DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
El passat dia 3 de gener de 2025 es va publicar al BOE la Llei Orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia (BOE núm. 3 de 3.01.2025).
Com a continuació de la nota informativa emesa per aquests serveis jurídics el passat 21 de gener de 2025 sobre la Llei Orgànica 1/2025, de 2 de gener i les seves principals afectacions per als ens locals, en la qual es van exposar novetats com els tribunals d’instància, la creació de les Oficines de Justícia als Municipis i el paper dels jutges de pau en el nou model, procedim ara a comentar unes altres disposicions d’aquella llei orgànica amb efectes per a l’administració local. En concret, la disposició final setena, que introdueix unes modificacions a la Llei a Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases del Règim Local (en endavant, LRBRL), i el reconeixement de la legitimació dels sindicats per actuar en l’ordre contenciós administratiu en interès del personal funcionari o estatutari afiliat.
D’altra banda, tot i no dedicar-hi més espai, cal assenyalar que la disposició addicional sisena de la LO 1.2025 modifica uns articles de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General (LOREG) per, principalment, adaptar l’estructura de les Juntes Electorals de Zona a la nova estructura del servei públic de justícia.
Pel que fa a la seva vigència, la disposició final trenta-vuitena preveu que la llei entri en vigor als tres mesos de la seva publicació al BOE (apartat 1) excepte el Títol I, la disposició addicional primera, les disposicions transitòries primera a vuitena i la disposició final sisena que van entrar en vigor als vint dies de la publicació al BOE (apartat 2) i les qüestions previstes a l’apartat 3 de la disposició final trenta-vuitena que entraran en vigor als nou mesos de la seva publicació al BOE.
1. Aportacions dels grups polítics locals als partits polítics
L’apartat U de la disposició final setena de la L.O. 1/2025 modifica el paràgraf cinquè de l’apartat 3 de l’article 73 LRBRL que restarà redactada en els termes següents:
“Respecte la dotació a què es refereix el paràgraf segon d'aquest apartat 3, les aportacions que els grups polítics destinin als partits polítics, de conformitat amb el que disposa la normativa de finançament d'aquests últims, no seran objecte de comptabilitat específica excepte d'aquelles quantitats que, si s' escau, es pogués reservar el grup municipal que posarà a disposició del ple de la corporació sempre que aquest ho demani.”
Amb el canvi introduït s’explicita la pràctica de molts grups municipals de transferir tota o una part de la dotació econòmica que reben de la corresponent corporació local als partits polítics als quals es troben vinculats, tot establint que l’obligació que tenen els grups de portar-ne una comptabilitat específica sotmesa al control del ple exclou les quantitats que es destinin als partits, assumint que ja es troben subjectes a control d’acord amb la legislació de finançament dels partits polítics. Tanmateix, l’obligació de portar una comptabilitat específica es manté per a les quantitats que els grup polítics no transfereixi a cap partit i es reservi per a les seves activitats.
2. Assumpció de facultats relatives als funcionaris d’Administració local amb habilitació de caràcter nacional pel País Basc
L’apartat Dos de la Disposició Final Setena de la L.O. 1/2025 modifica l’apartat 7 de la disposició addicional segona de la LRBRL ( Règim Foral Basc) per establir que totes les facultats previstes a l’art. 92.bis i concordants de la LRBRL seran assumides per la Comunitat Autònoma del País Basc:
«7. En l'àmbit de la Comunitat Autònoma del País Basc, la normativa reguladora dels funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional prevista en l'article 92.bis i concordants d'aquesta Llei, s'aplicarà de conformitat amb la disposició addicional primera de la Constitució, amb l'article 149.1.18a de la mateixa i amb la Llei orgànica 3/1979, de 18 de desembre, per la qual s'aprova l'Estatut d'Autonomia per al País Basc, tenint en compte que totes les facultats previstes en el citat article 92.bis respecte a aquest personal seran assumides en els termes que estableixi la normativa autonòmica, incloent entre les mateixes la facultat de selecció, l'aprovació de l'oferta pública d'ocupació per a cobrir les vacants existents de les places corresponents a les mateixes en el seu àmbit territorial, convocar exclusivament per al seu territori els processos de provisió per a les places vacants en aquest, la facultat de nomenament del personal funcionari en aquests processos de provisió, l'assignació del primer destí i les situacions administratives».
Per últim, cal recordar que aquesta disposició final setena i, per tant, les modificacions efectuades en la LRBRL entren en vigor el dia 3 d’abril de 2025 (v. disposició final trenta-vuitena L.O. 1/2025).
3. La modificació de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciós administrativa: la legitimació dels sindicats per actuar en l’ordre contenciós administratiu
Un altre aspecte rellevant de la L.O. 1/2025, de 2 de gener amb afectació per a les entitats locals és el reconeixement de la legitimació dels sindicats per actuar en l’ordre contenciós administratiu en defensa dels seus afiliats.
Més concretament, l’article 21.Dos de la L.O. 1/2025, de 2 de gener, modifica l’apartat 1 de l’article 19 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, Reguladora de la Jurisdicció contenciós administrativa (en endavant LRJCA) per introduir una nova lletra k), amb la següent redacció:
«Els sindicats estaran també legitimats per a actuar, en nom i interès del personal funcionari i estatutari afiliat que així ho autoritzi, en defensa dels seus drets individuals, recaient sobre aquests afiliats els efectes d'aquella actuació».
En relació a això, també es modifica l’apartat 2 de l’article 45 LRJCA per introduir una nova lletra e), amb la següent redacció (art. 21.Tres L.O. 1/2025):
«e) En els casos en què el recurs s'hagi interposat per un sindicat que actuï en nom i interès del personal funcionari i estatutari conforme disposa la lletra k) de l'article 19.1, el document o documents que acreditin l'afiliació d'aquest personal i l'existència de comunicació pel sindicat a l'afiliat de la voluntat d'iniciar el procés, així com l'autorització expressa de l'afiliat al sindicat per a aquesta iniciació».
Per tant, en aquells casos en què el recurs contenciós administratiu s’interposi per un sindicat a l’empara del previst a la lletra k) de l’art. 19.1 entre els documents que hauran d’acompanyar l’escrit del recurs s’haurà d’incloure el document o documents que acreditin l’afiliació del personal, la comunicació pel sindicat a l’afiliat de la voluntat d’iniciar el procés i l’autorització expressa de l’afiliat al sindicat per a aquesta iniciació.
Aquesta modificació de la LRJCA relativa a la legitimació dels sindicats entra en vigor el dia 3 d’abril de 2025 d’acord amb el previst a la disposició final trenta vuitena.