IniciSEQUERA A CATALUNYA › El Pla Especial de Sequera (PES) i els plans...

El Pla Especial de Sequera (PES) i els plans d'emergència municipals

 A efectes de gestió de l’aigua,  Catalunya es divideix en dues demarcacions: les conques internes (és a dir, aquells rius que neixen en territori català i desemboquen a la Mediterrània) i que configuren el denominat Districte de Conca Fluvial de Catalunya (DCFC) i les conques compartides o intercomunitàries (rius que travessen diferents Comunitats Autònomes com és el cas de l’Ebre).

La gestió de la sequera a les conques internes (o DCFC) correspon a l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) que es qui ha aprovat l’actual Pla especial d’actuació en situació d’alerta i eventual sequera (en endavant, PES) mitjançant l’Acord GOV/1/2020, de 8 de gener, pel qual s'aprova el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera donant compliment al mandat previst a la Llei 10/2001, de 5 de juliol, del Pla Hidrològic Nacional (en endavant, LPHN), que estableix que tots els organismes de conca han d’elaborar un Pla per enfrontar-se a les situacions de sequera. Per una altra banda, pel que fa a les conques compartides, la gestió de la sequera correspon a l’Estat a través de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) ( a Ulldecona, la Sènia i Alcanar).

  • Nota informativa sobre la supressió de la tipificació com a infracció de la superació de les dotacions màximes per a abastament de població establert pel PES a través de l'aprovació del Decret legislatiu 3/2003. ENLLAÇ
  • Text íntegre de l’Acord ACORD GOV/1/2020, de 8 de gener, pel qual s'aprova el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera: ENLLAÇ
  • Modificació puntual del PES mitjançant Acord GOV/191/2023, de 19 de setembre: ENLLAÇ
  • Consultar nota jurídica elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la modificació puntual del PES mitjançant Acord GOV/191/2023ENLLAÇ
  • Modificació puntual del PES mitjançant Acord GOV/18/2024, de 16 de gener: ENLLAÇ
  • Consultar nota jurídica elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la modificació puntual del PES mitjançant Acord GOV/18/2024: ENLLAÇ
  • Modificació d’alguns aspectes del PES mitjançat el Decret Llei 4/2024, de 16 d'abril, pel qual s'adopten mesures urgents per pal·liar els efectes de la sequera en l'àmbit del districte de conca fluvial de Catalunya: ENLLAÇ
  • Consultar nota jurídica elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre el Decret Llei 4/2024, de 16 d’abril, que modifica certs aspectes del PES al seu article 1: ENLLAÇ

 

El PES es basa en l’existència de diferents llindars d’entrada i sortida en els diferents estats o escenaris de sequera. Aquests estats o escenaris de sequera són els següents:

1. Estat o escenari de normalitat.

  • En aquest escenari no es produeix cap tipus de limitació en els usos de l’aigua planificats/autoritzats.

2. Estat o escenari de prealerta.

  • Consultar nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la sortida de l’estat d’alerta i l’entrada en l’estat de prealerta de la unitat d’explotació 06 Capçalera del Llobregat i sobre la sortida de l’estat d’excepcionalitat i l’entrada en l’estat d’alerta de les U.E 07 i 16 (Capçalera Ter i Mitjà Llobregat). ENLLAÇ
  • Únicament s’activen accions d'informació i sensibilització orientades a afavorir l'estalvi.
  • Altres mesures en estat de prealerta: preparació dels primers bans municipals, comprovació de les captacions subterrànies recuperades. S'activen els recursos d'aigua no convencionals i la producció d'aigua dessalinitzada comença a incrementar-se progressivament, etc.

3. Estat o escenari d’alerta:

  • Nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la RESOLUCIÓ ACC/2311/2024, de 25 de juny, per la qual es declara la sortida de l'estat d'emergència II i l'entrada en l'estat d'emergència I per sequera hidrològica de la unitat d'explotació Embassament Darnius-Boadella i la sortida de l'estat d'excepcionalitat i l'entrada en l'estat d'alerta per sequera hidrològica de les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter-Llobregat. ENLLAÇ 
  • Pòster restriccions d'aigua en els usos urbans en municipis que es trobin en estat d'alerta per sequera: ENLLAÇ
  • Pòster restriccions d’aigua en piscines en aquells municipis es trobin en estat d’alerta: ENLLAÇ

4. Estat o escenari d’excepcionalitat:

  • Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans en municipis que es trobin en estat d’excepcionalitat per sequera: ENLLAÇ
  • Pòster restriccions d’aigua en piscines en aquells municipis es trobin en estat d’excepcionalitat: ENLLAÇ
  • Nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la Resolució ACC/1608/2024, de 8 de maig, per la qual es declara la sortida de l'estat d'emergència I i l'entrada en estat d'excepcionalitat per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Ter-Llobregat. ENLLAÇ
  • Resolució ACC/1892/2024, de 30 de maig, per la qual es declara la sortida de l'estat d'emergència i l'entrada en l'estat d'excepcionalitat per sequera hidrològica a la unitat d'explotació 03 Aqüífer Fluvià Muga. ENLLAÇ
  • Nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la Resolució ACC/1743/2024, de 15 de maig, per la qual se suspèn la tramitació dels procediments administratius d'atorgament de concessions i per a l'aprofitament d'aigües superficials i subterrànies i de modificació dels existents a les unitats d'explotació que es trobin en estat d'excepcionalitat i d'emergència per sequera. ENLLAÇ

 

5. Estat o escenari de preemergència

El Consell d’Administració de l’ACA ha aprovat la declaració d’un nou escenari de preemergència que serà d’aplicació des de l’endemà de la publicació al DOGC de la Resolució ACC/3987/2023, de 24 de novembre. Aquest nou escenari s’aplicarà a les unitats d’explotació Embassaments Ter-Llobregat, Embassaments Llobregat i Embassaments Ter, d'acord amb el Pla especial d'actuació en situació d'alerta i eventual sequera.

Amb caràcter bàsic, l’entrada en aquest nou escenari de preemergència (fins ara no previst al PES) suposa reduir el volum d’aigua lliurat en aquests Embassaments a una dotació que no pot superar els 210 litres per habitant i dia, incloent les fraccions servides des dels recursos propis municipals. A més, es redueix el volum d'aigua destinat al reg de gespa en superfícies destinades a la pràctica federada d'esports que podrà superar una dotació de 200 metres cúbics per hectàrea i mes, d’acord amb l’art. 5.5.2 del PES.

  • Pòster amb les restriccions d'aigua per usos urbans en municipis en estat de preemergència: ENLLAÇ

6. Estat o escenari d’emergència.

En l’estat o escenari d’Emergència (en termes generals es declara quan les reserves baixen per sota del 16%) s’estableix 3 escenaris en els sistemes regulats (Embassament de Darnius – Boadella, Embassaments Llobregat, Embassaments Ter, Embassaments Ter – Llobregat), amb una dotació màxima de consum per persona i dia en cada cas (inclou activitats econòmiques i comercials):

  • EMERGÈNCIA I a 200 litres persona i dia. Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans per a municipis en estat d’Emergència I dels sistemes Ter-Llobregat i Darnius-Boadella: ENLLAÇ
  • Consultar nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre  la Resolució ACC/220/2024, d'1 de febrer, per la qual es declara l'estat d'emergència I per sequera hidrològica a les unitats d'explotació Embassaments del Ter-Llobregat, Embassaments del Ter i Embassaments del Llobregat: ENLLAÇ

Informació a municipis estat d’Emergència I per sequera hidrològica. Gener 2024 -Unitats d’Explotació Embassaments del Ter, Embassaments del Llobregat, Embassaments Ter Llobregat: ENLLAÇ

  • EMERGÈNCIA II a 180 litres persona i dia. Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans per a municipis en estat d’Emergència II dels sistemes Ter-Llobregat i Darnius-Boadella: ENLLAÇ
  • Declaració de l'estat d'emergència II per sequera hidrològica a la unitat d'explotació Embassament de Darnius-Boadella mitjançant la Resolució ACC/722/2024, de 7 de març. ENLLAÇ
  • EMERGÈNCIA III a 160 litres persona i dia. Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans per a municipis en estat d’Emergència III dels sistemes Ter-Llobregat i Darnius-Boadella: ENLLAÇ

En els sistemes no regulats de les Conques internes de Catalunya (Anoia-Gaià, Aqüífer Carme-Capellades, Aqüífer Fluvià-Muga, Aqüífer Plioquaternari Tarragona, Aqüífer Baix Ter, Capçalera del Llobregat, Capçalera del Ter, Consorci d’Aigües Tarragona, Riudecanyes, Empordà, Estany de Banyoles, Mig Llobregat, Prades-Llaberia i Serralada transversal) en termes generals també es declara l’estat o escenari d’Emergència quan les reserves baixen per sota del 16% i en aquests sistemes s’estableix una única dotació màxima per a l'emergència de 200 litres persona i dia.

  • Consultar nota informativa elaborada pels Serveis Jurídics de l’ACM sobre la Resolució TER/86/2025, de 14 de gener, per la qual s'actualitza l'estat de sequera hidrològica de la unitat d'explotació 03 Aqüífer del Fluvià-Muga, i es declara la sortida de l'estat d'emergència per sequera hidrològica del municipi de Vallirana, pertanyent a la unitat d'explotació 01 Anoia-Gaià: ENLLAÇ
  • Pòster restriccions d’aigua en els usos urbans per a municipis en estat d’emergència en les unitats d’explotació no regulades -que no depenen d’un embassament, i Riudecanyes-: ENLLAÇ

Règim de cabals mínims circulants en situació d'emergència per sequera en determinats trams fluvials del districte de conca fluvial de Catalunya establerts en l’Acord GOV/17/2024, de 16 de gener: ENLLAÇ

Es pot consultar l’estat o escenari en què es troba cada municipi inclòs en l’àmbit de les conques internes mitjançant l’anomenat Visor de la Sequera de l’ACA.

També pot ser útil consultar l’apartat de Preguntes Freqüents previst a El Portal de la Sequera de l’ACA.

Per una altra banda, el mateix Pla Especial de Sequera (PES) preveu que en aplicació de l’art. 27.3 de la LPHN, els municipis amb una població empadronada igual o superior a 20.000 habitants han de elaborar un Pla d’emergència en situacions de sequera i presentar-lo a l’Agència Catalana de l’Aigua en un termini de sis mesos a partir de l’entrada en vigor del PES. També estan obligats a elaborar aquest Pla els consells comarcals, mancomunitats, consorcis o altres ens o agrupacions d’ens locals de caràcter supramunicipal que presten el servei d’abastament en alta en àmbits supramunicipals quan la població conjunta abastida superi els 20.000 habitants empadronats. La resta de municipis i ens locals poden elaborar aquest Pla de manera voluntària.

Documentació relacionada:

  • Recomanacions per als municipis per a la redacció dels Plans d’emergència en situacions de sequera (2020): ENLLAÇ
  • Recomanacions per a la redacció dels Plans d’Emergència en situacions de sequera per als ens gestors de l’abastament d’aigua en alta (2020): ENLLAÇ

En relació a la gestió de la sequera en les conques compartides, com hem dit, les mesures les defineix l’Estat a través de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) a través del seu Pla Especial de Sequera i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX).

Malgrat això, l’ACA ha elaborat un pòster amb recomanacions per a l’ús de l’aigua en els usos urbans per a municipis de les conques compartides de l’Ebre

A. Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE):

  • Document resum del Pla Especial de Sequeres a la part espanyola de la Demarcació Hidrogràfica de l’Ebre: ENLLAÇ
  • Díptic informatiu sobre el PES de la CHE: ENLLAÇ

 

B. Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX):

  • Document resum del Pla Especial de Sequeres de la Demarcació Hidrogràfica del Xúquer: ENLLAÇ
  • Díptic informatiu sobre el PES de la CHX: ENLLAÇ