Arran de la consulta formulada per l’Ajuntament de Cassà de la Selva sobre si és preceptiu l’informe jurídic de la Secretaria municipal en l’aprovació d’expedients de contractació menor, tenint en compte el que preveu l’apartat vuitè de la disposició addicional tercera de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i l’article 118 d’aquesta mateixa Llei, la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de la Generalitat de Catalunya ha emès l’Informe 7/2019, de 3 d’octubre. (Enllaç)
Algunes de les principals consideracions són les que es reprodueixen a continuació:
<<Literalment, l’apartat 8 de la disposició addicional tercera de la LCSP, amb caràcter de normativa bàsica d’acord amb la seva disposició final primera, disposa que “els informes que la Llei assigna als serveis jurídics els ha d’evacuar el secretari” i que “també és preceptiu l’informe jurídic del secretari en l’aprovació d’expedients de contractació, modificació de contractes, revisió de preus, pròrrogues, manteniment de l’equilibri econòmic, interpretació i resolució de contractes>>.
<<Cal entendre que l’obligació prevista en la disposició addicional tercera de la LCSP no es pot considerar exceptuada per al cas dels contractes menors, principalment pel tenor literal de la disposició, que no dona lloc a interpretacions –en establir-se, com s’ha dit, en l’aprovació dels expedients de contractació en l’àmbit local sense cap distinció en funció del valor estimat dels contractes-; com també a la vista de la nova regulació de la contractació menor, que n’amplia les exigències per a la seva utilització –i en conseqüència el contingut de l’expedient- en pro de la seva utilització correcta, de la seguretat jurídica i de la garantia de la integritat>>.
<<(...) si bé tant la disposició addicional segona com la tercera de la LCSP incorporen tractaments diferents per a diverses de les especificitats de la contractació d’àmbit local, en funció de si es tracta de municipis de més o menys de 5.000 habitants, en l’apartat 8 de la disposició addicional tercera no es dona aquest tractament diferenciat en funció del nombre d’habitants dels municipis, respecte de l’obligació d’emissió d’aquest informe
Respecte d’aquesta obligació només s’estableix l’especialitat que correspon al titular de l’assessoria jurídica d’emetre l’informe en els municipis de gran població (...)>>.
<<(...) la possibilitat de substituir l’informe del secretari o secretària per una nota de conformitat, es considera adient i, fins i tot, necessari per als contractes de quantia més baixa, recórrer a dita possibilitat sempre que es compleixi el supòsit de fet que el precepte determina>>.
En conseqüència, la JCCA conclou que:
<<L’informe jurídic preceptiu de la Secretaria en l’aprovació d’expedients de contractació de les entitats locals es preveu a la disposició addicional tercera de la LCSP per a tots els expedients de contractació, sense exceptuar els expedients dels contractes menors, i amb independència del nombre d’habitants del municipi, si bé en els de gran població l’han d’emetre la persona titular de l’assessoria jurídica.
L’aplicació en aquests casos de la possibilitat prevista en la normativa reguladora del règim jurídic dels funcionaris de l’Administració local amb habilitació de caràcter nacional, de substituir l’informe del secretari per una nota de conformitat es considera adient i, fins i tot, necessària, per preservar l’agilitat que ha de caracteritzar els contractes menors>>.