La Llei 3/2023, del 16 de març, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023, que va entrar en vigor el passat 18 de març, conté una novetat important en matèria de contractació pública.
En aquest sentit, modifica l’art. 17.8 del Decret llei 5/2021, de 2 de febrer, d’aprovació de mesures urgents per a la implementació i gestió dels fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic (norma que, tot i dirigir-se principalment a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i al seu sector públic, com el seu títol indica, conté també preceptes aplicables als ens locals catalans), per especificar que excepcionalment, per adjudicar els contractes i acords marc que es financen amb fons procedents del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del fons REACT-EU, es pot emprar el procediment negociat sense publicitat per raó d'urgència imperiosa quan així sigui procedent, d'acord amb l'art. 168.b de la Llei 9/2017. Sempre que sigui possible, cal sol·licitar tres ofertes, dividir el contracte en lots i incorporar criteris de contractació socialment responsable.
L’art. 168.b.1r de la LCSP determina que en contractes d’obres, subministraments i serveis, els òrgans de contractació poden adjudicar contractes utilitzant el procediment negociat sense la publicació prèvia d’un anunci de licitació quan una urgència imperiosa resultant d’esdeveniments imprevisibles per a l’òrgan de contractació i no imputables a aquest, demani una execució ràpida del contracte que no es pugui aconseguir mitjançant l’aplicació de la tramitació d’urgència que regula l’art. 119 de la LCSP (aquesta última permet reduir a la meitat els terminis de tramitació de l’expedient de contractació, amb algunes excepcions taxades).