S’ha publicat al DOGC, el dia 22 de maig de 2023, la Llei 9/2023, del 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya (DOGC núm. 8920 - 22.5.2023).
Aquesta Llei té per objecte establir les normes i les mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya, i també complementar el Decret llei 1/2023, del 28 de febrer, pel qual s'estableixen mesures extraordinàries i urgents per a fer front a la situació de sequera excepcional en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya (article 1).
Per tant, el primer que hem de destacar és que la Llei 9/2023 no deroga sinó que complementa el Decret Llei 1/2023, del 28 de febrer (DOGC núm. 8866 – 2.3.2023) que ja va ser objecte d’una nota informativa prèvia per part dels Serveis Jurídics de l’ACM (enllaç: https://www.acm.cat/juridic/nota-informativa-mesures-extraordinaries-urgents-situacio-sequera-excepcional-districte-fluvial-catalunya). Aquest Decret Llei va ser validat pel Parlament de Catalunya en la sessió de Ple del 22 de març de 2023.
La Llei 9/2023, de 19 de maig, regula, estableix o complementa cinc qüestions que no van ser objecte de regulació en el Decret Llei 1/2023 com són les següents: a) Disposar que la contractació de les inversions urgents es pugui fer pel tràmit d'urgència; b) Garantir una sèrie d’inversions urgents i necessàries; c) Establir un Pla de xoc de suport a l'activitat agrària i habilitació dels recursos econòmics extraordinaris; d) Modificar el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera pel que fa a l’ompliment de les piscines; e) Fixar una moratòria en el règim sancionador als ajuntaments;
A. Tramitació per emergència en la contractació pública.
Pel que fa a la primera qüestió, l’article 2 de la Llei estableix que <<els expedients de contractació d'obres, subministraments i serveis que es tramiten en aplicació del Decret llei 1/2023 i d'aquesta llei, pels quals s'estableixen mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a tot el territori de Catalunya, en els àmbits declarats en situació d'excepcionalitat i d'emergència poden ésser objecte de tramitació d'emergència als efectes del que disposa l'article 120 de la Llei de l'Estat 9/2017, del 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, del 26 de febrer de 2014>>. Aquest apartat es complementa amb el que estableix l’apartat 2 del mateix article 2: <<Les obres i actuacions que consten en el Decret llei 1/2023 i en els annexos d'aquesta llei són urgents i prioritàries, i poden ésser objecte de contractació pel procediment que fixa l'apartat 1 i executades per les administracions competents en el servei d'abastament>>. Tant el procediment d’emergència que disposa l’apartat 1 com també el caràcter urgent i prioritari de l’apartat 2 s’aplicaran a tots els expedients de contractació d'obres, subministraments, assistències i actuacions necessaris per a afrontar la situació de sequera excepcional (art. 2.3).
També és molt important destacar el que estableix l’article 2.4 de la Llei en relació a la possibilitat que les obres i actuacions dels àmbits declarats en situació d'excepcionalitat i d'emergència puguin ser executades pels operadors vinculats a la gestió de l'aigua o per les entitats gestores dels serveis d'abastament, amb l'autorització prèvia dels ajuntaments.
Pel que fa a les tipologies d'actuacions per a executar pel procediment d'emergència, l’Annex 1 de la Llei estableix un llistat complet d’aquestes obres entre les que podem trobar, per exemple, obres de millorament de la connectivitat de les xarxes d'abastament, obres o actuacions per a la recuperació de pous en desús o construcció de nous punts alternatius d'abastament per a ús domèstic i infraestructures auxiliars, entre d’altres.
Finalment, la Junta Consultiva de Contractació haurà de redactar, quan hagi finalitzat el període de sequera, un informe final que ha d'incloure una llista de totes les obres i altres actuacions prioritàries que s'han licitat, el cost que han tingut per a l'Administració i la utilitat que han aportat (article 2.5).
B. Assumpció de costos per l’ACA.
Per una altra banda, l’article 3 de la Llei estableix que serà l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) qui haurà d’assumir, amb caràcter extraordinari, els costos derivats de l'adequació, el millorament o la instal·lació d'elements de control i gestió dels recursos hídrics disponibles al medi, com també les instal·lacions, obres i actuacions urgents i prioritàries que corresponguin als ens locals com a conseqüència de les disposicions que el Govern aprovi per a afrontar la situació de sequera excepcional. Això no obstant, aquestes actuacions també poden ésser finançades amb càrrec a fons estatals i europeus.
En la mateixa línia, la Disposició Addicional Primera habilita una sèrie de recursos econòmics addicionals per a la realització d’obres i actuacions urgents i prioritàries entre les quals podem destacar les següents:
- El Govern haurà d’habilitar una dotació pressupostària per a cobrir els costos de les obres i actuacions urgents i impulsar les inversions previstes a l’Annex 2 de la Llei (es tracta de grans infraestructures com, per exemple, l’ampliació de la dessalinitzadora de la Tordera o la finalització del projecte i l'obra d'ampliació de l'estació de tractament d'aigua potable del Besòs ).
- El Govern impulsarà per al millorament dels recursos hídrics, ajuts als ens locals per un import de 50 milions d'euros (apartat 3 de la Disp. Addicional Primera).
- També, l’ACA haurà d’habilitar una línia de subvencions adreçada als ens locals, de 6 milions d'euros, per a la construcció de nous tractaments de regeneració, canonades de distribució i infraestructures que li són necessàries o establir una línia de finançament per als municipis perquè redactin els plans d'emergència municipals en situacions de sequera, entre d’altres (v. apartat 5 de la Disp. Addicional Primera).
C. Pla de xoc de suport a l’activitat agrària
La Disposició Addicional Segona estableix que el Govern, per mitjà del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, haurà de dissenyar en el termini d’un (1) mes des de la data d’aprovació de la Llei, un pla de xoc de suport a l'activitat agrària, que ha d'incorporar mesures per a garantir la supervivència de les explotacions agrícoles i ramaderes davant la gravetat de l'afectació provocada per la situació de sequera. Aquest Pla de xoc haurà d’establir una línia d'ajuts directes per als sectors agraris i ramaders o establir una línia de préstecs bonificats per part de l'Institut Català de Finances per a garantir la continuïtat de les campanyes futures, entre d’altres qüestions.
D. Modificació del Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera.
Un altre qüestió important per als ens locals que regula aquesta Llei és la modificació del Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera aprovat per l’Acord GOV/1/2020, del 8 de gener, pel que fa a la utilització de d'aigua per a l'ompliment de piscines (Disposició Final Primera):
- En primer lloc, es modifica la lletra e del subapartat 2 de l'apartat 4 del capítol 5, per introduir la possibilitat que es permeti la utilització d'aigua per a l'ompliment de piscines quan aquesta “respongui a obres de rehabilitació de la piscina o de modificació del vas” (anteriorment, només es permetia en els casos del primer ompliment de piscines de nova construcció).
- En segon lloc, es modifica lletra c del subapartat 2 de l'apartat 5 del capítol 5 per introduir dos nous supòsits en què es podrà utilitzar aigua per a l'ompliment de piscines:
“a) En les piscines d'ús públic, definides en l'article 2.2 del Reial decret 742/2013, del 27 de setembre, pel qual s'estableixen els criteris tecnicosanitaris de les piscines, o en les piscines d'ús privat de tipus 3A, definides en l'article 2.3.a del dit Reial decret, el primer ompliment de piscines de nova construcció o l'ompliment que respongui a obres de rehabilitació de la piscina o de modificació del vas”.
“b) En les piscines de les instal·lacions juvenils inscrites en el Registre d'Instal·lacions Juvenils de la Direcció General de Joventut”.
E. Moratòria en el règim sancionador.
Per últim, aquesta Llei (Disposició Final Tercera) estableix una moratòria en el règim sancionador establert en l'apartat 1.b, d, e i g i els apartats 2 i 3 de l'article 29 bis del text refós de la legislació en matèria d'aigües de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2003, del 4 de novembre, que entrarà en vigor al cap d'un mes de la data de publicació de l'ordre de convocatòria de la línia d'ajuts a què fa referència l'apartat 3 de la disposició addicional primera (és a dir, els ajuts als ens locals per al millorament dels recursos hídrics per un import de 50 milions d’euros).
Aquesta Llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), excepte pel que fa al règim sancionador en els termes exposats (D.F. 3ª).