Nota jurídica respecte les novetats relatives al finançament del món local del R.D. Llei 8/2023, de 27 de desembre, pel qual s'adopten mesures per afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels conflictes a Ucraïna i Orient Pròxim
El passat dia 28 de desembre de 2023 es va publicar al BOE (BOE núm. 310 de 28.12.2023) el Reial Decret Llei 8/2023, del 27 de desembre, pel qual s'adopten mesures per a afrontar les conseqüències econòmiques i socials derivades dels conflictes a Ucraïna i Orient Pròxim, així com per a pal·liar els efectes de la sequera. Aquest Reial Decret Llei va ser convalidat pel Congrés dels Diputats mitjançant la Resolució de 10 de gener de 2024, del Congrés dels Diputats, per la qual s'ordena la publicació de l'Acord de convalidació del Reial decret llei 8/2023, de 27 de desembre (BOE núm. 11, de 12.01.2024).
A. Introducció:
Des de la primavera de 2022 i fins la data d’avui el Govern de l’Estat ha aprovat un total de set (7) paquets de mesures amb la finalitat inicial d’afrontar les conseqüències a l’Estat espanyol de la guerra a Ucraïna. Bàsicament, podem resumir aquests paquets de mesures aprovats pel Govern central de la següent forma:
Reials Decrets Llei (per ordre cronològic) |
Principals mesures contingudes |
1. R.D. Llei 6/2022, del 29 de març, pel que s’adopten mesures urgents en el marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna |
-Baixada dels impostos en l’àmbit elèctric. - Bonificació preu carburants. - Escut social pels col·lectius més vulnerables. -Ajuts sectors productius més afectats per l’alça de preus de l’energia. -Augment prestacions socials (IMV/ No contr.) |
2. R.D. Llei 10/2022, del 13 de maig, pel que s’estableix un mecanisme d’ajust dels costos de producció per la reducció del preu de l’electricitat en el mercat majorista |
- Implementació del conegut <<mecanisme ibèric>> a l’Estat espanyol i Portugal. |
3. R.D. Llei 11/2022, de 25 de juny, pel que s’adopten i prorroguen determinades mesures per respondre a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna |
- Congelació del preu de la bombona de butà. - Subvenció de fins a un 30% dels títols transport multiviatge de transport públic. - Increment recolzament assegurança agrària. |
4. R.D. Llei 14/2022, d’1 d’agost, de mesures de sostenibilitat econòmica en l’àmbit del transport, en matèria de beques, així com mesures d’estalvi, eficiència i estalvi (...) |
- Gratuïtat del transport públic de mitjà distància per ferrocarril. - Increment de les línies d’ajuts directes pel transport urbà i per carretera. |
5. R.D. Llei 17/2022, del 20 de setembre i R.D. Llei 18/2022, de 18 d’octubre |
- Baixada del IVA del gas natural. - Possibilitat que les comunitats de veïns puguin acollir-se a la tarifa d’últim recurs de gas natural. |
6. R.D. Llei 20/2022, de 27 de desembre, de mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d’Ucraïna i la reconstrucció de la Illa de la Palma |
- Actuació en relació als col·lectius vulnerables en relació a l’augment dels preus dels aliments i als béns de 1ª necessitat. - Actuació col·lectius més afectats per la pujada de l’energia. |
7. R.D. Llei 5/2023, de 28 de juny, pel que s’adopten i prorroguen det. mesures (...) |
- Alguna de les mesures van ser prorrogades i actualitzades. |
Aquest nou Reial Decret Llei 8/2023, de 27 de desembre opta, de forma prudent, per avançar en la retirada gradual d’algunes de les mesures fins ara adoptades, evitant una evolució inesperada dels preus i protegint els col·lectius més vulnerables. La norma també conté altres mesures vinculades al fet que l’Estat no ha aprovat PGE abans de l’1 de gener de 2024 i, per tant, es troba en situació de prorroga.
Pel que fa a les afectacions per les entitats locals i, sobretot, pel finançament d’aquestes el Reial Decret Llei inclou preceptes necessaris per la millor aplicació dels models de participació de les entitats locals en tributs de l’Estat en un context de prorroga dels PGE, inclou també l’actualització prevista a l’article 107.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març o els ajuts de l’Estat a les entitats locals que es comprometin a aplicar descomptes d’almenys el 50% en el preu que paguen els ciutadans pels abonaments i títols multiviatge i altres qüestions relatives a la gestió dels fons vinculats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), entre d’altres.
Aquest Reial Decret Llei s’estructura en sis títols, conformats per 91 articles, dotze disposicions, onze disposicions transitòries, una disposició derogatòria, tretze disposicions finals i cinc annexos.
B. Models de participació de les entitats locals en tributs de l’Estat (PTE):
Bàsicament, aquests preceptes afecten a la revisió quadriennal dels àmbits subjectius d’aplicació d’aquells models (subapartat B); així com a l’actualització dels valors dels criteris de distribució de les entregues a compte d’aquest any i l’actualització dels valors dels criteris de distribució d’aquestes entregues i a la determinació dels criteris que permetin calcular l´índex d’evolució dels ingressos tributaris de l’Estat a l’objecte de procedir a la liquidació definitiva de les entregues transferides l’any 2022 (subapartat A).
Més concretament, els articles 25 a 27 del Decret llei 8/2023, de 27 de desembre (Capítol II <<Participació de les entitats locals en els tributs de l’Estat i compensacions>> del Títol II) estableixen el següent:
A.- Fonamentalment, estableix les regles (fins l’aprovació dels PGE del 2024) del càlcul de la PIE pels municipis, actualitzant el mètode de càlcul de l’any 2023, per a l’any 2024, tant per calcular els ingressos a compte com la liquidació dels imports del 2023, i també s’actualitza per l’any 2024 les regles per les compensacions via ingressos a compte.
També s’estableix el mecanisme de càlcul i compensació de la liquidació definitiva corresponent a l’any 2022 a l’article 26. En concret, el càlcul de la liquidació definitiva de la participació en tributs de l’Estat corresponent a l’exercici 2022 en els termes establerts als articles 111 a 124 i 135 a 146 del TRLRHL tenint en compte a més les normes recollides als articles 77 a 80, 82 i 83, 85 a 88, 90 i 92 de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2022.
A més, l’article 27 del Real Decret Llei (“Actualització de les referències relatives a la participació de les entitats locals en els tributs de l'Estat corresponent a l'any 2024 i a determinades compensacions a favor d'entitats locals”) conté les regles per realitzar el càlcul de les entregues a compte de la participació en els tributs de l’Estat de l’any 2024 i respecte a això no hi ha cap canvi significatiu respecte a com es fan aquests càlculs ja que només s’actualitza el que hi havia (encara que aquesta actualització, per increment dels càlculs dels ingressos de l’estat, implica un increment del 5,1% (5.260M€) de la PIE del 2024 respecte el 2023).
Per un altre banda, la Disposició Addicional Setena del Reial Decret Llei 8/2023 preveu una <<dotació extraordinària per incrementar el finançament a les Entitats Locals, amb motiu dels saldos globals negatius de les liquidacions de la PTE relatives a l’exercici 2020>>. Aquesta Disposició Addicional habilita una dotació extraordinària per incrementar el finançament a les Entitats Locals, per la quantitat pendent dels saldos negatius de les liquidacions de la participació en tributs de l'Estat relatives a l' exercici 2020. I es reconeix com a dotació extraordinària per al 2024 destinada a les entitats locals, que es compensarà mútuament, per tant no caldrà que els ajuntaments assumeixin o se’ls descompti aquest deute, que així quedarà ja extingit.
B.- A nivell de regulació concreta respecte les participacions dels ens locals, el més destacable és que estableixen la revisió quadriennal de l’àmbit subjectiu d’aplicació dels models de finançament dels municipis en funció del nombre d’habitants a l’article 25 del Reial Decret Llei. Per procedir a aquesta revisió quadriennal es té en compte el que disposa l’article 126 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals procedint a revisar a 1 de gener del 2024 el conjunt de municipis que s’inclouran en cadascun dels models de participació de les entitats locals en els tributs de l’Estat pel que es tindrà en compte el que disposa l’article 85 de la Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per l’any 2021, entenent les referències temporals a l’any 2024 en lloc del 2020.
Per un altre banda, la revisió quadriennal esmentada es troba expressament prevista a l’article 114 del TRLRHL que estableix el següent:
<<Artículo 114. Revisión.
Con carácter cuatrienal, se revisará el conjunto de municipios que se incluirán en el modelo de cesión descrito en este capítulo, teniendo en cuenta el cumplimiento en el momento de la revisión de los requisitos establecidos para la delimitación del ámbito subjetivo regulado en el artículo 111 de esta ley>>.
També, es detallen regles per calcular els lliuraments a compte dels components de finançament dels models de participació en tributs de l'Estat, considerant els canvis en la inclusió (i en el cas de sortir del sistema de cessió d’impostos, es garanteix la mateixa quantitat en les ingressos a compte pel 2024). En resum, aquestes regles incloses a l’art. 25 del R.D. Llei són les següents:
a) Pels municipis nous entrants, estableix en el seu article 25.2.a) la fórmula per calcular quina serà la quantia en la participació dels impostos que cedeixen als nous ajuntaments entrants.
b) Estableix que els municipis que deixin d’estar en el sistema de participació mitjançant la cessió d’ingressos derivats d’impostos estatals, rebran les mateixes quantitats de les entregues a compte pel 2024 que el que van rebre el 2023 [art. 25.2.b)].
c) Pels ajuntaments que es mantinguin en el sistema de participació mitjançant la cessió d’ingressos derivats d’impostos estatals, en les entregues a compte pel 2024 es mantindran les mateixes compensacions per les reformes de l’IVA que ja es van percebre el 2023 [art. 25.2.c)]
C. Actualització imports màxims dels coeficients a aplicar d’acord amb l’apartat 4 de l’article 107 del TRLRHL (Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana, IIVTNU):
L’article 24 del Reial Decret Llei 8/2023 (inclòs en el Capítol I <<Mesures fiscals>> del Títol II) actualitza el màxims dels coeficients a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació de l’impost en funció del període de generació de l’increment del valor. Aquesta és l’actualització recollida en article 107.4 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL) dels imports dels coeficients màxims a aplicar per a la determinació de la base imposable de l’impost. Aquesta actualització dels imports màxims dels coeficients té efectes des d’1 de gener del 2024 i aquests seran els següents (v. taula):
Període de generació |
Coeficient |
Inferior a 1 any. |
0,15 |
1 any. |
0,15 |
2 anys. |
0,14 |
3 anys. |
0,14 |
4 anys. |
0,16 |
5 anys. |
0,18 |
6 anys. |
0,19 |
7 anys. |
0,20 |
8 anys. |
0,19 |
9 anys. |
0,15 |
10 anys. |
0,12 |
11 anys. |
0,10 |
12 anys. |
0,09 |
13 anys. |
0,09 |
14 anys. |
0,09 |
15 anys. |
0,09 |
16 anys. |
0,10 |
17 anys. |
0,13 |
18 anys. |
0,17 |
19 anys. |
0,23 |
Igual o superior a 20 anys. |
0,40 |
D. Mesures en matèria de transports amb afectació a les entitats locals:
Mitjançant el Títol V (<<Mesures en matèria de transports>>) d’aquest Reial Decret Llei s’articula el mateix sistema de l’any 2023 per a la rebaixa dels preus del transport públic en títols multiviatge del 50% del preu per l’usuari des de l’1 de gener del 2024 fins al 31 de desembre del 2024 i també es detalla els mateixos mecanismes i aportacions que fa l’estat i el que han de fer les CCAA i els ens locals.
Més concretament, l’article 64.1 del R.D. Llei diu que s’<<estableix un sistema d’ajuts directes des del 1 de gener del 2024 fins el 31 de desembre del 2024 per a la concessió de recolzament financer a les Comunitats Autònomes i entitats locals que presten servei de transport col·lectiu urbà o interurbà, així com als ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis, creats amb norma amb rang legal i que prestin servei de transport públic col·lectiu, que compleixin les condicions establertes a l’article 65>>. És important remarcar que <<per aquest sistema d’ajuts directe no resultarà d’aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de subvencions (...)>> (art. 64.2).
Per a això, s'estableixen ajudes de l'Estat a les comunitats autònomes i entitats locals que es comprometin a aplicar descomptes d'almenys el 50 % en el preu que paguen els ciutadans pels abonaments i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada, durant el període comprès entre l'1 de gener de 2024 i el 31 de desembre de 2024.
D’acord amb l’article 65 del R.D. Llei 8/2023, l'import de les compensacions que les administracions titulars del servei hagin de fer efectives a les entitats i operadors de transport per la reducció del 50 % del preu dels abonaments i títols multiviatge serà finançat en part mitjançant els ajuts de l'Administració General de l'Estat recollides en aquesta proposta, havent d’aportar, les administracions autonòmiques i locals competents, el finançament necessari per cobrir el total de les compensacions degudes als operadors per a l'aplicació dels descomptes. Les administracions autonòmiques i locals hauran de finançar, amb càrrec als seus propis pressupostos, el descompte d'almenys el 20 % en el preu dels abonaments i títols multiviatge, exclòs el bitllet d'anada i tornada (article 65.2).
A nivell del funcionament del finançament i compensació per part de l’estat, i com ho han de fer els ens locals, la proposta funciona de la mateixa manera que s’ha fet pel 2023. Per tant, serà mitjançant una transferència des de l'Administració General de l'Estat a les comunitats autònomes i entitats locals que apliquin el descompte mínim exigit, durant el període comprès entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2024. El Reial Decret Llei estableix les partides pressupostàries per poder fer les transferències d’aquestes ajudes al seu article 66 (<<Crèdits extraordinaris>>), per import total de 660 milions d’euros que es repartiran en funció dels criteris objectius de demanda, d'oferta o de població que s'establiran mitjançant ordre ministerial de la persona titular del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (apartat. 2 de l’art. 66). D’aquests 660 milions d’euros previst al crèdit extraordinari, 420 milions d’euros estan previstos per a les CCAA i 240 milions d’euros per a les entitats locals.
Per la seva banda, l’article 67 regula com s’haurà de tramitar la petició i la gestió de les ajudes. En aquest sentit, els possibles beneficiaris als quals fa referència l'article 65 presentaran, abans del 31 de gener de 2024, una sol·licitud a la Seu Electrònica del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, emplenant el formulari electrònic que a aquest efecte es posi a la seva disposició i en el qual, necessàriament, haurà de figurar el compte bancari en el qual desitgin que se'ls realitzi l'abonament. La sol·licitud haurà d'incloure, en tot cas, el compromís d'implantació d'una reducció del preu dels abonaments i títols multiviatge d’almenys el 50 % en els termes de l'article 65, i de finançar amb càrrec als seus propis pressupostos la quantia que resulti necessària per compensar les entitats i operadors de transport per l'aplicació del descompte i els costos a què es refereix.
L’article 69 del R.D. Llei 8/2023 estableix que els diners que per aquestes ajudes que percebin les CCAA i les entitats locals s'hauran de destinar exclusivament a finançar la prestació del servei de transport públic urbà o interurbà.
Per últim, l’article 70 estableix la compatibilitat d’aquestes mesures de suport amb qualsevol altra subvenció o ajut que pugui concedir-se als usuaris del transport amb la finalitat de reduir el preu final d'abonament dels bitllets multiviatge expedits pels prestadors del servei. En particular, són compatibles amb els ajuts i subvencions a les entitats locals per serveis de transport col·lectiu urbà interior que es puguin regular en les Lleis de Pressupostos Generals de l'Estat i amb les subvencions nominatives destinades al finançament del transport públic regular de viatgers que s'hi puguin establir.
E. Subvencions concedides a les entitats locals en virtut del PRTR i interessos de demora de la Llei General de Subvencions:
La Disposició Addicional Dotzena del Reial Decret Llei 8/2023 estableix que, en les subvencions concedides en el marc del Pla de Recuperació Transformació i Resiliència a favor d'entitats locals, els ens locals supramunicipals que agrupin diversos municipis o agrupacions d'entitats locals, quedaran exclosos de l'aplicació dels interessos de demora previstos a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions a les quanties a reintegrar com a conseqüència que el cost de les actuacions finançades hagi estat inferior a l'import subvencionat.
També vinculat als fons Next Generation trobem la Disposició Addicional Segona en virtut de la qual s’amplien els terminis d’execució de determinades ajudes convocades pel sector turístic en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Alguna d’aquestes ajudes tenen a les entitats locals com a entitats beneficiàries (per exemple, les regulades a l’Ordre ICT/1528/2021, de 30 desembre).
F. Altres qüestions regulades al R.D. Llei amb afectacions indirectes pel món local:
El Reial Decret Llei analitzat conté altre mesures que si bé no tenen una afectació directe per les entitats locals si que creiem que és necessari recollir-les en aquesta nota jurídica. Entre aquestes qüestions trobem les següents:
1. En matèria d’habitatge:
Mitjançant l’article 87 del Reial Decret Llei es prorroga la suspensió de desnonaments i llançaments de famílies vulnerables sense alternativa habitacional fins al 31 de desembre del 2024. A més, mitjançant l’article 89 es prorroguen les mesures de compensació dels propietaris dels habitatges als quals s’hagi prorrogat la suspensió de desnonaments i llançaments.
2. En matèria de propietat horitzontal:
La Disposició Final Cinquena introdueix determinades modificacions a la Llei 49/1960, de 21 de juliol, sobre propietat horitzontal per tal d'acomodar el text a les modificacions que van ser introduïdes pel Reial Decret Llei 19/2021, de 5 d'octubre, de mesures urgents per impulsar l'activitat de rehabilitació edificatòria en el context del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Malgrat això, aquestes modificacions no són d’aplicació a Catalunya atès que al nostre país en matèria de propietat horitzontal s’aplica el Codi Civil Català (CCCat.) que en aquests aspectes va ser adaptat mitjançant el Decret Llei 28/2021, de 21 de desembre, de modificació del Llibre Cinquè del Codi civil.
3. Pròrroga del Salari Mínim Interprofessional (SMI):
L’article 84 del R.D. Llei 8/2023 pròrroga la vigència del Reial Decret 99/2023, de 14 de febrer, pel qual es va fixar el salari mínim interprofessional per a 2023. Aquesta prorroga estarà vigent fins que s'aprovi un nou decret, pel qual es fixi el salari mínim interprofessional per a l'any 2024 en el marc del diàleg social, qüestió que s’està produint en aquests moments i de la que informarem en cas de que finalment s’aprovi.
4. Determinació i revaloració de pensions i altres prestacions públiques:
L’article 78 del R.D. Llei conté les normes relatives a la determinació i revaloració de les pensions i altres prestacions públiques. De forma succinta, és important destacar que d’acord amb l’apartat 1 d’aquest article 78 les <<pensions abonades pel sistema de la Seguretat Social, en la seva modalitat contributiva, així com les pensions ordinàries i extraordinàries del Règim Especial de Classes Passives de l'Estat es revaloritzaran en 2024 amb caràcter general el 3,8 per cent respecte de l'import que tinguessin a 31 de desembre de 2023, equivalent al valor mitjà de les taxes de variació interanual expressades en tant per cent de l'Índex de Preus al Consum dels dotze mesos previs a desembre de 2023>>.
G. Enllaços:
Text Complet R.D. Llei 8/2023, de 27 de desembre. ENLLAÇ.
Acord convalidació Congrés dels Diputats R.D. Llei 8/2023 mitjançant Resolució de 10 de gener de 2024). ENLLAÇ.
Nota Premsa Comissió Nacional d’Administració Local -CNAL- del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública. ENLLAÇ.
Gener, 2024