El passat dia 15 de febrer de 2022 es va obrir una aplicació telemàtica al portal web del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública perquè les entitats locals puguin presentar els seus Plans Pressupostaris a Mig Termini 2023-2025. A més, la Subdirecció General d’Estudis Financers d’Entitats Locals va elaborar una Guia per a la comunicació d’aquests Plans. L’aplicació romandrà oberta fins les 24:00 hores del dia 15 de març de 2022.
Aprofitarem aquesta nota per parlar del contingut d’aquests plans pressupostaris a mig termini, la seva regulació, aprovació i altres qüestions d’interès per les entitats locals.
El marc normatiu aplicable a aquests Plans ve determinat pel que disposen l’article 6 de l’Ordre HAP/2105/2012, de 1 d’octubre, per la que es desenvolupen les obligacions de subministrament de la informació previstes a la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera (en endavant, LOEPSF). Aquests Plans pressupostaris a mig termini també tenen el seu reconeixent legal a l’article 29 de la LOEPSF on es determina el seu contingut.
Aquest article 29 de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostaria i Sostenibilitat Financera diu el següent:
<<1. S’elaborarà un pla pressupostari a mig termini que s’inclourà en el Programa d’Estabilitat, en el que s’emmarcarà l’elaboració dels pressupostos anuals i a través del qual es garantirà una programació pressupostària coherent amb els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic i de conformitat amb la regla de despesa.
2. El pla pressupostari a mig termini abastarà un període mínim de tres anys i contindrà, entre altres paràmetres:
a) Els objectius d’estabilitat pressupostària, de deute públic i regla de despesa de les respectives Administracions Públiques.
b) Les projeccions de les principals partides d’ingressos i despeses tenint en compte tant la seva evolució tendencial, és a dir, basada en polítiques no subjectes a modificacions, amb l’impacte de les mesures previstes pel període considerat.
c) Els principals supòsits en els que es basen aquestes projeccions d’ingressos i despeses.
d) Una avaluació de com les mesures previstes poden afectar a la sostenibilitat a llarg termini de les finances públiques.
3. Les projeccions adoptades en el pla pressupostari a mig termini es basaran en previsions macroeconòmiques i pressupostàries elaborades conforme les metodologies i procediments establerts en el procés pressupostari anual.
4. Tota modificació del pla pressupostari a mig termini o desviació respecte al mateix haurà de ser explicada>>.
Per la seva banda, l’Ordre HAP/2105/2012, de 1 d’octubre, estableix l’obligació de remetre informació sobre aquests plans pressupostaris a mig termini de l’Entitat local. Així, el seu article 6, relatiu a la remissió d’informació amb caràcter anual per les entitats locals, disposa que remetran:
<<Abans del quinze de març de cada any, d’acord amb la informació disponible sobre l’objectiu d’estabilitat pressupostària i de deute públic, es remetran els plans pressupostaris a mig termini, en els que s’emmarcarà l’elaboració dels seus Pressupostos anuals. Aquests plans pressupostaris a mig termini hauran d’incloure informació sobre els passius contingents, com són les garanties públiques i préstecs morosos, que puguin incidir de manera significativa en els pressupostos públics, així com la informació necessària per a l’elaboració del programa d’estabilitat i la relativa a les polítiques i mesures previstes per al període considerat que, a partir de l’evolució tendencial, permeten la consecució dels objectius pressupostaris>>.
Tanmateix l’article 5 de l’Ordre HAP/2105/2012 diu que la remissió d’aquests Plans s’ha d’efectuar per mitjans electrònics i mitjançant firma electrònica a través del sistema que el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques (actual Ministeri d’Hisenda i Funció Pública) habiliti a l’efecte.
Un cop hem vist el contingut que hauran de tenir aquests Plans, la forma en que s’hauran de trametre al Ministeri d’Hisenda i Funció Pública i el termini per fer-ho només quedaria veure com s’ha de dur a terme la seva aprovació.
Pel que fa a la competència per l’aprovació d’aquests Plans, no hi ha cap disposició legal o reglamentaria que estableixi quin és l’òrgan competent de la Corporació local per aprovar els Plans pressupostaris a mig termini. Algunes opinions entenen que l’òrgan competent per aprovar aquest Pla és el Ple de la Corporació doncs aquest és l’òrgan competent per aprovar el pressupost municipal [article 22.2.e) LRBRL i 52.2.f) TRLMRLC]. Malgrat això, hi ha altres opinions que sostenen que l’òrgan competent per l’aprovació és l’Alcalde (donant compte amb posterioritat al Ple de la Corporació) i ho fan en base a la competència residual que té aquest al no estar definit l’òrgan competent per a l’aprovació d’aquests Plans [article 21.1.s) LRBRL i 53.1.u) TRLMRLC]. Per últim, el que si sembla clar és que tant si l’aprova un òrgan o un altre l’aprovació d’aquests Plans hauran de comptar amb el corresponent Informe d’Intervenció (v. l’article 4 del R.D. 128/2018, de 16 de març, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d’Administració Local amb habilitació de caràcter nacional).
Aplicació del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública. ENLLAÇ.