El desglossament de costos en el PBL dels contractes de serveis i de subministrament
La LCSP estableix en els seus arts. 100, 101 i 102 els elements que s’han de tenir en compte a l’hora de calcular el pressupost base de licitació (PBL), el valor estimat del contracte (VEC) i el preu. La terminologia emprada per referir-se a aquests elements, però, difereix notablement en cadascun d’ells: mentre que, per al PBL, l’art. 100.2 indica que cal desglossar els costos directes i indirectes i altres despeses eventuals calculades per a la seva determinació, amb inclusió dels costos salarials en determinats casos, l’art. 101.2 fa referència als costos derivats de l’aplicació de les normatives laborals vigents, altres costos que es derivin de l’execució material dels serveis, les despeses generals d’estructura i el benefici industrial, mentre que l’art. 102.3, relatiu al preu del contracte, esmenta que cal tenir en compte el preu general de mercat i considerar els costos laborals en els serveis en què aquests siguin el cost econòmic principal.
Així, els elements que integren el PBL únicament es troben regulats pels contractes d’obres en l’art. 131 del RD 1098/2001, de 12 d’octubre, pel qual s’aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques, encara vigent en tot allò que no contradigui l’actual LCSP. Pel que fa als contractes de serveis i subministraments, en canvi, no existeixen unes pautes normatives que orientin els òrgans de contractació en la determinació dels conceptes que componen aquest pressupost, més enllà de l’obligació genèrica de recollir tots els costos i despeses que influeixin en la realització de les prestacions; referint-se a diversos elements que no concorden entre si.
En aquest sentit, ja que existeixen dubtes sobre quins costos s’han de tenir en compte a l’hora de desglossar el PBL en els contractes de serveis i de subministraments, la JCCP de Catalunya ha declarat el següent en el seu informe 26/2023:
- Contractes de subministrament:
En cas que es tracti d’un subministrament de béns mobles licitat per preus unitaris, no és necessari el desglossament dels costos de les prestacions que s’inclouen en el preu unitari, ja que el seu preu ja es troba determinat de manera unitària al mercat i els costos ja venen incorporats en el preu unitari final de mercat: els costos en què ha incorregut el productor del subministrament són de difícil –o impossible– càlcul i aliens als costos del contracte –l’objecte del qual es relaciona amb el subministrament i no així amb la producció.
En aquests casos, doncs, n’hi ha prou amb desglossar el PBL en unitats executades per unitats de preu de mercat.
En canvi, si el subministrament inclou, a part del preu unitari, prestacions complementàries o accessòries, sí que s’exigeix el desglossament –si bé no necessàriament en termes de costos directes, indirectes i altres eventuals despeses– als efectes d’imputar al preu unitari aquelles prestacions.
- Contractes de serveis:
A causa de la manca d’un precepte equivalent a l’art. 131 RD 1098/2001, previst pel contracte obres, que defineix els conceptes que cal tenir en compte dins de cada categoria de costos, segons reiterada doctrina i jurisprudència dels tribunals de recursos contractuals, poden aplicar-se analògicament a la resta de tipologies contractuals com a criteri orientatiu, mai obligatori. En conseqüència, l’estructura mínima que hauria de tenir el desglossament de costos hauria d’incloure –sens perjudici de les especificitats de cada sector– els costos directes, els indirectes, les despeses generals i el benefici industrial.
Pel que fa als costos directes, cal que aquests incloguin els costos laborals, concepte que no s’assimila exactament al de costos salarials: mentre que els costos salarials s’han de restringir únicament a les percepcions salarials, els laborals inclouen, a més, d’altres costos com les cotitzacions obligatòries a la SS o els elements vinculats al CC d’aplicació.
D’acord amb l’art. 100.2 de la LCSP, cal que el PBL desglossi els costos salarials per gènere i categoria, atenent al conveni col·lectiu de referència. En aquest sentit, segons l’informe de la JCCP, aquest desglossament és obligatori en els següents casos:
- Quan els costos salarials de les persones ocupades per a l’execució del contracte constitueixin el cost principal del contracte.
- Quan els costos salarials siguin un element integrador del preu (no només siguin un cost, sinó que formin part del preu del contracte).
- Quan els costos salarials siguin els dels treballadors vinculats a l’execució del contracte que realitzen la prestació directament per a l’AP (i la prestació la rebi directament l’Administració, i no la ciutadania o el públic en general).
En els contractes que no compleixin aquests requisits també s’han d’incloure els costos laborals (i, per tant, salarials) i justificar-los degudament, però no amb el grau de detall relatiu a la desagregació de gènere i categoria professional.
En tot cas, igual que en els contractes de subministraments, si el pressupost es calcula per preus unitaris no cal desglossar-lo.
ENLLAÇ a l'informe.