- Pleno. Sentencia 54/2017, de 11 de mayo de 2017. Recurso de inconstitucionalidad 1996-2014. Interpuesto por el Parlamento de Cataluña en relación con diversos preceptos de la Ley 27/2013, de 27 de diciembre, de racionalización y sostenibilidad de la Administración local. Competencias sobre régimen local, autonomía financiera y local, reserva de ley orgánica: pérdida sobrevenida parcial de objeto del recurso, nulidad de los preceptos legales relativos a la cobertura de puestos de trabajo por personal eventual, interpretación conforme de otros preceptos legales (SSTC 41/2016 y 111/2016). Voto particular. Enllaç
La Sentència del Tribunal Constitucional 54/2017, de 17 de maig, declara inconstitucionals els apartats 3 i 4 de l’article 104 bis de la LRBRL, introduïts per l’article 1.28 de la LRSAL.
En conseqüència, els Consells Comarcals i la resta d’ens locals que ho tenien prohibit des de l’entrada en vigor de la LRSAL, poden incorporar personal eventual en les seves plantilles. Així mateix, els ens locals poden destinar el personal eventual als serveis i departaments que considerin convenients, i no només als serveis generals.
En la Sentència 54/2017, de 17 de maig, publicada en el BOE de 15 de juny, el Tribunal Constitucional argumenta (Fonament Jurídic 4) que els punts 3 i 4 de l’article 104bis LRBRL “penetran de lleno en la organización interna de las corporaciones locales, estableciendo un criterio unívoco que no permite las adaptaciones que pudieran resultar del ejercicio del poder local de auto organización y de las competencias autonómicas en materia de régimen local”.
D’acord amb el Tribunal en l’àmbit regulat per l’article 104bis.3 l’abast de la legislació bàsica ha de ser més limitat perquè es refereix a qüestions d’organització local i perquè afecta entitats locals no necessàries o contingents, com els Consells Comarcals. El TC interpreta que les entitats locals no necessàries o contingents es configuren en un àmbit de “fuerte grado de interiorización autonómica”, que “entran en cuanto a su existencia en el ámbito de disponibilidad de las Comunidades Autónomas que dispongan de la correspondiente competencia”.
En definitiva, declara inconstitucionals, i per tant nuls, els punts 3 i 4 de l’article 104.bis de la LRBRL, amb les conseqüències següents:
- Els Consells Comarcals i resta d’ens locals poden incorporar personal eventual amb les limitacions que siguin d’aplicació en cada cas.
- Els ens locals poden destinar el personal eventual als serveis o departaments que considerin pertinents, més enllà dels serveis generals, en eliminar-se la limitació que imperava des de l’aprovació de la LRSAL.
Cal destacar que la Sentència conté un vot particular subscrit per 5 magistrats, que expressen la discrepància amb el parer del Tribunal, afirmant que els articles 75 bis, 75 ter i 104 bis de la LBRL introduïts pels apartats 18, 19 i 28 de l’article 1 de la LRSAL també haurien d’haver estat declarats inconstitucionals, tal com demanava la representació del Parlament de Catalunya.