S’HA PUBLICAT AL DOGC, EL 4 DE FEBRER DE 2021, EL DECRET LLEI 5/2021, DE 2 DE FEBRER, PEL QUAL S’APROVEN MESURES URGENTS PER A LA IMPLEMENTACIÓ I GESTIÓ DELS FONS PROCEDENTS DEL MECANISME DE RECUPERACIÓ I RESILIÈNCIA I DELS FONS REACT-EU PER A L’ADMINISTRACIÓ DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA I EL SEU SECTOR PÚBLIC.
El present Decret llei s’estructura en trenta-tres articles, agrupats en set títols, alguns dividits en capítols, set disposicions addicionals i una disposició final.
Pel que fa a les mesures es destaquen les següents:
MESURES EN MATÈRIA DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA
Al marge de les mesures de caràcter bàsic de la reducció de terminis i increment dels llindars dels procediments oberts simplificats del Reial Decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s’aproven mesures urgents per a la modernització de l’Administració pública i per a l’execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, el Decret llei 5/2021 aprova les següents mesures:
1.- Mesures de reducció de terminis:
- Es promouen les consultes preliminars de mercat per facilitar la concurrència i la participació de petites i mitjanes empreses, i afavorir la presentació de solucions innovadores per part de les strat-ups, establin un màxim d’un mes.
- La tramitació d’aquests contractes serà per urgència, reduint terminis i gaudint de preferència en la seva tramitació.
2.- Mesures de simplificació i agilització de tràmits:
- Es dissenyaran i aprovaran plecs tipus de clàusules administratives i models o formularis de prescripcions tècniques per homogeneïtzar i agilitzar els processos de contractació per part de la Direcció General de Contractació Pública i les Entitats locals. Així, s’eliminaran tràmits com l’informe dels serveis jurídics.
Els models hauran d’incorporar, entre altres, algun dels criteris d'adjudicació i/o condicions especials d’execució com ara millores salarials o de les condicions laborals; estabilitat laboral; incorporació de persones en risc d’exclusió, etc.
- Pel que fa als contractes per lots, es procurarà establir una limitació de licitació o d’adjudicació en relació amb el nombre de lots amb la finalitat d’afavorir l’accés de les petites i mitjanes empreses.
- En els contractes autoritzats pel Govern es substitueix “l’informe econòmic preceptiu” per una certificació on s’especifiqui que el contracte és finançat amb aquest fons.
3.- Creació d’una Comissió mixta de Seguiment per seguir l’execució d’aquest tipus de contractes. Aquesta de manera consultiva, farà recomanacions i informes en relació amb el seguiment dels contractes que es publicaran al Portal de Contractació pública de la Generalitat.
4.- Es facilitarà l’accés a les pimes i a les empreses d’economia social, i de sectors emergents; així com es vetllarà per incorporar en l’àmbit de la contractació pública criteris socials, mediambientals, de digitalització i d’innovació i responsabilitat social corporativa.
MESURES EN MATÈRIA DE GESTIÓ PRESSUPOSTÀRIA
Entre altres mesures en matèria de gestió pressupostària es destaquen les següents:
1.- Els crèdits pressupostaris finançats amb fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Fons REACT-EU hauran d’estar identificats amb un codi de fons de finançament específic.
2.- S’identificaran les depeses imputades als diferents projectes o iniciatives mitjançant el codi de referència únic del projecte o iniciativa que hagi assignat l’Autoritat de gestió nacional del programa o mecanisme comunitari corresponent, així com el de l’entitat a què corresponguin.
3.- Es podran adquirir compromisos de despesa de caràcter pluriennal en el cas d’expedients que es financin amb aquests fons europeus, però no més enllà del 2026 en el cas del MRR, i del 2023 en el del FR-EU.
MESURES EN MATÈRIA DE SUBVENCIONS I AJUTS
1.- Possibilitat de publicar de manera simultània les bases reguladores i les convocatòries de les subvencions.
2.- Possibilitat de substituir l’acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social per una declaració responsable, quan l’import de la subvenció sigui inferior a 10.000 euros, així com, en alguns casos, no caldrà aportar justificants de despesa i n’hi haurà prou amb presentar el compte justificatiu.
MESURES EN MATÈRIA DE CONVENIS I CONSORCIS
1.- L’execució dels fons provinents de l’MRR en l’àmbit local o quan en siguin beneficiàries entitats privades es farà mitjançant la subscripció de convenis o bé la constitució de consorcis entre administracions.
2.- Habilitació d’espais de diàleg per garantir la participació del sector privat en la implementació de les actuacions derivades de l’MRR i de l’FR-EU.
3.- Caràcter preferent i tramitació àgil i simplificada en els convenis subscrits entre administracions o amb el sector privat que tinguin a veure amb la gestió dels fons procedents de l’MRR. Es podran formalitzar de forma anticipada, encara que no tinguin efectes fins a l’exercici pressupostari següent, i l’administració podrà avançar fins al 50% de l’import total a percebre, per tal que es puguin dur a terme les actuacions preparatòries prèvies a les que finalment seran finançades.
4.- Publicació de tots els convenis formalitzats amb l’administració catalana al Registre de convenis de col·laboració i cooperació de la Generalitat de Catalunya.
5.- Els consorcis de cooperació podran executar projectes conjunts entre administracions o amb el sector privat; atorgar línies d’ajuda a particulars, empreses o municipis; convocar licitacions públiques; promocionar I’R+D+I promocionar; entre altres. La durada màxima d’aquests consorcis serà de 6 anys des de la seva constitució, durada equivalent a la dels projectes Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Fons REACT.
MESURES EN MATÈRIA DE FUNCIÓ PÚBLICA
1.- Com a regla general es treballarà per programes i les tasques seran desenvolupades pel personal que actualment treballa a l’administració, mitjançant mesures de mobilitat i flexibilitat.
2.- S’habilitarà la possibilitat que es pugui comptar amb personal interí o laboral temporal amb nomenaments i contractacions de durada inferior als quatre anys.
3.- S’instaura la figura de la direcció de programes amb l’objectiu d’avançar cap a la professionalització de l’administració incorporant personal altament qualificat, amb contractes per un període màxim de quatre anys.
Aquest Decret llei entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.
Enllaços:
- Decret llei 5/2021, de 2 de febrer: https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/8333/1834311.pdf
- Acords de Govern de 2 de febrer de 2021 (pàgines 2 a 5): https://govern.cat/govern/docs/2021/02/02/14/54/4bae98f6-51c2-4a26-891f-2a58f5977606.pdf