DESCARREGAR LA NOTA JURÍDICA (format pdf)
S’ha publicat al DOGC, el dia 28 de de juny de 2024 la Resolució ACC/2311/2024, de 25 de juny, per la qual es declara la sortida de l'estat d'emergència II i l'entrada en l'estat d'emergència I per sequera hidrològica de la unitat d'explotació Embassament Darnius Boadella i la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter Llobregat (DOGC núm. 9193 - 28.6.2024).
1. Introducció: la sortida de l’estat d’excepcionalitat per la recuperació dels volums d’aigua emmagatzemada i l’entrada en l’estat d’alerta.
Amb caràcter introductori, la Resolució ACC/2311/2024, de 25 de juny, conté una breu motivació sobre l’Acord adoptat per la Comissió Interdepartamental de la Sequera en relació a la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en estat d’alerta per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter-Llobregat: «La progressiva recuperació dels volums d'aigua emmagatzemada als embassaments de l'àmbit Ter-Llobregat i a l'embassament Darnius-Boadella per efecte de les aportacions d'aigua que les últimes setmanes han arribat als embassaments, fruit dels episodis de pluja, ha comportat que el 18 de juny de 2024 la Comissió Interdepartamental de la Sequera acordi la sortida de l'estat d'emergència II i l'entrada en l'estat d'emergència I per sequera hidrològica de la unitat d'explotació Embassament Darnius-Boadella i la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta de les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter-Llobregat».
En relació a això, els embassaments del districte de conca fluvial de Catalunya es situen al 37,10% el dia 28 de juny de 2024 i la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta afecta a un total de 202 municipis catalans de 14 comarques que engloben a una xifra al voltant dels 6 milions d’habitants.
2. Mesures específiques en Alerta (I): volum màxim d’aigua per habitant i dia.
Els volums lliurats per a abastament de població no poden superar una dotació màxima equivalent de 250 litres per habitant i dia, incloent les fraccions servides des dels recursos propis municipals (art. 5.4.2 del Pla Especial d’actuació en situació d'alerta i eventual sequera aprovat per l’Acord GOV/1/2020, de 8 de gener, en endavant, PES). Aquesta quantitat inclou les activitats econòmiques i comercials.
A més, les mesures que s’han d’aplicar en situació d’alerta per sequera impliquen una sèrie de limitacions en alguns usos de l’aigua i de reducció d’aquesta respecte al consum normal, per a reg agrícola (25%), per a usos ramaders (10%), per a usos industrials (5%), per a usos recreatius que impliquin reg (30%) i altres usos recreatius (5%).
3. Mesures específiques en Alerta (II): mesures relatives al reg de zones verdes i jardins.
La lletra a) de l’art. 5.4.2 del PES estableix que es permet el reg de jardins i zones verdes, tant de caràcter públic com particular però aquest ha de fer-se només en l’horari de menor insolació (de 20h a 8h).
A més, la dotació per a reg ha de ser la mínima indispensable adaptant-se en tot moment a les condicions de temperatura i humitat. Cal evitar el reg durant moments de pluja, ja sigui utilitzant sensors automàtics o mitjançant altres formes de supervisió del reg. En qualsevol cas, no pot superar-se una dotació de 450 m3/ha/mes.
Per últim, el reg dels jardins particulars es pot realitzar, com a màxim, dos dies cada setmana. Les entitats locals han de determinar la pauta d’alternança. Per defecte, els habitatges amb numeració parella o sense numeració poden regar els dimecres i els dissabtes, i els que tinguin numeració senar els dijous i els diumenges.
4. Mesures específiques en Alerta (III): piscines.
Per una altra banda, pel que fa a les piscines, la lletra e) del subapartat 2 de l'apartat 4 del capítol 5 del PES (modificat en aquest punt per l’Acord GOV/191/2023, de 19 de setembre i també per la Disp. Final de la Llei 9/2023, del 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya) estableix que «la utilització d’aigua per a l'ompliment de piscines queda limitada als casos següents:
- El reompliment parcial de piscines que disposin d'un sistema de recirculació de l'aigua, en les quantitats indispensables per reposar les pèrdues d'aigua per evaporació i neteja de filtres i per garantir la qualitat sanitària de l'aigua.
- El primer ompliment de piscines de nova construcció o l'ompliment que respongui a obres de rehabilitació de la piscina o de modificació del vas.
- En centres educatius, l'ompliment complet o parcial de piscines desmuntables de capacitat inferior a 500 litres destinades al bany d'infants.
- L'ompliment i el reompliment de les piscines de les instal·lacions juvenils inscrites en el Registre d'Instal·lacions Juvenils de la Direcció General de la Joventut.
- L'ompliment i el reompliment de les piscines d'ús terapèutic ubicades en hospitals i centres d'educació especial.
- L'ompliment i el reompliment de les piscines destinades al bany de persones que disposen d'una avaluació del grau de discapacitat en la qual consta que pateixen alteracions de la conducta.
Aquestes limitacions no s'apliquen a les piscines d'aigua de mar que s'omplin i es buidin sense connexió a les xarxes d'abastament i de sanejament públiques».
5. Mesures específiques en Alerta (IV): neteja de carrers i mobiliari urbà.
La lletra c) del subapartat 2 de l'apartat 4 del capítol 5 del PES conté les següents mesures relatives a la neteja de carrers, paviments i façanes en l’estat d’alerta:
- Els serveis municipals han de realitzar la neteja amb la mínima despesa d’aigua indispensable i prioritzant, quan sigui possible, l’ús d’aigua no procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable.
- Es prohibeix als particulars la neteja de carrers, paviments, façanes i similars utilitzant mànigues d’aigua o altres sistemes que utilitzin una làmina d’aigua per arrossegar la brutícia. La prohibició no inclou la neteja amb pal de fregar, amb galleda i esponja o amb sistemes de neteja d’alta pressió.
6. Mesures específiques en Alerta (V): fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic de l’aigua.
En relació a això, el PES estableix que resta prohibit l’ompliment total o parcial de fonts ornamentals, llacs artificials i altres elements d’ús estètic de l’aigua.
Com a excepció a l’anterior, en llacs artificials que facin de suport vital de vida aquàtica es permet el mínim ús de l’aigua imprescindible per al seu manteniment. En qualsevol cas s’ha d’estudiar i, si és viable, s’ha de realitzar el trasllat i/o la concentració de la vida aquàtica afectada a aquell entorn que n’asseguri la màxima supervivència amb el mínim consum d’aigua.
7. Mesures específiques en Alerta (VI): neteja de vehicles.
Pel que fa a la neteja de qualsevol tipus de vehicles, aquesta queda limitada als casos següents [lletra f) de l’article 5.4.2 del PES]:
- Neteja en establiments comercials dedicats a aquesta activitat que compten amb sistemes de recirculació de l’aigua.
- Fora dels establiments comercials es permet únicament la neteja dels vidres, miralls, retrovisors, llums i plaques de matrícula mitjançant l’ús d’esponja i galleda.
- També es permet la neteja de vehicles fora d’establiments comercials si és necessari per a mantenir la seguretat i salut de les persones i dels animals. Dins d’aquesta categoria s’inclouen els vehicles de transport de menjar, transport d’animals (vius o morts), ambulàncies, vehicles mèdics i transport de medicaments, així com els vehicles de transport de residus. En qualsevol cas, la neteja es farà amb la mínima utilització d’aigua possible.
8. Mesures específiques en Alerta (VII): granges.
L’ús en granges d’aigua procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable queda limitat a les quantitats necessàries per l’abeurament i neteja dels animals, així com per a la neteja del recinte. Per aquest darrer ús cal utilitzar només les quantitats imprescindibles per mantenir les condicions sanitàries i només en cas que no es disposi d’una font alternativa i exclusivament mitjançant sistemes de neteja a pressió o altres d’eficàcia equivalent. En qualsevol cas, les dotacions màximes s’han d’ajustar als valors previstos a la planificació hidrològica.
9. Mesures específiques en Alerta (VIII): eliminació de pols en l’aire.
Es prohibeix la utilització d’aigua per a l’eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire.
10. Mesures específiques en Alerta (IX): plans emergència en situacions de sequera locals.
Les administracions locals poden establir en els seus Plans d’emergència en situacions de sequera limitacions addicionals i/o prohibicions a l’ús d’aigua per a l’estat d’Alerta en instal·lacions esportives, públiques o privades, i en actes i/o espais lúdics.
11. Recordatori: Decau la possibilitat de recórrer a la contractació d’emergència de l’art. 120 LCSP.
Per últim, cal recordar que d’acord amb l’article 2 de la Llei 9/2023, del 19 de maig, de mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a Catalunya (DOGC núm. 8920 - 22.5.2023) «els expedients de contractació d'obres, subministraments i serveis que es tramiten en aplicació del Decret Llei 1/2023 i d'aquesta llei, pels quals s'estableixen mesures extraordinàries i urgents per a afrontar la situació de sequera excepcional a tot el territori de Catalunya, en els àmbits declarats en situació d'excepcionalitat i d'emergència poden ésser objecte de tramitació d'emergència als efectes del que disposa l'article 120 LCSP (...)», per tant, l’entrada en l’estat d’alerta d’acord amb aquesta Resolució té com a conseqüència el fet que ja no es pugui aplicar la possibilitat de tramitar aquests expedients de contractació d’obres, subministraments i serveis per la via d’emergència prevista a l’article 120 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre atès que aquesta possibilitat només es preveu en els àmbits declarats en situació d’excepcionalitat i emergència i no en els àmbits declarats en situació d’alerta.
12. Sortida de l’estat d’Emergència II i entrada en l’estat Emergència I de la unitat d'explotació 09 Embassament Darnius-Boadella.
L’apartat 1 de la Resolució ACC/2311/2024, de 25 de juny, declara la sortida de l'estat d'emergència II i l'entrada en l'estat d'emergència I per sequera hidrològica de la unitat d'explotació 09 Embassament Darnius-Boadella. Aquesta declaració afecta un total de 12 municipis (Cabanes, Cadaqués, Castelló d’Empúries, Figueres, Fortià, Llers, Riumors, Roses, Santa Llogaia d’Àlguema, Vilamalla, Vila-Sacra i Far d’Empordà).
Pel que fa a les mesures aplicables a l’estat d’Emergència I pot resultar d’utilitat consultar la nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM el passat 2 de febrer de 2024 en què es van detallar les mesures previstes en aquest estat de sequera hidrològica quan es va produir l’entrada en Emergència I de les unitats d'explotació Embassaments del Ter-Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Llobregat.
13. Entrada en vigor de la Resolució.
D’acord amb la mateixa Resolució, produeix efectes a partir de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (per tant, des del 28 de juny de 2024). A més, la Resolució també es publicarà al web de l'Agència Catalana de l'Aigua i al Portal de la Transparència.
14. Enllaços
- Resolució ACC/2311/2024, de 25 de juny, per la qual es declara la sortida de l'estat d'emergència II i l'entrada en l'estat d'emergència I per sequera hidrològica de la unitat d'explotació Embassament Darnius Boadella i la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter Llobregat.
- ACORD GOV/1/2020, de 8 de gener, pel qual s'aprova el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera (PES).
- Modificació puntual del PES en virtut de l’Acord GOV/191/2023, de 19 de setembre
- Pòster de restriccions d'aigua en els usos urbans en estat d’alerta per sequera elaborat per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
- Pòster amb les restriccions d'aigua per a piscines en escenari d’alerta per sequera elaborat per l’ACA.
- Nota de premsa del Govern de la Generalitat de Catalunya.