El dia 10 de juliol de 2021 s’ha publicat al BOE la llei 10/2021, de 9 de juliol de treball a distància.
La Llei s’estructura en quatre capítols, vint-i-dos articles, vuit disposicions addicionals, quatre disposicions transitòries, catorze disposicions finals i un annex.
El capítol I, articles 1 a 4, dedicat a les disposicions generals, estableix l’àmbit d’aplicació, les definicions de treball a distància, teletreball i treball presencial a l’efecte d’aquesta llei, les limitacions, així com els principis d’igualtat de tracte i oportunitats i no discriminació.
Segons l’article 1 la llei és d’aplicació a les relacions de treball en les quals concorrin les condicions descrites en l’article 1.1 del text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors que es desenvolupin a distància amb caràcter regular
L ‘article 2 recull les següents definicions:
- Treball a distància: Forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral que es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per aquesta persona, durant tota o part de la seva jornada, amb caràcter regular. D’acord amb l’article 1 s’entendrà que el treball a distància és regular quan es presti, en un període de tres mesos, un mínim del 30% de la jornada, o el percentatge proporcional equivalent en funció de la duració del contracte.
- Teletreball: El treball a distància que es duu a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació.
- Treball presencial: El treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.
L’article 3 –limitacions en el treball a distància- disposa que en els contractes de treball subscrits amb menors i en els contractes en pràctiques i per a la formació i l’aprenentatge, només s’admetrà un acord de treball a distància que garanteixi, com a mínim, un percentatge del 50% de la prestació de serveis presencials, sens perjudici del desenvolupament telemàtic, si s’escau, de la formació teòrica vinculada que correspongui.
El capítol II de la Llei, articles 5 a 8, s'ocupa de l'acord de treball a distància i d’establir les obligacions formals que hi estan vinculades:
- Caràcter voluntari per a totes dues parts.
- Adopció expressa d'un acord escrit amb un contingut mínim, ja de manera inicial o ja sobrevinguda.
- La no afectació a l'estatus laboral de la persona treballadora.
- El caràcter de reversible per part de l’empresa i la persona treballadora. Aquest exercici es realitzarà en els termes establerts en la negociació col·lectiva o, en defecte, en els termes de l’acord de treball a distància.
- El caràcter acordat de les modificacions de l'acord i l'ordenació de les prioritats d'accés, així com la remissió a la negociació col·lectiva en el procediment i criteris que han de seguir-se, havent-se d'evitar la perpetuació de rols de gènere i fomentant la coresponsabilitat entre dones i homes.
En el capítol III, articles 9 a 19, es desenvolupa la igualtat de drets proclamada en el capítol I, mitjançant l'esment de les especials precaucions que s’han de tenir en compte respecte dels drets laborals, quan siguin predicables en relació amb les persones que duen a terme treball a distància:
- Secció 1: Drets vinculats a la carrera professional (articles 9, 10, 11 i 12).
- Secció 2: Drets relatius a la dotació i el manteniment de mitjans i a l’abonament i compensació de despeses (article 12).
- Secció 3: Drets amb repercussió en el temps de treball (articles 13 i 14).
- Secció 4: Dret a la prevenció de riscos laborals (articles 15 i 16).
- Secció 5: Drets relacionats amb l’ús de mitjans digitals (articles 17 i 18).
- Secció 6: Drets col·lectius (article 19).
El capítol IV, articles 20 a 22, es refereix de manera específica a les facultats d'organització, direcció i control empresarial en el treball a distància, incloent-hi la protecció de dades i seguretat de la informació, el compliment per la persona treballadora de les seves obligacions i deures laborals i les instruccions necessàries per a preservar a l'empresa enfront de possibles bretxes de seguretat.
Les disposicions addicionals fan referència al treball a distància en la negociació col·lectiva (primera), el personal laboral al servei de les administracions públiques (segona), el domicili als efectes de considerar Autoritat Laboral competent i els programes públics de foment d’ocupació aplicables (tercera), consideració com a contingència professional derivada d’accident de treball de les malalties patides pel personal que presta servei en centres sanitaris o soci-sanitaris a conseqüència del contagi del virus SARS-CoV2 durant l’estat d’alarma (quarta), convenis de col·laboració entre les entitats gestores de la Seguretat Social, les Comunitats Autònomes i l’Institut Nacional de Gestió Sanitària per al control i seguiment de l’incapacitat temporal (cinquena), el règim fiscal aplicable a la final de la “UEFA Women’s Champions League 2020” (sisena), tipus impositiu aplicable a l’Impost sobre el Valor Afegit a les entregues, importacions i adquisicions intracomunitàries de béns necessaris per a combatre els efectes de la COVID-19 (setena) i el professorat de formació professional (vuitena).
D’altra banda, les disposicions transitòries fan referència a les situacions de treball a distància existents a l’entrada en vigor de la Llei (primera), la irretroactivitat (segona), treball a distància com a mesura de contenció sanitària derivada de la COVID-19 (tercera) i procediment per al reconeixement de l’ingrés mínim vital iniciat abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei sense que s’hagi dictat resolució expressa i les disposicions finals modifiquen diverses normes.
L’entrada en vigor de la Llei es produirà l’endemà de la seva publicació en el BOE, a excepció de l’apartat dos de la disposició final primera, que modifica l’article 40 del Text refós de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l’Ordre Social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2000, de 4 d’agost, que entrarà en vigor l’1 d’octubre de 2021.
Enllaços:
- Llei 10/2021, de 9 de juliol, de treball a distància: ENLLAÇ