La Instrucció 1/2017 de la Fiscal Cap Provincial de Barcelona dirigida als Mossos d’Esquadra, complementant la instrucció 2/2017 del Fiscal Superior de Catalunya, ordena als Caps de les Unitats de Policia Judicial dels Mossos d’Esquadra que s’adrecin per escrit als caps de policies locals de cada demarcació o territori perquè, per ordre del Fiscal i en exercici de les funcions de policial judicial, donin compliment a la Instrucció 2/2017 del Fiscal Superior de Catalunya per la qual, resumidament:
• Han d’elaborar informe o atestat en relació activitats preparatòries del referèndum de les quals tinguin coneixement.
• Han de remetre la comunicació o informe policial a mode de “notitia criminis” que es remetrà amb caràcter urgent al Fiscal en cap de la Fiscalia territorialment competent, amb còpia per a les unitats de Policia Judicial dels Mossos d’Esquadra, a efectes de coordinació.
• Han de practicar les diligències necessàries per acreditar els “fets delictius” i determinar les responsabilitats penals exigibles, i tot allò que els encomani el Fiscal, al qual n’hauran de remetre el resultat.
• Han d’adoptar les mesures necessàries per evitar la consumació o esgotament dels “delictes”, requisant urnes, sobres electorals, impresos electorals, propaganda electoral, elements informàtics i altra material de difusió, promoció o execució del referèndum.
Hem constatat que l’esmentada Instrucció de la Fiscal cap de Barcelona entra en contradicció flagrant amb l’Acord adoptat per la “Comisión Nacional de Coordinación de la Policía Judicial” en la reunió celebrada el dia 15 de juliol de 2015. En aquell acord, punt 2 de la reunió, es determina que si bé les Policies Locals són Policia Judicial en sentit genèric, no ho són en sentit estricte, ja que la Policia Judicial Específica, d’acord amb l’article 7 del RD 769/1987, sobre regulació de la Policia Judicial, són les Unitats Orgàniques previstes en l’article 30.1 de la Llei Orgànica de Cossos i Forces de Seguretat de l’Estat, integrades per membres del Cos Nacional de Policia, Guardia Civil i Policies Autonòmiques. Tan sols les Policies Locals de grans municipis que hagin firmat el Conveni de Col·laboració entre el Ministeri de l’Interior i la FEMP, de 20 de febrer de 2007, podran actuar com a Policia Judicial en un seguit d’infraccions penals que s’especifiquen en el conveni i que es refereixen a les antigues faltes i delictes menys greus. L’esmentat acord de la Comisión va més enllà i estableix que, en el cas que els jutges autoritzin les Policies Locals a realitzar activitats pròpies de la Policia Judicial Específica al marge d’allò previst per la legislació vigent, les resolucions d’autorització del Jutge seran recorregudes de forma immediata per la Fiscalia.
Pel seu interès reproduïm el text de l’esmentat Acord de la “Comisión Nacional de Coordinación de la Policía Judicial”, presidida pel president del Tribunal Suprem i del CGPJ i integrada pels ministres de Justícia i d’Interior, pel Fiscal General de l’Estat, pel Secretari d’Estat de Seguretat, per un vocal del CGPJ, pel conseller d’Interior de Catalunya, i pels consellers de seguretat i d’interior del País Basc i de Navarra:
Atesa la irregularitat que constitueix la Instrucció 1/2017 de la Fiscal Cap de Barcelona, que desatén l’esmentat acord de la “Comisión Nacional de Coordinación de la Policía Judicial”, es proposa que els alcaldes dels ajuntaments que disposin d’un cos de policia local dirigeixin un escrit a l’esmentada fiscal perquè, en el termini de temps més curt possible, deixi sense efectes la Instrucció 1/2017, per la qual s’ordena a les policies locals l’exercici de funcions que no els corresponen.
S’adjunta un model de l’escrit per a fiscalia i l’acta de la reunió de la “Comisión Nacional de Coordinación de la Policía Judicial” de 15 de juliol de 2017.
- ACTA REUNIÓN COMISIÓN NACIONAL DE LA POLICIA NACIONAL