DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S’ha publicat al DOGC, el dia 2 d’agost de 2024 la Resolució ACC/2814/2024, de 29 de juliol, per la qual es declara la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació 07 Capçalera del Ter i 16 Mitjà Llobregat, i es declara la sortida de l'estat d'alerta i l'entrada en l'estat de prealerta per sequera hidrològica de la unitat d'explotació 06 Capçalera del Llobregat (DOGC núm. 9218 - 2.8.2024).
1. Introducció: la repercussió favorable en l’estat de les reserves d’aigua de les pluges de juny
Amb caràcter introductori, la Resolució ACC/2814/2024, de 29 de juliol, conté una molt breu justificació de l’Acord adoptat per la Comissió Interdepartamental de la Sequera el passat dia 23 de juliol de 2024 sobre les modificacions dels estats de sequera en les diferents unitats d’explotació: «La continuïtat de l'episodi de precipitacions del mes de juny està tenint una repercussió favorable en l'estat de les reserves d'aigua». En aquest sentit, la Comissió Interdepartamental acorda:
— Declarar la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació 07 Capçalera del Ter i 16 Mitjà Llobregat.
— Declarar la sortida de l'estat d'alerta i l'entrada en l'estat de prealerta per sequera hidrològica de la unitat d'explotació 06 Capçalera del Llobregat.
En relació a això, els embassaments del districte de conca fluvial de Catalunya es situen al 33,49% el dia 7 d’agost de 2024. Pel que fa a la sortida de l’estat d’alerta i l’entrada en l’estat de prealerta de la unitat d’explotació 06 Capçalera del Llobregat aquesta afecta a 20 municipis de les comarques del Berguedà, el Solsonès i el Ripollès: Castell de l’Areny, Castellar de n'Hug, Castellar del Riu, Cercs, Fígols, Gisclareny, Gombrèn, Gósol, Guardiola de Berguedà, Guixers, la Coma i la Pedra, la Nou de Berguedà, la Pobla de Lillet, les Llosses, Saldes, Sant Jaume de Frontanyà, Sant Julià de Cerdanyola, Sant Llorenç de Morunys, Vallcebre, Vilada.
En segon lloc, pel que fa a la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta de les unitats d’explotació 07 i 16, aquesta afecta a 97 municipis de les comarques d’Osona, Ripollès, Moianès, Berguedà, Vallès Oriental i Vallès Occidental a excepció dels municipis de Sant Feliu de Codines (Vallès Oriental) i Vacarisses (Vallès Occidental) que d’acord amb l’apartat 3 de la Resolució es mantenen en estat d’emergència per sequera hidrològica.
2. Els efectes de l’entrada en l’estat de prealerta (unitat d’explotació 06 – Capçalera Llobregat)
La sortida de l’estat d’alerta i l’entrada en l’estat de prealerta comporta l’inici d’un estat de transició que rep el nom de Prealerta i que es declara quan les reserves baixen per sota del 60%.
D’acord amb l’apartat 3.2 de l’Acord GOV/1/2020, de 8 de gener, pel qual s’aprova el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera (d’ara endavant, PES) «aquesta fase no comporta limitacions a les persones usuàries, però sí porta associades certes accions preparatòries a nivell d’organització interna i de comunicació de dades». En el mateix sentit, l’apartat 3.7 («Declaració d’estats de sequera pluviomètrica i sequera hidrològica i activació de les mesures») estableix que la «publicació de la declaració d’entrada de les unitats d’explotació en la situació de Prealerta comporta una sèrie d’accions preparatòries, com ara mesures a nivell d’organització interna, a més d’altres com la comunicació de dades per part d’usuaris i usuàries».
Pel que fa a les accions preparatòries a càrrec dels ens implicats en la gestió, l’apartat 4.4 del PES destaca les següents:
Tipus de mesura |
Objectiu |
Acció preparatòria |
Ens responsable |
Estimació del temps disponible |
---|---|---|---|---|
Preparació per l'Alerta . |
Preparació per l'aplicació de les primeres mesures en fase d'Alerta. |
Comprovació dels Plans d’emergència en situacions de sequera i actualització si s'escau. Inici tasques de redacció del ban , ordenança o reglament adreçat a la fase d’alerta. |
Ens titulars o prestadors del servei d’abastament . |
5 -11 mesos fins l'Alerta. |
Comprovació captacions subterrànies. |
Preparació del funcionament de les captacions recuperades en la sequera 2006- 2008. |
Comprovació de les captacions (bombes, plantes de tractament,...). Comprovació dels contractes elèctrics. Resolució de les incidències que es detectin. |
Ens titulars o prestadors del servei d’abastament . |
5 -11 mesos fins l'Alerta . |
Comprovació instal·lacions de reutilització. |
Preparació de l'inici del subministrament d'aigua regenerada en fase d'Alerta. |
Comprovació de les infraestructures de tractament i impulsió. Comprovació del protocol de subministrament a les persones usuàries. |
Administracions gestores dels sistemes de reutilització. |
5 -11 mesos fins l'Alerta . |
A més, d’acord amb l’apartat 5.2 del PES («Deures de comunicació»), des de l’entrada en l’escenari de Prealerta per sequera hidrològica, l’Agència Catalana de l’Aigua pot requerir a les principals persones usuàries d’aigua per tal que proporcionin periòdicament la informació en relació amb el consum d’aigua a la què fan referència els següents subapartats.
Pel que fa a les mesures de gestió, s'activen els recursos d'aigua no convencionals i la producció d'aigua dessalinitzada comença a incrementar-se progressivament amb l'objectiu de mantenir el màxim possible les reserves d'aigua (que depenen de la pluja i el desgel) en els embassaments.
3. Els efectes de la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta. Les mesures específiques en l’estat d’alerta a les unitats d’explotació 07 i 16
La declaració de la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació 07 Capçalera del Ter i 16 Mitjà Llobregat comporta l’aplicació de les mesures específiques en estat d’Alerta previstes a l’apartat art. 5.4.2 del Pla Especial d’actuació en situació d'alerta i eventual sequera aprovat per l’Acord GOV/1/2020, de 8 de gener, en endavant, PES i que es deixin d’aplicar les mesures previstes per l’estat d’excepcionalitat.
En aquest sentit i, a efectes de no reiterar notes informatives anteriors, recomanem consultar la nota informativa sobre la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta de les unitats d’explotació dels Embassaments del Ter i del Llobregat elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM on es troben resumides i detallades totes les mesures específiques aplicables en l’estat d’Alerta.
Igualment, cal recordar que la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta també té com a conseqüència el fet que ja no es pugui aplicar la possibilitat de tramitar els expedients de contractació d’obres, subministraments i serveis per la via d’emergència prevista a l’article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre d’acord amb la Llei 9/2023, del 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya atès que aquesta possibilitat només es preveu en els àmbits declarats en situació d’excepcionalitat i emergència i no en els àmbits declarats en situació d’alerta.
4. Manteniment de l’estat d’emergència a Vacarisses i Sant Feliu de Codines
Per una altra banda, com ja hem dit, l’apartat 3 de la Resolució ACC/2814/2024, de 29 de juliol manté l'estat declarat d'emergència per sequera hidrològica dels municipis de Sant Feliu de Codines i de Vacarisses. Pel que fa a les mesures específiques aplicables en l’estat d’emergència I, els Serveis Jurídics de l’ACM també les van recopilar amb ocasió de la nota informativa obre la Resolució ACC/220/2024, d'1 de febrer, per la qual es declara l'estat d'emergència I per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Ter-Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Llobregat elaborada el passat 2 de febrer de 2024.
5. Entrada en vigor de la Resolució
D’acord amb la mateixa Resolució, produeix efectes a partir de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (per tant, des del 2 d’agost de 2024). A més, la Resolució també es publicarà al web de l'Agència Catalana de l'Aigua i al Portal de la Transparència.
6. Enllaços
- Resolució ACC/2814/2024, de 29 de juliol, per la qual es declara la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació 07 Capçalera del Ter i 16 Mitjà Llobregat, i es declara la sortida de l'estat d'alerta i l'entrada en l'estat de prealerta per sequera hidrològica de la unitat d'explotació 06 Capçalera del Llobregat. ENLLAÇ
- Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera aprovat per l’Acord GOV/1/2020, de 8 de gener (versió consolidada abril 2024). ENLLAÇ
- Pòster de restriccions d'aigua en els usos urbans en estat d’alerta per sequera elaborat per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). ENLLAÇ
- Pòster amb les restriccions d'aigua per a piscines en escenari d’alerta per sequera elaborat per l’ACA. ENLLAÇ