El Reial Decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública i la posterior Llei 20/2021, de 28 de desembre, han situat en l’agenda dels ens locals la necessitat de procedir a l’aplicació de processos excepcionals d’estabilització dels llocs de treball per assolir un nivell de temporalitat inferior al 8%.
Els terminis dels processos d’estabilització són els següents:
- Les ofertes d’ocupació s’han d’aprovar i publicar en els corresponents diaris oficials abans de l’1 de juny de 2022. Aquest criteri també serà aplicable a les ofertes d’ocupació vinculades als processos d’estabilització regulats als articles 19.u.6 de la Llei 3/2017, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2017 i 19.u.9 de la Llei 6/2018, de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2018.
- Les convocatòries dels processos d’estabilització s’hauran de publicar abans del 31 de desembre de 2022.
- Tots els processos d’estabilització han de quedar resolts abans del 31 de desembre de 2024.
1. Quines places s’han d’incloure en els processos d’estabilització?
Les places de naturalesa estructural dotades pressupostàriament, ocupades de forma temporal i ininterrompuda (1) almenys durant els tres anys anteriors a 31 de desembre de 2020 (art. 2.1 de la llei 20/2021 i D.A. 6a pel que fa les places ocupades abans d’1 de gener de 2016), i les places de naturalesa estructural ocupades de forma temporal per personal amb una relació d’aquesta naturalesa anterior a 1 de gener de 2016 ( D.A. 8a de la Llei 20/2021).
2. Què s’entén per plaça de naturalesa estructural?
Segons la Resolució de la Secretaria d’Estat de Funció Pública d’1 d’abril de 2022, s’entén per plaça de naturalesa estructural la que tingui atribuïdes funcions recurrents que s’integren en l’activitat ordinària i del normal funcionament de l’administració de què es tracti, incloent-hi les places lligades a programes o actuacions que no gaudeixin de substantivitat pròpia i diferenciada de l’activitat ordinària. Amb caràcter general, aquestes places es corresponen amb les destinades a l’exercici de competències pròpies de l’Administració corresponent. D’altra banda, especialment en l’àmbit de l’administració local, també es consideren places de caràcter estructural les referides a l’exercici de competències delegades. En aquest cas l’estabilització correspondrà a l’administració que realitza l’actuació, encara que el seu finançament provingui d’una altra administració.
3. Què s’entén per ocupació ininterrompuda de la plaça?
Als efectes del procés d’estabilització, i segons la Resolució de la Secretaria d’Estat de Funció Pública, es considera que no suposen una interrupció els períodes de temps ( orientativament, fins a un màxim de tres mesos) en què la plaça hagi estat vacant com a conseqüència de la necessitat de portar a terme els tràmits administratius corresponents per al nomenament o contractació de nou personal interí o laboral temporal després del cessament de l’anterior ocupant de la plaça.
4. Cal que la plaça hagi estat prèviament inclosa en la relació de llocs de treball o en la plantilla de personal annexa al pressupost?
El procés d’estabilització és aplicable a totes les places estructurals dotades pressupostàriament i ocupades de forma temporal que compleixin els restants requisits, encara que no estiguin incloses en la relació de llocs de treball, en la plantilla o cap altra forma d’organització de recursos humans.
Segons la Resolució de la Secretaria d’Estat de Funció Pública, el procés d’estabilització és aplicable al personal que no ocupi un lloc de treball amb dotació referenciada però la prestació de serveis del qual correspongui a necessitats estructurals i compti amb la dotació pressupostària necessària. En el moment del nomenament s’hauran d’assignar llocs concrets, ja sigui utilitzant vacants preexistents ja sigui donant d’alta nous llocs de treball.
5. Quines són les especificitats del procés d’estabilització corresponent a les places de la D.A. 6a i de la D.A. 8a de la Llei 20/2021?
Les places ocupades amb caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016 (D.A. 6a) i les places ocupades per personal temporal amb una relació d’aquesta naturalesa anterior a l’1 de gener de 2016 (D.A. 8a) es convocaran pel sistema de concurs, a diferència de les places de l’article 2.1 de la Llei 20/2021, el sistema de selecció de les quals serà el de concurs-oposició.
6. S’hi inclouen les places ocupades per personal indefinit no fix?
Sí. Les places ocupades per personal que hagi obtingut el reconeixement formal de la condició de personal laboral indefinit no fix també es poden incloure en el procés extraordinari, sempre que compleixin els requisits d’ocupació ininterrompuda i caràcter estructural establerts per la llei.
7. S’hi inclouen les places ocupades pel personal que, tot i no haver superat el corresponent procés de selecció, ha estat erròniament descrit com fix per la mateixa corporació local en instruments com la plantilla?
Entenem que, malgrat l’errònia descripció del lloc de treball, el personal que no ha superat un procés de selecció no es pot considerar fix i, per tant, les places ocupades per aquestes persones que compleixin els restants requisits per a l’estabilització computen a efectes de determinar la taxa de temporalitat i es poden incloure en l’oferta pública d’ocupació.
8. Quin és l’òrgan competent per aprovar l’oferta pública d’ocupació en un ajuntament?
L’oferta pública d’ocupació ha de ser aprovada per decret d’alcaldia o bé per acord de la Junta de Govern Local en el cas que l’atribució hagi estat delegada en aquest òrgan.
Així resulta de l’article 21.1 lletra g) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, Reguladora de les Bases de Règim Local (en endavant, LRBRL) i de l’article 53.1 lletra h) del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de Règim Local de Catalunya (en endavant, TRLMRLC) segons el qual correspon a l’alcalde l’<<aprovació de l’oferta pública d’ocupació (...)>>.
9. Es pot aprovar conjuntament l’oferta pública d’ocupació corresponent a la taxa de reposició ordinària i la corresponent a la taxa de reposició extraordinària dels processos d’estabilització?
Sí, si bé el decret d’alcaldia o acord de Junta de Govern Local hauria de distingir a quin concepte correspon cada plaça.
Segons la Resolució de la Secretaria d’Estat de Funció Pública, coexistiran dues taxes per a l’oferta d’ocupació pública: la de reposició per a la planificació i gestió ordinària dels recursos humans i la d’estabilització derivada de la Llei 20/2021, però res no impedeix que la convocatòria de les places corresponents a la taxa ordinària de reposició s’efectuï de forma separada o conjunta a les places derivades de la taxa addicional d’estabilització. Igualment, existeix la possibilitat que les places del procés d’estabilització i les de reposició d’efectius s’articulin de forma separada o independent, amb diferents sistemes de valoració.
Procés a seguir per a l’aprovació l’Oferta Pública d’Ocupació (OPO) extraordinària
1. Identificació de les places estructurals que s’hi ha d’incloure.
En primer lloc caldrà identificar les places que, d’acord amb la Llei 20/21, s’inclouen en la taxa excepcional de reposició a efectes d’estabilització, és a dir, s’hauran d’identificar les places ocupades per personal temporal (laborals temporals i funcionaris interins) o personal laboral indefinit no fix, que reuneixen els requisits establerts per la Llei 20/21 abans especificats.
2. Adequació, si cal, de la Plantilla de personal.
D’acord amb la lletra h) de l’article 53.1 TRLMRLC, correspon a l’alcaldia “aprovar l'oferta d'ocupació pública d'acord amb el pressupost i la plantilla aprovats pel ple”, en els mateixos termes que la lletra g) de l’article 21.1 LRBRL, per la qual cosa, si la plantilla vigent no recull correctament les places que s’hauran d’incloure en l’OPO extraordinària, caldrà procedir a la seva adequació, seguint el procediment per a la modificació del pressupost. Per això s’haurà d’aprovar la modificació de la plantilla per acord de ple, exposar-la al públic durant un període de 15 dies i, només en el supòsit que s’hi presenti alguna reclamació o al·legació, adoptar un nou acord de ple per resoldre la reclamació o al·legació i aprovar definitivament la modificació de la plantilla.
3. Elaboració de l’Oferta Pública d’Ocupació.
En l’oferta pública d’ocupació excepcional s’hi hauran d’incloure totes les places que hagin de ser objecte d’estabilització, tenint en compte que la Llei ha fixat l’objectiu de reduir la temporalitat fins a un màxim del 8%.
Segons l’article 37.1.l) del TREBEP, els criteris generals sobre les ofertes públiques d’ocupació es troben subjectes a negociació col·lectiva prèvia. Això no obstant, cal tenir en compte que en aquest cas la llei 20/21 ja ha establert uns criteris generals i que aquesta mateixa norma tan sols fa esment de la negociació (art. 2.4) en referir-se a l’articulació dels processos selectius.
4. Aprovació i publicació de l’OPO abans de l’1 de juny de 2022
L’oferta pública d’ocupació haurà de ser aprovada per l’Alcaldia o per la Junta de Govern, si en té delegada l’atribució, i publicada al DOGC, al BOP i a la web de l’ajuntament. Se n’haurà d’enviar còpia a la Direcció General d’Administració Local de la Generalitat de Catalunya i remetre’n l’acord aprovatori a l’Administració General de l’Estat.
Contra la resolució d’aprovació de l’OPO es pot interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d’un mes a comptar des de l’endemà de la publicació. També es pot interposar recurs contenciós administratiu davant del jutjat contenciós administratiu que correspongui, en el termini de dos mesos a comptar des de l’endemà de la publicació de l’acte o de la notificació de la desestimació del recurs de reposició.
Enllaços
- Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública. ENLLAÇ
- Nota-resum sobre la Llei 20/2021. ENLLAÇ
- Nota informativa sobre la Resolució de la Secretaria d’Estat de Funció Pública sobre les orientacions dels processos d’estabilització derivats de la Llei 20/2021 de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l’ocupació pública. ENLLAÇ