DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
A l'Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals s'ha publicat, els dies 12 de març, 24 de març de 2025 i 3 d'abril de 2025, respectivament els següents documents relatius a les regles fiscals d'aplicació als ens locals l'any 2025: nota informativa sobre el règim legal aplicable a les operacions d’endeutament a curt i llarg termini a concertar per les entitats locals a l’exercici 2025, un document de preguntes freqüents sobre l’aplicació de les regles fiscals al 2025 i l’avaluació del seu compliment al 2024 i un document de preguntes freqüents sobre les conseqüències de l’incompliment de les regles fiscals i els plans econòmic financers a les EELL, respectivament.
1. Aspectes clau del Document sobre l’aplicació de les regles fiscals al 2025 i l’avaluació del seu compliment al 2024
D’aquest primer document de preguntes freqüents hem de destacar els següents aspectes, atès que són qüestions d’importància a efectes d’aplicar correctament les regles fiscals per aquest any 2025:
· En primer lloc, el Ministeri d’Hisenda (a través de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local) estableix que l’objectiu d’estabilitat pressupostària per a l’any 2025 es troba establert al Pla Fiscal Estructural a Mig Termini d’Espanya 2025-2028 (en endavant, PFE) que inclou tant la senda de dèficit, els objectius de deute i de regla de despesa de l’Estat espanyol en general i del subsector local en particular. Aquest PFE va ser validat per la Comissió Europea el passat 26 de novembre de 2024 i aprovat pel Consell en la seva Recomanació de 21 de gener de 2025.
En concret, segons el document esmentat, es considera que el Subsector Local i cada entitat local individualment considerada haurà de registrar equilibri pressupostari o superàvit al 2025.
· En segon lloc, d’acord amb el document de preguntes freqüents, l’objectiu de deute públic aplicable al subsector local al 2025 serà del 1,3% del Producte Interior Brut (PIB). Malgrat això, per a cada entitat local individualment considerada s’apliquen els límits al endeutament previstos al Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (en endavant, TRLRHL). En relació a aquest punt recomanem veure l’apartat 3 d’aquesta nota informativa.
· En tercer lloc, pel que fa a la regla de la despesa pel 2025, el document de Preguntes Freqüents recorda que «la regla de la despesa s’aplica de forma automàtica, sense necessitat que formi part de l’acord d’establiment dels objectius d’estabilitat pressupostària i de deute públic per al conjunt de les AAPP». Malgrat això, és cert que per poder calcular la regla de la despesa cal conèixer la taxa de referència de creixement del PIB i, en aquest sentit, el Document diu que «la variació de la despesa computable de les entitats locals, igual que per a la resta de les administracions públiques, no podrà superar la taxa de referència de creixement del PIB a mitjà termini de l'economia espanyola, que serà del 3,2% en 2025».
· En quart lloc, un altre aspecte important que aclareix el document de preguntes freqüents és la qüestió relativa a si es pot destinar el superàvit de 2024 al previst a la disposició addicional sisena -és a dir, a inversions financerament sostenibles (IFS)- de la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (LOEPSF). En aquest sentit, el Document diu que «en tant no s'aprovi la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat per a 2025 o, en defecte d'això, una disposició normativa amb rang de llei que habiliti la pròrroga per a aquest any de l'aplicació de la disposició addicional sisena de la LOEPSF, no es podrà destinar el superàvit a finançar inversions financerament sostenibles».
També, pel que fa al superàvit, el Document diu que «l’article 32 de la LOEPSF s'aplicarà respecte l'eventual superàvit resultant de la liquidació pressupostària de 2024. En conseqüència, el superàvit pressupostari de 2024 del consolidat de l'entitat local (o, si fos inferior, el romanent de tresoreria per a despeses generals) haurà de destinar-se a reduir deute en 2025, sempre amb el límit del volum d'endeutament».
· En cinquè lloc, l’apartat 4 del Document diu que «l'expedient d'aprovació del pressupost general de 2025 haurà d'haver inclòs un informe independent de l'òrgan interventor en el qual s'analitzi el compliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària i s'indiqui que la seva no observança en la liquidació de 2025 comportarà l'aplicació de mesures correctives i/o coercitives».
· Per una altra banda, pel que fa al compliment ara de les regles fiscals al 2024, l’apartat 10 del Document estableix que «complir amb la regla de la despesa al 2024 suposa que el creixement de la despesa computable no ha de superar la taxa de referència del 2,6% aprovada per a l'exercici 2024». Vinculat a l’anterior, l’apartat 8 del Document de FAQs diu que «al estar vigents les regles fiscals al 2024, s'aplicaran les mesures correctives i coercitives recollides en els articles 21 (formulació d'un pla econòmic financer) i següents de la LOEPSF per als supòsits d'incompliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de la regla de despesa».
Per tant, si les entitats locals liquiden l'exercici 2024 amb dèficit o incompleixen la regla de despesa, hauran d'aprovar un Pla econòmic financer en els termes establerts en l'article 21 de la LOEPSF. En aquest sentit, el següent document de preguntes freqüents elaborat pel Ministeri que analitzarem a continuació incideix encara més en aquesta qüestió relativa tant al incompliment de les regles fiscals com al incompliment del propi pla econòmic financer.
2. Aspectes clau del Document de preguntes freqüents sobre les conseqüències del incompliment de les regles fiscals i els plans econòmic financers.
D’aquest segon document de preguntes freqüents elaborat pel Ministeri d’Hisenda hem de destacar-ne els següents aspectes atesa la seva importància en el supòsit que es produeixi un incompliment de les regles fiscals i/o del PEF:
· En primer lloc, el Document diu que «després de la reactivació al 2024 de les regles fiscals, les EELL han de complir l'objectiu d'estabilitat pressupostària i la regla de despesa fixats per a aquest exercici. L'incompliment de l'objectiu d'estabilitat pressupostària i/o de la regla de despesa en la liquidació del pressupost de 2024 donarà lloc a l'aplicació en 2025 de les mesures correctives i coercitives previstes en la LOEPSF». Per tant, l’entitat local haurà d’elaborar un pla econòmic financer (PEF):
- En el cas que en la liquidació del pressupost de 2024 del grup consolidat administracions públiques (en endavant, AAPP) incompleixi l’estabilitat pressupostària, és a dir, es liquidi amb necessitat de finançament (situació de dèficit), independentment del seu import, i/o
- En el cas que incompleixi la regla de despesa, que implica que la despesa computable sigui superior al límit de la regla de despesa al 2024.
· En segon lloc, el Document de Preguntes Freqüents analitza diferents aspectes més procedimentals del PEF (àmbit subjectiu, òrgan competent per a la seva aprovació, termini d’elaboració i aprovació del PEF, etc.) al qual ens remetem.
· En tercer lloc, pel que fa a l’horitzó temporal del PEF, l’apartat setè del Document estableix que «d’acord amb l’art. 21.1 de la LOEPSF, l’Administració local incomplidora formularà un PEF que permeti en l’any en curs i en el següent el compliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostaria i de la regla de la despesa. Així, en el cas que de la liquidació de 2024 s'infereixi un incompliment d'aquestes regles fiscals ha d'aprovar-se un PEF d'horitzó temporal 2025-2026, el compliment del qual es verificarà, respectivament, en les liquidacions pressupostàries de 2025 i 2026. No s'admetrà un PEF que prevegi una durada distinta».
· En quart lloc, pel que fa al contingut del PEF, el Document estableix que el contingut del PEF es troba detallat als articles 21.2 LOEPSF i a l’art. 9 de l’Ordre HAP/2105/2012, d'1 d'octubre, per la qual es desenvolupen les obligacions de subministrament d'informació previstes en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera (en endavant Ordre de Subministrament d'Informació).
· Per una altra banda, l’apartat onzè del Document estableix quines seran les mesures a aplicar en cas d’incompliments del PEF, falta de presentació o falta d’aprovació remetent-se a l’establert a l’art. 25 de la LOEPSF.
Si l'entitat local no dona compliment a les previsions que es disposin d'acord amb l'article 25 de la LOEPSF, l'Administració que exerceix la tutela financera requerirà al president de la corporació local perquè les compleixi. En cas de no atendre's el requeriment, de conformitat amb l'article 26 de la LOEPSF, s'adoptaran les mesures necessàries per al seu compliment forçós.
L'actuació de l'òrgan de tutela podrà culminar, en cas de persistència en l'incompliment, en la dissolució dels òrgans de l'entitat local incomplidora, d’acord amb el previst a l’art. 61 de la LRBRL.
3. Aspectes clau de la Nota informativa sobre el règim jurídic aplicable a les operacions d’endeutament a curt i llarg termini a concertar per les entitats locals al 2025
Per últim, el Ministeri d’Hisenda (a través de la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local) va publicar el passat mes de març de 2025 una nota informativa sobre el règim jurídic de les operacions d’endeutament de les EELL per aquest 2025, de la que hem de destacar els següents aspectes:
· En primer lloc, l’apartat 1 de la nota conté un llistat exhaustiu de la normativa aplicable al règim d’endeutament de les EELL (principalment, arts. 48 a 55 del TRLRHL, LOEPSF, D.A. 14ª del R.D. Llei 20/2011, de 30 de desembre, art. 10.4 del R.D. Llei 4/2012, de 24 de febrer, etc.).
· En segon lloc, l’apartat 2 de la nota informativa conté els requisits generals que han de complir les EELL per accedir a l’endeutament (entenem que fan referència a l’endeutament a llarg termini:
- Pressupost de 2025 aprovat, excepte les excepcions de l’art. 50.2 TRLRHL.
- Tenir aprovada la liquidació pressupostària de 2024. Recordem que, d’acord amb l’article 191.3 del TRLRHL, «les entitats locals hauran de confeccionar la liquidació del seu pressupost abans del dia primer de març de l’exercici següent», per tant, l’1 de març de 2025 hauria d’haver estat confeccionada la liquidació del pressupost de 2024.
- Un saldo en el capital viu del grup consolidat d’ens AAPP inferior al 110% dels ingressos corrents liquidats.
- Presentar estalvi net positiu en la liquidació de 2024.
- Complir amb el principi de prudència financera (art. 48 bis TRLRHL i en els termes recollits a la Resolució de 4 de juliol de 2017, de la Secretaria General del Tresor i Política Financera).
- Complir amb les obligacions de subministrament d’informació en matèria d’endeutament (art. 55 TRLRHL i art. 17 de l’Ordre de Subministrament d’Informació).
(!) No cal verificar el compliment dels objectius anteriors quan es tracti d’operacions de crèdit que les Entitats Locals formalitzin amb l’ICO en el marc del Fons de Finançament a EELL.
· En tercer lloc, la nota informativa també recull els supòsits en què existeixen prohibicions d’acudir a l’endeutament a llarg termini (p.ex. EELL amb operacions financeres vigents per l’adhesió al mecanisme de pagament a proveïdors, les EELL incloses a l’art. 24 del Títol II del R.D. Llei 8/2013, de 28 de juny, les EELL adherides al Fons d’Ordenació Risc, etc.).
· En quart lloc, l’apartat 5 de la nota informativa exposa aquells supòsits que requereixen autorització preceptiva prèvia, bé sigui per l’òrgan de tutela financera de l’Estat o les CCAA (en el cas de Catalunya, el Departament d’Economia i Finances) o pel Ministeri d’Hisenda (a través de la Direcció General d'Estabilitat Pressupostària i Gestió Financera Territorial).
· Per una altra banda i, fora del que són les operacions d’endeutament a llarg termini, l’apartat 10 de la nota informativa fa referència també a les operacions de crèdit a curt termini exposant tant els requisits per a la seva concertació com també la naturalesa i els tipus d’operacions a curt termini.
Enllaços
- Document de preguntes freqüents sobre l’aplicació de les regles fiscals al 2025 i l’avaluació del seu compliment al 2024. ENLLAÇ.
- Document de preguntes freqüents sobre les conseqüències de l’incompliment de les regles fiscals i els plans econòmic financers a les EELL. ENLLAÇ.
- Nota informativa sobre el règim legal aplicable a les operacions d’endeutament a curt i llarg termini a concertar per les entitats locals a l’exercici 2025. ENLLAÇ.