’arrendataris d’habitatge habitual que es troben en una situació de vulnerabilitat com a conseqüència de l’impacte social i econòmic de la pandèmia. [Disposició addicional tercera del Reial Decret-llei 15/2020]
- Extensió de la bonificació regulada en el Reial Decret-llei 8/2020 per a la formalització d’instruments públics per la determinació d’una situació de moratòria, a les formalitzacions d’instruments públics en l’àmbit dels contractes de finançament no hipotecari. [Disposició addicional quinzena del Reial Decret-llei 15/2020]
F. Mesures que afecten a l’àmbit de la contractació pública
- Modificació de l’article 159.4 apartat d) de la Llei 9/2017, de 8 de novembre de Contractes del Sector Públic, derivant-se l’eliminació, en el procediment obert simplificat, del requisit d’acte públic en l’obertura dels sobres que continguin l’oferta avaluable mitjançant criteris automàtics en aquells casos que en el procediment de licitació es puguin utilitzar mitjans electrònics.
- Modificació de l’apartat tercer de la Disposició addicional octava del Reial Decret-llei 11/2020, de 31 de març, amb la finalitat d’habilitar la interposició i tramitació del recurs especial en matèria de contractació, en relació a aquells procediments de contractació que se n’ha acordat la continuïtat de conformitat amb les previsions de l’apartat quatre de la Disposició addicional tercera del Reial Decret 463/2020, de 14 de març. [Disposició final desena apartat sisè del Reial Decret-llei 15/2020]