El dijous 30 de març es va publicar al DOGC la Llei 4/2017, de 28 de març, de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017 i la Llei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni.
D’acord amb el Preàmbul, la Llei de Pressupostos ha estat aprovada en un context de millora dels ingressos respecte dels exercicis anteriors i de reducció dels tipus d’interès, afavorint l’increment de recursos destinats a polítiques socials, la promoció econòmica, l’equilibri territorial i la protecció ambiental.
El Títol VI, dedicat a la participació dels ens locals en els ingressos de l’Estat i de la Generalitat, regula la distribució del Fons de cooperació local de Catalunya, d’acord amb criteris basats en les especificitats de l’organització territorial i en les modificacions sobre el règim de les competències locals, que resulten de la legislació de règim local i de les lleis sectorials.
D’acord amb l’article 43 i següents de la Llei de Pressupostos, la participació dels ens locals en els ingressos de la Generalitat és d’un màxim de 124.618.110,46€, distribuïts de la forma següent:
- Als municipis els correspon una participació de 86.090.385,27€, que es distribuiran d’acord amb els criteris establerts en l’article 45 de la Llei de Pressupostos.
- Als consells comarcals i el Consell General d’Aran els correspon una participació de 38.165.521,86€, distribuïts d’acord amb els criteris establerts en l’article 46 de la Llei de Pressupostos.
- A les entitats municipals descentralitzades els correspon una participació de 362.203,33€, distribuïts d’acord amb els criteris establerts en l’article 47 de la Llei de Pressupostos.
Així mateix, l’article 49 preveu una partida pressupostària per un import de 4.500.000,00€, per destinats a l’abonament de retribucions als càrrecs electes locals.
Per últim, convé destacar la Disposició Addicional 97 “Ajuts econòmics als ens locals” i la Disposició Addicional 98 “Consell General d’Aran” en què es preveuen mesures, dins les disponibilitats pressupostàries per al 2017, de suport als ens locals i al Consell General d’Aran.
La Llei de Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017 es pot consultar en el següent enllaç: ENLLAÇ
Llei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni.
La Llei 5/2017, de 28 de març, aprovada a continuació de la Llei de Pressupostos de la Generalitat, conté un conjunt de mesures de caràcter executiu i de caràcter normatiu que abasten diferents àmbits que incideixen en l’activitat de l’administració local.
La Llei s’estructura en cinc grans parts: la primera conté mesures fiscals; la segona conté les mesures financeres; la tercera incideix en l’àmbit del sector públic; la quarta inclou un conjunt de modificacions legislatives de caràcter sectorial i de simplificació del règim d’intervenció de les activitats econòmiques; la cinquena conté les disposicions addicionals, derogatòries i finals, així com un annex que recull les normes que es deroguen per la llei.
Part primera
En primer lloc s’introdueixen modificacions en l’àmbit dels tributs propis. En concret, s’introdueixen modificacions en els àmbits següents:
- Cànons sobre la disposició del rebuig dels residus (modificació de la Llei 8/2008 amb relació al cànon sobre la disposició del rebuig)
- Cànon de l’aigua (modificació del text refós de la legislació en matèria d’aigües de Catalunya, amb relació als tributs que recauen sobre el cicle de l’aigua)
- Gravamen de protecció civil (modificació de la Llei 4/1997, del 20 de maig, amb relació al gravamen de protecció civil)
- Impost sobre els habitatges buits (modificació de la Llei 14/2015, del 21 de juliol, amb relació a l’impost sobre els habitatges buits)
- Impost sobre grans establiments comercials (s’introdueixen reformes en la regulació de l’impost)
- Impost sobre les estades en establiments turístics (s’introdueix nova regulació sobre l’impost, per garantir la seguretat jurídica)
Així mateix, per mitjà de la Llei 5/2017, de 28 de juliol, es creen nous tributs:
- Impost sobre el risc mediambiental de la producció, manipulació i transport, custòdia i emissió d’elements radiotòxics (arts. 51 a 68)
- Impost sobre begudes ensucrades envasades (arts. 69 a 83)
- Impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica (arts. 84 a 95)
De la Primera part s’ha de destacar també el Títol II, que introdueix modificacions en el Decret Legislatiu 3/2008, de 25 de juliol, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei de taxes i preus públics de la Generalitat de Catalunya, i introdueix modificacions en el Decret legislatiu 2/2010, de 3 d’agost, pel qual s’aprova el text articulat de les taxes aplicables per Ports de la Generalitat.
Per últim, s’introdueixen modificacions en els tributs següents:
- Impost sobre la renda de les persones físiques
- Impost sobre successions i donacions
- Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats
- Obligacions formals pel que fa al subministrament d’informació tributària
- Tributació sobre el joc
Part segona
La part segona de la Llei 5/2017 preveu diverses mesures relatives al règim jurídic de les finances públiques, modificacions legislatives en matèria de patrimoni, i mesures en matèria de contractació pública.
Part tercera
La part tercera introdueix modificacions i mesures, bàsicament, en l’àmbit del sector públic de la Generalitat de Catalunya.
Part quarta
La part quarta preveu un conjunt de mesures administratives de caràcter sectorial, i mesures administratives de simplificació del règim d’intervenció de les activitats econòmiques que es relacionen a continuació.
El Títol I introdueix les mesures administratives següents:
- Modificacions legislatives en matèria d’habitatge i urbanisme.
- Modificacions legislatives en matèria d’ordenació ambiental.
- Modificacions legislatives en matèria d’ordenació d’aigües.
- Modificacions legislatives en matèria d’infraestructures i mobilitat.
Així mateix, el Títol II preveu mesures en matèria de medi natural, agricultura, pesca i alimentació; el Títol III estableix mesures administratives en matèria de política social; el Títol IV introdueix mesures administratives en matèria de política sanitària; i el Títol V conté un conjunt de mesures d’acció administrativa en 15 capítols que introdueixen canvis puntuals en àmbits sectorials molt diversos.
Part final
De la part final convé destacar la Disposició Addicional Primera que regula el règim de modificació o resolució de contractes públics com a conseqüència de mesures d’estabilitat pressupostària, i la Disposició Addicional Segona que estableix les Condicions de reintegració a l’Administració de la Generalitat de determinats imports corresponents a liquidacions provisionals de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres.
Al final de la Llei 5/2017 s’introdueix un Annex que enumera les normes i preceptes que resten expressament derogats per la disposició derogatòria segona, per determinar de forma certa que ja no són vigents. Es tracta, d’acord amb el Preàmbul, d’un conjunt de preceptes i normes que ja havien estat derogats de manera tàcita, però que no havien estat objecte de derogació expressa.
La Llei 5/2017 de 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni es pot consultar en el següent enllaç: ENLLAÇ
Acord per la millora de l’ocupació pública
El Ministeri d’Hisenda i Funció Pública i els sindicats han signat un acord per a la millor a de l’ocupació pública que permetrà, entre altres, reduir la taxa d’empleats temporals i interins a les administracions públiques. Les disposicions de l’acord s’haurien de plasmar en el Projecte de Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2017.
L’acord preveu una taxa de reposició d’empleats públics del 100% en els sectors considerats prioritaris, que són, entre altres: sanitat, educació, administració de justícia, serveis socials, control i lluita contra el frau fiscal, laboral, de subvencions públiques i contra la Seguretat Social, prevenció i extinció d’incendis, polítiques actives d’ocupació, atenció a la ciutadania en els serveis públics, prestació directa del servei de transport públic, i seguretat i emergències.
Així mateix, les societats mercantils públiques i les entitats públiques empresarials que gestionin serveis prioritaris podran contractar nou personal amb una taxa de reposició del 100%.
La resta de sectors tindran una taxa de reposició del 50%.
Respecte del personal interí, el Ministeri d’Hisenda i Funció Pública es compromet a incloure en la Llei General de Pressupostos de l’Estat per al 2017 una autorització perquè les administracions públiques puguin convocar les places que durant els últims 3 anys hagin estat ocupades per personal amb vinculació temporal . L’objectiu és reduir durant els propers 3 anys fins a un màxim del 90% les places ocupades de forma temporal.
Aquesta mesura serà d’aplicació a les administracions públiques que tinguin competències en els àmbits d’educació; administració de justícia; personal que presta assistència directa als usuaris dels serveis socials; i en els àmbits de policia local, gestió tributària i recaptació, i inspecció i sanció de serveis i activitats.
Les places convocades per reduir la interinitat no computaran a efectes de les taxes de reposició esmentades anteriorment.
L’acord per la millora de l’ocupació pública es pot consultar en el següent enllaç: ENLLAÇ