Avui, 28 de juny de 2017, s’ha publicat al BOE la Llei 3/2017, de 27 de juny, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2017.
Des de la perspectiva dels ens locals en destaquem els següents elements, relatius a retribucions del personal i dels electes, incorporació de nou personal i destinació del superàvit pressupostari:
1. Retribucions:
Art. 18.Dos
Increment de l’1%: Les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior al 1% respecte dels vigents a 31/12/2016, en termes d’homogeneïtat per als dos períodes de comparació.
Plans de pensions: No es podran fer aportacions a plans de pensions o contractes d’assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, llevat que els plans o contractes s’haguessin subscrit abans del 31 de desembre de 2011 i l’aportació no comporti increment de la massa salarial. Així mateix, sempre que no hi hagi increment de la massa salarial, es podran realitzar contractes d’assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de contingències diferents a la de jubilació.
Pagues extres pendents (D.A. 18a):
Les administracions i entitats que integren el sector públic que no hagin abonat les quantitats deixades de percebre com a conseqüència de la supressió de la paga extraordinària, així com la paga addicional de complement específic o pagues addicionals equivalents, podran aprovar aquesta devolució, tenint en compte la seva situació econòmic-financera, en els mateixos termes i amb el compliment dels requisits assenyalats en anteriors lleis de pressupostos de 2015 i 2016.
Actualització de les quanties màximes de les retribucions dels electes locals (D.A. 32a):
• Més de 500.000 habitants: 102.010 euros.
• De 300.001 a 500.000 habitants: 91.809 euros.
• De 150.001 a 300.000 habitants: 81.608 euros.
• De 75.001 a 150.000 habitants: 76.508 euros.
• De 50.001 a 75.000 habitants: 66.307 euros.
• De 20.001 a 50.000 habitants: 56.106 euros.
• De 10.001 a 20.000 habitants: 51.005 euros.
• De 5.001 a 10.000 habitants: 45.905 euros.
• De 1.000 a 5.000 habitants: 40.804 euros
En el cas de Corporacions Locals de menys de 1.000 habitants, serà d’aplicació l’escala següent, segons dedicació:
• Dedicació parcial al 75 %.: 30.603 euros.
• Dedicació parcial al 50 %. :22.442 euros.
• Dedicació parcial al 25 % : 15.302 euros.
2. Incorporació de personal (art. 19):
Taxa de reposició general: 50%.
Taxa de reposició de fins al 100% en els àmbits següents, rellevants per a les administracions locals:
-.Policia Local
-.Personal dedicat a la lluita contra el frau fiscal, laboral, de subvencions públiques i del control de la assignació eficient dels recursos públics.
-. Assessorament jurídic i gestió dels recursos públics.
-. Serveis de prevenció i extinció d’incendis.
-.Assistència directa als usuaris dels serveis socials
-.Gestió de prestacions i polítiques actives d’ocupació.
-.Seguretat i emergències.
-.Prestació directa als usuaris del servei de transport públic.
-. Atenció als ciutadans en els serveis públics.
Taxa addicional per a estabilització de l’ocupació temporal: en el cas de l’administració local podrà ser aplicable a personal d’assistència directa als usuaris de serveis socials i policia local, que inclourà el 90% de les places que, estant dotades pressupostàriament, hagin estat ocupades de forma temporal i ininterrompuda almenys en els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2016. La taxa de cobertura temporal en cada àmbit s’haurà de situar, al final del període, per sota del 8%.
De la resolució dels corresponents processos selectius no se’n podrà derivar increment de despesa ni d’efectius. S’hauran d’ofertar places de naturalesa estructural desenvolupades per personal amb vinculació temporal.
D’altra banda, durant els exercicis de 2017 a 2019 es podrà disposar d’una taxa addicional per l’estabilització d’ocupació temporal de les places que estiguin dotades pressupostàriament i que, des d’abans de l’1 de gener de 2005, hagin estat ocupades ininterrompudament de forma temporal.
Contractació de personal temporal i nomenament de funcionaris interins(art. 19.Dos): tan sols podrà realitzar-se en casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables, si bé ja no s’exigeix que es tracti de sectors prioritaris o de serveis essencials.
Exigència de responsabilitats per la utilització de la contractació laboral.(D.A. 34a): Els òrgans competents en matèria de personal de cada administració pública i entitat del sector públic seran responsables del compliment de la normativa aplicable en matèria de contractació de personal laboral, i vetllaran especialment per evitar qualsevol irregularitat que pugui donar lloc a la conversió d’un contracte temporal en indefinit no fix.
Limitacions a la incorporació de personal laboral al sector públic en supòsits, entre d’altres, de ”municipalització” de serveis.(D.A. 26a).
Des de l’entrada en vigor de la Llei de pressupostos i amb vigència indefinida no es podran considerar empleats públics ni podran incorporar-se amb aquesta condició a cap administració pública o entitat de dret públic els treballadors següents:
a) Els treballadors dels contractistes de concessions d’obres o de serveis públics o de qualsevol altre contracte adjudicat per les administracions públiques, quan els contractes s’extingeixin pel seu compliment, per resolució, inclòs el rescat, o si s’adopta el segrest o intervenció del servei d’acord amb la legislació de contractes del sector públic. Es tracta de supòsits del que es coneix com a “municipalització” de serveis públics.
Excepcionalment, quan en compliment d’una sentència judicial, o prèvia tramitació d’un procediment que garanteixi els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat, el personal esmentat sigui incorporat a societats mercantils publiques, les incorporacions no es comptabilitzaran com a personal de nou ingrés del còmput de la taxa de reposició d’efectius.
b) El personal laboral que presti serveis en societats mercantils públiques, fundacions del sector públic, consorcis, en persones jurídiques societàries o fundacionals que s’integrin en una administració pública. A aquest personal se li aplicaran les previsions sobre successió d’empreses contingudes en la normativa laboral.
Destinació del superàvit de les entitats locals corresponent a 2016.(D.A. 96a)
Es prorroga per a 2017 l’aplicació de les regles contingudes en la disposició addicional sisena de la LO 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, per a la qual cosa caldrà tenir en compte allò previst per la D.A. 16a del Text Refós de la Llei d’Hisendes Locals. En definitiva, el superàvit es podrà destinar a inversions financerament sostenibles, si l’ajuntament compleix els requisits per fer-ho.
Si un d’aquests projectes d’inversió no es pot executar íntegrament durant l’any 2017 , la part restant de la despesa autoritzada el 2017 es podrà comprometre i reconèixer en l’exercici 2018, finançant-se amb càrrec al romanent de tresoreria de 2017, que restarà afectat a aquesta finalitat per l’import restant i l’entitat local no podrà incórrer en dèficit al final de l’exercici 2018.
- Ley 3/2017, de 27 de junio, de Presupuestos Generales del Estado para el año 2017. Enllaç