El preàmbul de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), posa èmfasi en el paper clau que exerceix la contractació pública en el mercat interior, i la configura com un instrument que ha de ser utilitzat per aconseguir un creixement intel·ligent, sostenible i integrador, i garantir alhora un ús amb més racionalitat econòmica dels fons públics. En aquest marc, la Llei té com a objectiu dissenyar un sistema de contractació més eficient, transparent i íntegre, mitjançant el qual s’assoleixi un millor compliment dels objectius públics, tant a través de la satisfacció de les necessitats dels òrgans de contractació, com mitjançant la millora de les condicions d’accés i participació en les licitacions públiques dels operadors econòmics.
Precisament com a eina dirigida a incrementar l'eficiència de la despesa pública, l’art. 28.4 de la LCSP preveu que les entitats del sector públic han de programar l’activitat de contractació pública i, a aquests efectes, han de donar a conèixer el seu pla de contractació de forma anticipada mitjançant un anunci d’informació prèvia que reculli, almenys, els contractes subjectes a regulació harmonitzada.
Aquesta planificació, a més de facilitar als òrgans de contractació l’elaboració d’una adequada planificació de la seva activitat contractual, també és un mitjà de reforç de la transparència i de promoció de la concurrència, ja que mitjançant la informació anticipada permet fomentar la competència dels empresaris.
Las publicació de la contractació anual, a més, permet donar compliment, també, a l’art. 6 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre de transparència, accés a la informació i bon govern, en relació amb els arts. 8.1.f), 12.1 i 13.1.c) de la mateixa Llei.
Objectius del pla de contractació
Aquesta planificació contractual permet:
- Ordenar les necessitats a satisfer en un període de temps determinat.
- Racionalitzar la presa de decisions de les administracions en matèria de contractació.
- Optimitzar i dimensionar els recursos necessaris per a satisfer-les.
- Tenir una millor resposta dels licitadors i facilitar la participació de les petites i mitjanes empreses.
- Reduir la contractació per urgència i els contractes menors.
- Crear una cultura de comunicació interna.
- Avaluar i revisar posteriorment el compliment d’allò programat per millorar el pla any rere any.
En definitiva, es tracta d’una eina de millora de la gestió dels contractes d’una entitat pública, tant en la seva vessant interna –de cara a la mateixa organització, en tot allò relatiu a què cal licitar, en quin moment, per part de quina unitat o servei, quina és la despesa prevista, quin serà el termini d’execució, etc.– com en l’externa –de cara als operadors econòmics potencialment interessats en concórrer en els procediments previstos, ja que coneixen amb antelació les necessitats de l'ens del sector públic i poden preparar millor les seves ofertes, cosa que, en definitiva, millora la concurrència a les licitacions.
Contractes que hi queden inclosos
Si bé l’obligatorietat del pla de contractació s’estén únicament als contractes subjectes a regulació harmonitzada, pot ser convenient incloure-hi també, en benefici d’una major publicitat de la licitació municipal, fer extensiu el contingut d’aquest pla a la totalitat dels contractes que l’ens té previst subscriure durant l’anualitat corresponent.
En tot cas, és important tenir clar que l’elaboració i publicació d’aquest document no obliga a licitar tots els contractes o a fer-ho amb les condicions concretament anunciades: les dades indicades no vinculen l'entitat que les proporciona, si no que es tracta d’una mera previsió programàtica subjecta a possibles canvis o modificacions. De fet, el pla de contractació és un instrument dinàmic que és convenient que sigui actualitzat cada cert temps, cosa que molt probablement comportarà variacions entre la previsió i la contractació real final.
Anunci d’informació prèvia
Les previsions que la LCSP regula en relació amb aquest pla són escasses, però d’entre elles cal tenir en compte que aquest pla pot ser programat per un exercici pressupostari o bé plurianualment, i que s’ha de publicar com mitjançant l’anunci d’informació prèvia regulat a l’art. 134 de la LCSP al DOUE o al perfil del contractant, a elecció de l’òrgan de contractació.
Cal recordar que aquest anunci d’informació prèvia permet, en el procediment obert, reduir a 15 dies el termini general de presentació de proposicions si s’ha enviat per a la seva publicació amb una antelació màxima de 12 mesos i mínima de 35 dies abans de la data d'enviament de l'anunci de licitació (art. 156.3)
.
Òrgan competent per la seva aprovació
Ja que, d’acord amb la distribució de competències que defineixen els articles 21 i 22 de la LRBRL, l’aprovació d’aquest pla no es tracta d’una competència específicament atribuïda al ple, podem considerar que és de l’alcalde en virtut de la competència residual que li atribueix l’art. 21.1.s) de la mateixa norma.
Model de pla de contractació descarregable
Ja que es tracta d’un instrument encara poc utilitzat per la majoria d’ajuntaments, i després del seu estudi durant les Jornades sobre contractació pública destinades als ens locals promogudes per l’ACM que han tingut lloc durant els mesos de setembre i octubre, posem a disposició dels ajuntaments catalans un model de pla de contractació descarregable amb l’objectiu d’ajudar les diferents àrees i departaments dels ajuntaments a llistar els contractes que han de licitar.
El document identifica per a cada contracte una relació de dades bàsiques: l’òrgan de contractació, l’objecte i el seu corresponent codi CPV, el tipus de contracte, el valor estimat del contracte, el procediment de licitació, la durada, la data estimada d’inici de la licitació i, per acabar, si aquests són SARA, reservats i si es divideixen en lots.