La qüestió sobre si les prestacions relatives als serveis d’arquitectura, enginyeria, consultoria i urbanisme tenien caràcter intel·lectual en tots els casos i per imperatiu legal, o bé únicament en aquells casos en què la prestació implicava un grau d’innovació, originalitat o creativitat susceptible de ser emparat per la legislació del dret a la propietat intel·lectual, ha estat objecte de canvis jurisprudencials i doctrinals dels tribunals administratius en els últims anys.
En una nota del mes de setembre del 2021 ja vam explicar que el Tribunal administratiu central de recursos contractuals (TACRC) havia modificat el seu criteri tradicional i en la seva Resolució 1300/2021, de 29 de setembre, havia apostat per una interpretació literal de la DA 41a. Recentment, la Junta Consultiva de Contractació Pública de Catalunya s’ha posicionat en aquest mateix sentit en el seu Informe 8/2022, de 17 de novembre, i ha considerat que tots els serveis d’arquitectura, enginyeria, consultoria i urbanisme establerts amb aquesta denominació segons el Vocabulari comú de contractes públics (CPV) han de rebre la qualificació i el tractament com a prestacions de caràcter intel·lectual i, per tant, se’ls apliquen les especificitats de la LCPS per aquesta tipologia de prestacions, sense excepció ni necessitat de realitzar cap altra consideració, malgrat que no siguin objecte de propietat intel·lectual d’acord amb el text refós de la Llei de propietat intel·lectual i no suposin el seguiment del desenvolupament d'uns treballs prèviament definits ni donin lloc a un producte original fruit de l'intel·lecte.
Es tracta del criteri actualment mantingut per la majoria de tribunals i òrgans consultius específics en matèria de contractació pública i, com s’ha esmentat, la determinació d’aquests objectes caldrà fer-la prenent en consideració el títol del codi CPV, de manera que si inclou algun d’aquests serveis, l’objecte constitueix una prestació de caràcter intel·lectual a efectes de la LCSP, i correspon aplicar les especialitats que la LCSP preveu per aquests tipus de contractes.
Per últim, la Junta recorda que la llista de serveis inclosos en la DA 41a de la LCSP és numerus apertus i que, per tant, és possible apreciar també el caràcter intel·lectual d’altres contractes diferents als esmentats en aquella disposició (és a dir, que no tinguin per objecte serveis d’arquitectura, enginyeria, consultoria i urbanisme), si bé en aquests casos sí que caldrà fer-ne l’anàlisi sobre la base de la normativa en matèria de propietat intel·lectual i constatar-ne els components d’innovació, creativitat o originalitat.
Enllaç a l’informe 8/2022 de la Junta Consultiva de Contractació Pública de Catalunya: ENLLAÇ