El dia 24 de desembre de 2022 es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat la Llei Ley 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2022. D’entre les mesures que s’hi inclou en destaquem les següents, referents a retribucions, contractació i nomenament de personal del sector públic:
L’article 19 regula les despeses de personal del sector públic:
- Les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior al 2,5% respecte a les vigents a 31 de desembre de 2022, en termes d'homogeneïtat per als dos períodes de la comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a la seva antiguitat.
- Així mateix s’aplicaran, si s’escau, els següents increments respecte de les retribucions vigents a 31 de desembre de 2022 i amb efectes, en ambdós casos, d’1 gener de 2023:
- Increment vinculat a l’evolució de l’Índex de Preus al Consum Harmonitzat (IPCH). Si la suma de l’IPCH de l’any 2022 i de l’IPCH avançat del mes de setembre de 2023 fos superior al 6%, s’aplicarà un increment retributiu addicional màxim del 0,5%. A aquests efectes, una vegada publicades per l’INE les dades de l’IPCH avançat del mes de setembre de 2023, s’aprovarà l’aplicació de l’increment mitjançant Acord del Consell de Ministres que es publicarà al BOE.
- Increment vinculat a l’evolució del Producte Interior Brut (PIB) nominal l’any 2023. Si l’increment del PIB nominal igualés o superés l’estimat pel Govern de l’Estat en el quadre macroeconòmic que acompanya la Llei de Pressupostos, s’aplicarà un augment retributiu complementari del 0,5%. Se n’aprovarà l’aplicació mitjançant Acord del Consell de Ministres, que es publicarà al BOE.
- Les despeses d'acció social (complements diferents de les contraprestacions pel treball realitzat amb la finalitat de satisfer determinades necessitats conseqüència de circumstàncies personals del personal) no podran incrementar-se, en termes globals, respecte les del 2022.
- Es podran realitzar aportacions a plans de pensions d’ocupació o contractes d’assegurança col·lectius sempre que no se superi l’esmentat increment global retributiu establert per a l’any 2023.
- La massa salarial del personal laboral (conjunt de les retribucions salarials i extrasalarials meritades per aquest personal l'any anterior) es podrà incrementar en els percentatges establerts amb caràcter general per al personal al servei del sector públic.
- Les prestacions i les indemnitzacions de la Seguretat Social.
- Les cotitzacions al sistema de la Seguretat Social a càrrec de l’ocupador.
- Les indemnitzacions corresponents a trasllats, suspensions o acomiadaments.
- Les indemnitzacions o abonament de despeses per despeses que hagi realitzat el treballador.
- Els conceptes de sous i triennis es proposen de la següent manera (art. 19.5):
Grup/subgrup EBEP |
Sou (€) |
Trienni (€) |
A1 |
15.459,72 |
595,08 |
A2 |
13.367,76 |
485,28 |
B |
11.685,24 |
425,76 |
C1 |
10.036,92 |
367,32 |
C2 |
8.353,56 |
250,08 |
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) |
7.645,68 |
188,16 |
- Pel que fa a les pagues extraordinàries dels mesos de juny i desembre de 2022, es proposen els següents conceptes de sou i triennis:
Grup/subgrup EBEP |
Sou (€) |
Trienni (€) |
A1 |
795,00 |
30,61 |
A2 |
812,45 |
29,48 |
B |
841,63 |
30,68 |
C1 |
722,91 |
26,42 |
C2 |
689,78 |
20,62 |
E (Llei 30/1984) i Agrupacions Professionals (EBEP) |
637,14 |
15,68 |
- Les referències a les retribucions s'entenen sempre fetes a retribucions íntegres.
- El que disposen els apartats anteriors s'ha d'entendre sens perjudici de les adequacions retributives que, amb caràcter singular i excepcional, resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació del nombre d'efectius assignats a cada programa o pel grau d'assoliment dels objectius que s'hi fixen.
- Els acords, convenis o pactes que impliquin creixements retributius superiors als fixats en els apartats anteriors han d'experimentar l'adequació oportuna, i esdevindran inaplicables les clàusules que s'hi oposin.
- Aquests límits seran d’aplicació a les retribucions dels contractes mercantils del personal del sector públic.
L’article 20 regula l’oferta d'ocupació pública, així com els contractes i nomenaments temporals del personal del sector públic. S’hi estableix el següent:
- Les taxes de reposició seran d’un 120% pels sectors prioritaris (amb l’excepció de les forces i cossos de seguretat de l’estat, policia autonòmica i policies locals, que també es consideren prioritaris però tindran una taxa de 125%) i d’un 110% per als altres sectors.
- Les entitats locals que tinguin amortitzat el seu deute financer a 31 de desembre de l’exercici anterior tindran una taxa del 120% en tots els sectors.
- Es consideren sectors prioritaris els següents:
- Administracions públiques amb competències educatives en les places dels docents.
- Administracions públiques amb competències sanitàries en les places del personal del sistema de salut.
- Forces armades pel que fa a les places de militars.
- Administracions públiques respecte de la lluita contra el frau fiscal, laboral, de subvencions i SS.
- Administracions públiques respecte de l’assessorament jurídic i gestió dels recursos públics.
- Cos de lletrats i funcionaris de l’administració de justícia.
- Administracions públiques respecte del personal de prevenció i extinció d’incendis.
- Administracions públiques i agents del Sistema espanyol de ciència, tecnologia i innovació respecte de les places del personal de R+D+i.
- Catedràtics, professors titulars i doctors d’universitats.
- Supervisió i inspecció dels mercats de valors.
- Seguretat aèria, marítima i ferroviària.
- Administració penitenciària.
- Funcionaris del cos de seguretat nuclear i protecció radiològica del Consell de seguretat nacional.
- Acció exterior de l’Estat.
- Personal que presta assistència directa a la ciutadania en serveis socials, transport públic, seguretat i emergències, serveis públics, gestió de prestacions i polítiques actives en matèria de treball.
- Tecnologies de la informació i comunicacions.
- Cada Administració podrà autoritzar, amb caràcter extraordinari, una taxa específica que sigui necessària per donar compliment a l’objectiu previst a la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública, que la temporalitat en l’ocupació pública no superi el 8% de les places de naturalesa estructural en tots a cadascun dels seus àmbits, sempre que es justifiqui d’acord amb l’instrument de planificació plurianual amb què s’haurà de comptar.
- La taxa de reposició d'un o més sectors prioritaris es podrà acumular a altres sectors prioritaris, i la taxa de reposició dels sectors no prioritaris es pot acumular als sectors prioritaris. Les entitats locals que tinguin amortitzat el deute financer a 31 de desembre de l'exercici anterior podran acumular la seva taxa de reposició indistintament en qualsevol sector.
- Les administracions públiques no podran cedir taxa de reposició a les seves societats mercantils públiques, entitats públiques empresarials i fundacions. Es podrà cedir taxa de reposició als consorcis per part de les administracions i altres entitats que participin al consorci.
- Quan s'hagi acordat, per conveni o per qualsevol altre instrument jurídic, la gestió del servei per una administració diferent de la titular del servei, aquesta pot cedir taxa de reposició a l'Administració que fa la prestació. A més, les entitats locals poden cedir taxa a entitats locals supramunicipals en què participin.
- Limitacions a la contractació temporal:
La contractació de personal laboral, així com els nomenaments de personal funcionari i estatutari hauran de realitzar-se amb caràcter fix, indefinit o permanent, segons procedeixi.
No es podrà contractar personal temporal, ni realitzar nomenaments de personal estatutari temporal i de personal funcionari interí excepte en casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables, en les supòsits i d’acord amb les modalitats previstes en el text refós la Llei de l’Estatut dels Treballadors, en la redacció donada pel reial Decret-llei 32/2021, de 28 de desembre, el text refós de l’EBEP, en la redacció donada per la llei 20/2021, de 28 de desembre, així com la resta de normativa aplicable.
No es podrà contractar personal temporal ni realitzar nomenaments de personal estatutari temporal i de funcionaris interins excepte en casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables.
Retribucions i assistències dels membres de les corporacions locals
La disposició addicional vint-i-setena actualitza el límit màxim total que poden percebre els membres de les corporacions locals per tots els conceptes retributius i assistències, exclosos els triennis als quals tinguin dret els funcionaris de carrera que es trobin en situació de serveis especials.
Habitants |
Referència (€) |
Més de 500.000 |
116.160,05 |
300.001 a 500.000 |
104.544,03 |
150.001 a 300.000 |
92.928,03 |
75.001 a 150.000 |
87.120,59 |
50.001 a 75.000 |
75.504,62 |
20.001 a 50.000 |
63.888,61 |
10.001 a 20.000 |
58.080,05 |
5.001 a 10.000 |
52.272,61 |
1.000 a 5.000 |
46.464,02 |
En el cas de les corporacions locals amb menys de 1.000 habitants, resultarà d’aplicació la següent escala, en funció de la dedicació dels regidors:
Dedicació |
Referència (€) |
Dedicació parcial al 75% |
34.848,05 |
Dedicació parcial al 50% |
25.555,04 |
Dedicació parcial al 25% |
17.424,64 |